Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Haarlem, 19 september 2011

Reclameman en merkstrateeg Jan Knaap drijvende kracht achter nieuw opgerichte stichting Cup of Culture zet beladen maatschappelijke thema's als merk neer

Jan Knaap, voormalig partner van reclamebureau ETCETERA, stapt in maatschappelijke projectontwikkeling. Hij gaat met zijn nieuwe stichting Cup of Culture op prikkelende wijze actuele maatschappelijke thema's aan de orde stellen. Met Cup of Culture wil Knaap de aandacht vestigen op onderwerpen die een betere positie verdienen, onder meer door thema's niet als probleem (zoals vaak het geval is) maar juist als merk neer te zetten. Het eerste initiatief lanceert Cup of Culture in november en gaat over hoofddoeken.

Cup of Culture is nadrukkelijk geen goede doelen stichting, aldus Knaap. Zijn stichting gaat in eerste lijn zelf initiatieven ontwikkelen en financieren. Daarnaast kunnen derde partijen de stichting ook 'boeken' om zichzelf door middel van thema's die zij willen adresseren te vernieuwen.

Problemen worden merken
Jan Knaap stelt zich op als 'cultureel producent'. "Ik wil samen met marktpartijen (partners) maatschappelijke thema's omarmen die een betere beeldvorming verdienen. Ik ben ervan overtuigd dat dit mogelijk is via de weg van 'branding' omdat je van elk issue een mooi merk kunt maken. Maar dat moet je dan wel goed doen."

Volgens de merkstrateeg is het nu ook hét moment om beladen maatschappelijke thema's projectmatig en vanuit een professionele merkgedachte te benaderen. "We gaan aan de slag met thema's waar niet iedereen in Nederland even genuanceerd over denkt. Dat kan zijn door gebrek aan kennis of omdat het thema nooit eerder vanuit een nieuw perspectief is belicht."

Interessante thema's - nu al eerste spraakmakende project Knaap lanceert dit najaar z'n eerste project met een hoge maatschappelijke nieuwswaarde, genaamd HET HOOFDBOEK. Het project bestaat uit onder meer een boek, een onderzoek, een rondreizende expositie en een social media platform over hoofddoeken. Het boek met de looks van een magazine ligt 23 november in de boekhandel en kiosk. De expositie is vanaf diezelfde datum te zien in Centraal Museum Utrecht. Mede-initiatiefnemers achter het project zijn fotograaf Sander Stoepker en hoofdredacteur Olivier Wegloop (Boomerang Content). Onderzoeksbureau Motivaction is een van de partners in het traject.

"Er zitten nog veel meer plannen in mijn hoofd", aldus Knaap. "Denk aan de beeldvorming rondom VMBO-onderwijs. Dat onderwerp zit nog in de studiefase maar het is een van de vele thema's die wel een beetje 'cup of culture' kunnen gebruiken."

Jan Knaap maakte ruim 30 jaar geleden zijn entree in de reclamewereld. In 2008 nam hij afscheid van het succesvolle bureau ETCETERA waarvan hij medeoprichter was. Ook bekleedde hij tal van nevenfuncties in de reclame en media. Zo kwam hij afgelopen jaar nog in het nieuws als voorzitter van de tentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers in de Beurs van Berlage en met z'n eigen tentoonstelling 'Babynummers' - de nul en 1-nummers van tijdschriften , die nog tot maart 2012 te zien is in het Nederlands Openluchtmuseum.

(Einde bericht)

Fotobijschrift
"Reclameman Jan Knaap stapt met zijn Cup of Culture in maatschappelijke projectontwikkeling. Hij wil daarmee op prikkelende wijze actuele maatschappelijke thema's aan de orde stellen en de aandacht vestigen op onderwerpen die maatschappelijk gezien een betere positie verdienen."

Hyperlinks

Homepage Cup of Culture: www.cupofculture.nl
Homepage Hoofdboek: www.hoofdboek.com
Facebook www.facebook.com/hethoofdboek

Trefwoorden

Cup of Culture, Jan Knaap, cultuur, maatschappij, reclame, cultureel-maatschappelijke projecten, stichting, lancering, samenwerkingsverbanden, ondernemen, Hoofdboek

Noot aan de redactie;

Ingezonden persbericht