Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit


13 september 2014

FTA-MTA-3-besluit - informatievordering VoIPlicentiekosten

Geachte heer, mevrouw, Het CBb heeft op 31 augustus 2011 uitspraak gedaan inzake het marktanalysebesluit vaste en mobiele gespreksafgifte. Het CBb heeft het besluit deels vernietigd en geeft het college van OPTA opdracht een nieuw besluit te nemen over onder andere de hoogte van de tariefplafonds voor vaste gespreksafgifte voor de periode ingaande na het nieuwe besluit. Het CBb heeft in dat kader ook gewezen op mogelijke onduidelijkheid van de omvang van de VoIP-licentiekosten. Gelet op het voorgaande zal het college bij het nemen van een nieuw besluit opnieuw onderzoek doen naar de hoogte van de VoIP-licentiekosten. In het kader van dit onderzoek vordert het college van OPTA met deze brief de hieronder gevraagde informatie van KPN, Ziggo, UPC, BT, Tele2, T-Mobile, Verizon en Vodafone. 5 4 3 2 1

Het college vordert op grond van artikel 18.7 van de Telecommunicatiewet van de hiervoor genoemde aanbieders de in bijlage A van deze brief gevraagde inlichtingen. Deze inlichtingen dienen binnen 3 weken na dagtekening van deze brief aan het college van OPTA te worden versterkt. Het college verzoekt u de gevraagde informatie in de Engelse taal te verstrekken, zodat hij de antwoorden eventueel kan voorleggen aan een Engelstalige expert.

1 2 3

LJN: BR6195. OPTA /AM/2010/201951, 7 juli 2010. CBb-uitspraak, r.o. 5.c. CBb-uitspraak r.o. 4.8.3.29: "Het College acht het daarentegen mogelijk noch gewenst in deze uitspraak, zelf voorziend, ook

4

voor vaste gespreksafgifte het uiteindelijk te bereiken tariefplafond vast te stellen. Het College overweegt hiertoe dat uit de stukken de kostprijs op basis van plus BULRIC niet met volstrekte zekerheid valt af te leiden, te minder omdat omtrent elementen die van betekenis zijn voor de vaststelling van de kosten van vaste afgifte, zoals de omvang van de VoIP licentiekosten, die door Vodafone, zij het te laat, gemotiveerd is bestreden, nog onduidelijkheid kan bestaan." 5

De aanbieders waarvan informatie wordt gevorderd, zijn de drie grootste aanbieders van vaste telefonie en de aanbieders die

bedenkingen hebben ingebracht en/of beroep hebben aangetekend op het punt van de VoIP-licentiekosten.



Openbaar

Voor vragen over deze brief kunt u contact opnemen met de heer De Kleijn van OPTA.

Hoogachtend, HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT, namens het college, (plv) Afdelingshoofd Markten

mr. K.J. Graver



Bijlage A
Bij brief OPTA/AM/2011/202125 Q1. Do you use VoIP-technology in a fixed network in The Netherlands? If yes, please continue with the questions below. If no, please contact the contact person in the attached letter. Q2. Please provide a general overview of your current VoIP-system and the different hardware and software components it uses. Please explain the role of the different components in the whole system (distinguishing between the role of hardware, and the role of software, if these are functionally different and/or have different drivers of cost and capacity), how the system is connected to the remaining part of your network (to the `transport' layer) and how it is interconnected to other networks. Please describe all the elements that are specific to the voice service. If you have different systems, please provide this overview for all the different systems. Q.3. What are the requirements your VoIP-system sets for end-user equipment? For example can you use plain PSTN end-user equipment or do you need special VoIP end-user equipment? Please include intermediate VoIP equipment such as domestic VoIP modems which accept PSTN phone input, and/or relevant IP-PABX requirements. Q.4. Please provide a complete inventory of all the different components in your VoIP-system and their deployed quantity. Q.5. Please provide a breakdown of the yearly cost of your VoIP-system containing both the hardware and software components. This breakdown should make clear how different cost elements translate into the total yearly cost of the total system. Q.6. How many VoIP minutes were routed over your network in 2010, how many do you expect in 2011? Please specify incoming, outgoing and on-net minutes in order that OPTA can understand the total number of minute `legs' applicable. Please also specify any transit minutes that are transited as VoIP (if relevant). Q.7. How many minutes can your VoIP system handle per hour? Please provide the peak capacity possible that can be reached in practice during peak hour. Please indicate if this peak capacity includes an allowance for demand spikes (e.g. is already set at 80% maximum utilisation) or whether the peak capacity must subsequently be applied with a less-than-100% utilisation. Please indicate the maximum utilisation factor you operate with (in order to allow for short-term demand spikes). Q.8. What do you consider the `cost per minute' and `cost per subscriber' for the VoIP system only (not including the costs of `transport'). Please provide your calculation of these numbers.