Rijksuniversiteit Groningen

Vierde editie Zout Express start in Meppel

"... meer dan achtduizend lesbrieven verspreid"

Datum: 15 september 2011

Maandag 19 september 2011 gaat de Zout Express, een initiatief van AkzoNobel, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en de Rijksuniversiteit Groningen, van start bij de Koningin Beatrixschool te Meppel. De belangstelling voor de vierde editie van de Zout Express was wederom groot. In de komende weken brengt de educatieve truck een bezoek aan méér dan vijftig basisscholen in Groningen, Friesland en Drenthe.

De Zout Express is een kleine, tot klaslokaal en laboratorium ingerichte truck, die is voorzien van een vloer van zout. In november krijgt dit mobiele, educatieve initiatief een vervolg in Twente rondom de andere zoutlocatie van AkzoNobel in Nederland.

Groeiwedstrijd

`Zout, daar zit wat in', luidt het motto van dit speciale onderwijsprogramma voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs. De les omvat onder andere, behalve een bezoek van de Zout Express, ook proefjes, weetjes, presentaties, een website met interessante links, een quiz en een groeiwedstrijd voor zoutkristallen. Aan dit laatste onderdeel kunnen leerlingen individueel of in kleine groepjes deelnemen. Ook de belangstelling voor deze zoutkristalgroeiwedstrijd is onveranderd groot.

Voedingsbodem

Ter ondersteuning van de zoutkristalgroeiwedstrijd is een speciale lesbrief en een website gemaakt. `We hebben al meer dan 8000 lesbrieven verspreid en er komen nog steeds volop aanvragen binnen,' vertelt `Mister Zout', Theo Jurriens, van de Rijksuniversiteit Groningen. `Dat is een prima voedingsbodem voor de start van de vierde zoutkristalgroeiwedstrijd. Ik ben zelf ook bezig om zoutkristallen te laten groeien. Iedereen kan het resultaat van mijn inspanningen volgen via www.zoutkristallen.nl . Wellicht dat kinderen hier nog nieuwe ideeën kunnen opdoen.'

Hoogwaardig

Voor AkzoNobel en de Rijksuniversiteit Groningen is dit initiatief een goede gelegenheid om leerlingen al in een vroeg stadium bekend en vertrouwd te maken met de boeiende wereld van de chemie. `Op speelse wijze laten we kinderen zien en ervaren dat achter een ogenschijnlijk eenvoudig product als zout een hele wereld van chemie, hoogwaardige technologie en innovatie schuilgaat. Zout was vroeger al belangrijk, maar is ook uit onze huidige samenleving niet meer weg te denken. Het is terug te voeren tot talloze toepassingen in ons dagelijks leven,' aldus Fester Oosterhuis, locatiedirecteur van AkzoNobel in Delfzijl. Hij roemt de samenwerking met het Dagblad van het Noorden en de RUG.

Nationaal

Het succes van de Zout Express en de zoutkristalgroeiwedstrijd heeft geleid tot nationale én internationale waardering en opvolging. Sinds twee jaar kent het noordelijke zoutinitiatief een vertakking in de Duitse deelstaat Niedersachsen. In de periode van november tot medio december 2011 doet de Zout Express ook basisscholen in Twente aan. Ook in deze regio is dit gekoppeld aan een zoutkristalgroeiwedstrijd, waarbij de leerlingen zo nodig steun kunnen krijgen van het Zoutmuseum in Delden. Deze uitbreiding naar Twente wordt mogelijk gevolgd door een nationale introductie van de Zout Express.