Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Waterbelangen in nationale structuurvisie getoetst
Publicatiedatum : 19 september 2011
Voor het eerst hebben de waterschappen een nationale structuurvisie op
waterbelangen getoetst. In overleg met het Rijk is een watertoets
uitgevoerd op de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. Dit is
conform afspraken in het Bestuursakkoord Water.
De waterschappen willen conform het Nationaal Waterplan het
watertoetsproces verbreden naar nieuwe onderwerpen als waterveiligheid,
watertekort en waterkwaliteit en ook naar ruimtelijke planvormen
waarvoor de watertoets nu niet wettelijk verplicht is. Ruimte maken
voor groei en beweging: dat is de leidende gedachte in de 'Ontwerp
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte', die minister Schultz van
Haegen op 14 juni presenteerde. In een relatief korte tijd heeft het
ministerie van Infrastructuur en Ruimte haar ambities, belangen en
opgaven tot 2040 hierin opgeschreven. Maar zitten de waterbelangen er
wel goed genoeg in? Met de Unie van Waterschappen als regisseur is deze
zomer met het ministerie een watertoets uitgevoerd. Dit is de eerste
keer dat dit voor een nationale structuurvisie is gebeurd.
Uitgebreid advies van de waterschappen
De toets heeft geleid tot een uitgebreid wateradvies vanuit de Unie van
Waterschappen aan de Minister van Infrastructuur en Milieu. Een
belangrijk onderdeel van het advies is dat het in beeld brengen van de
gevolgen van lokale en nationale maatregelen op regionale watersystemen
nog ontbreekt, zoals bij het bouwen van nieuwe
elektriciteits-centrales. Door de waterschappen wordt geadviseerd om
voor de toekomstige invulling van de regionale gebiedsagenda's deze
gevolgen in beeld te brengen. De waterschappen zullen daarbij betrokken
moeten worden. Uitgangspunt hierbij is dat de Rijksopgaven niet ten
koste mogen gaan van een goed en veilig waterbeheer, waar de
waterschappen verantwoordelijk voor zijn.
Ruimtelijke consequenties
Omdat de verschillende beleidsnota's op het gebied van ruimte en
mobiliteit gedateerd zijn door nieuwe politieke accenten en
veranderende omstandigheden, was een actualisatie van het ruimtelijke-
en mobiliteitsbeleid nodig. Ook vraagt de samenvoeging van de
Ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat tot een Ministerie van
Infra-structuur en Milieu om een verdere integratie van het
ruimtelijke- en mobiliteitsbeleid. Daarmee geeft deze structuurvisie
een nieuw, integraal kader voor het ruimtelijke- en mobiliteitsbeleid
op Rijksniveau en is het de 'kapstok' voor bestaand en nieuw
rijksbeleid met ruimtelijke consequenties.
Visie waterschappen
Ruimtelijke plannen van andere overheden zijn vaak van invloed op
doelen die water-schappen willen bereiken. Beleid van waterschappen
moet daarom worden vastgelegd in ruimtelijke plannen en kunnen deze
plannen meerwaarde geven. De waterschappen willen conform het Nationaal
Waterplan het watertoetsproces verbreden naar nieuwe onderwerpen als
waterveiligheid, watertekort en waterkwaliteit en ook naar ruimtelijke
planvormen waarvoor de watertoets nu niet wettelijk verplicht is.
Bron: Unie van Waterschappen