Milieudienst Rijnmond

Jaarverslag en tabellenboek 'Lucht in cijfers 2010' beschikbaar

19.09.2011 13:30

Volgens de continue metingen van de DCMR en het RIVM voldoen de concentraties op de meetstations in de Rijnmond voor het overgrote deel aan de normen.

Stikstofdioxide (NO2)

De belangrijkste uitzondering is stifstofdioxide. De grenswaarde voor het NO2 jaargemiddelde is op vier stations overschreden. Het gaat om locaties met veel verkeersbewegingen. De overschrijding is het grootst op stations langs rijks- en binnenstedelijke wegen. In het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) is een pakket maatregelen afgesproken om de NO2 concentraties in 2015 in heel Nederland onder de grenswaarde te laten dalen. Om in 2015 aan de grenswaarde te voldoen, moeten de concentraties op deze stations gemiddeld met 1,5 µg (microgram)/m3 per jaar dalen. De trend laat slechts een daling van circa 0,4 zien.

Fijn stof (PM10)

De dalende trend in het PM10 (fijn stof) jaargemiddelde zet in 2010 verder door. In 2010 is op geen van de stations de jaargemiddelde grenswaarde (40 µg/m3) of daggemiddelde norm (maximaal 35 dagen hoger dan 50 µg/m3) overschreden. De PM10 concentraties vertonen op alle locaties een dalende trend. Sinds 2004 dalen de PM10 concentraties gemiddeld met 1,3 µg/m3 per jaar. Ook het RIVM neemt een dalende trend waar. Op verkeersstations is de daling het scherpst. Op regionale stations is de daling minder scherp. Een belangrijke factor is de gedaalde emissie door het wegverkeer. De emissienormen voor auto's en vrachtwagens zijn aangescherpt en het effect is in de cijfers terug te zien. Ook in de achtergrondconcentraties is een daling geconstateerd.

Zwaveldioxide (SO2)

Tussen 1995 en 2006 schommelde het SO2 jaargemiddelde rond 13 µg/m3. Sinds 2006 is het jaargemiddelde verder gedaald en in 2010 uitgekomen op 7µg/m3. Dit betekent een daling van 50%. De daling komt overeen met de emissiereductie van de Nederlandse raffinaderijen en de internationale scheepvaart. Bij de raffinaderijen was de afname het gevolg van een emissieplafond dat sinds 2010 van kracht is. De emissiereductie bij zeescheepvaart komt door nieuwe regelgeving voor het zwavelgehalte in brandstof.

Het jaarverslag inzien? Klik hier. Kies daarna voor jaarverslag of tabellenboek.