Gemeente Eindhoven

Kan reclame kunst zijn?

Op 15 augustus ging in Brabant de Brabantse Straatkunstprijs van start. Sindsdien is er heel veel buitenkunst genomineerd. Inmiddels is er ook een boeiende en relevante discussie op gang gekomen over de vraag wat nou eigenlijk iets tot 'kunst' maakt. De nominatie van de gevel van de Mediamarkt in Eindhoven heeft veel reacties teweeggebracht.

Veel mensen doen de Mediamarkt-gevel in eerste instantie af als een puur commerciële uiting en `dus geen kunst'. Terwijl goedbeschouwd elke nominatie net zo goed in twijfel getrokken zou kunnen worden. Het punt dat deze nominatie maakt is dat er in veel gevallen blijkbaar ergens bepaald wordt dat iets `kunst' is. Soms uitsluitend doordat de `juiste' mensen het kunst noemen.

In het geval van de Mediamarkt is de ontwerper van de reclamegevel de gerenommeerde Italiaanse architect Massimiliano Fuksas en lagen er wel degelijk artistieke overwegingen aan zijn ontwerp ten grondslag. Alleen had deze stedelijke interventie een commerciële opdrachtgever, en vormde een beeldmerk een groot deel van de feitelijk uiting. Zie ook de discussie rond de nominatie :
http://www.straatkunstprijs.nl/brabant/overzicht/1679/

Kunst in samenspraak

Los van deze discussie is de reikwijdte van de nominaties voor de Straatkunstprijs opvallend. Er zijn verschillende buurtprojecten genomineerd die voor de omwonenden daadwerkelijk iets hebben toegevoegd aan (de beleving van) hun buurt. Bijvoorbeeld het beeld Saamhorigheid van Lucy Bex; het werk maakt deel uit van het project `KunstwerkT'. Een project waarvoor in samenspraak met de buurt acht kunstwerken werden geplaatst in Oisterwijk, Moergestel en Heukelom. "Saamhorigheid is hèt beeld van Heukelom en de Heukelommers geworden" stelt een van de buurtbewoners die het werk nomineerde.

Daarnaast is ook het aantal nominaties opmerkelijk van straatkunstwerken die juist op exact tegenovergestelde manier tot stand kwamen. Bij de zogenaamde `guerrilla art' gaat het om werk dat in samenspraak met helemaal niemand, ook (of vooral) niet de gemeente, wordt geplaatst. Het werk White Box with Blue and Orange Stripes bijvoorbeeld - een kubus met de welbekende politie-striping als visualisering van de toenemende `controle' in de maatschappij. De kunstenaar maakt met zijn werk een statement in de openbare ruimte dat kan dienen om die heel even te ontregelen of het publiek een `wake-up call' te geven. Ook de betonnen miniatuurhuisjes van Big Daddy Gun in Eindhoven werden genomineerd.

Nieuwe voorstellen

Eén kunstenaar maakte handig gebruik van de Straatkunstprijs door zijn werk `Spiegelhol' alvast terwijl het nog niet gerealiseerd is. Zijn punt is dat de Straatkunstprijs niet uitsluitend over bestaande werken zou moeten gaan maar juist over nieuwe voorstellen.

Nomineren kan nog tot 26 september

Op www.brabantsestraatkunstprijs.nl kan iedereen zijn/haar favoriete straatkunst nomineren en staan alle andere genomineerde werken. Nomineren kan ook met een mobiele telefoon (via `straatkunstprijs' in applicatie Layar).

26 September selecteert de jury de acht finalisten waarop van 27 september t/m 17 oktober gestemd kan worden. Het werk met de meeste stemmen wint op 22 oktober de Brabantse Straatkunstprijs!

Elke zaterdag zendt Omroep Brabant een aflevering van de Brabantse Straatkunstprijs uit:

Afl. 3 17 sept.: John Körmeling, `Moet kunst in de stad democratisch zijn?'

Afl. 4 24 sept.: Karina van Bezooijen, `Streetart illegaal vs toestemming/opdracht'

Afl. 5 1 okt.: Pieter Bouwman, bekendmaking 8 finalisten

Afl. 6-8 15 okt.: Portretten van de finalisten

Afl. 8 22 okt.: Finale en bekendmaking winnaar