Raad van State


Persagenda


maandag 19 september 2011

10.00 uur

Zitting over de bouwvergunning die het college van burgemeester en wethouders van Houten heeft verleend aan Eneco Energy B.V. voor een windpark aan de Veerwagenweg en de Heemsteedseweg in Houten. Het windpark bestaat uit drie windturbines en een inkoopstation. Ook worden nog enkele bijbehorende voorzieningen gebouwd. Omdat het bestemmingsplan een windpark op die locatie niet mogelijk maakt, heeft het gemeentebestuur ook een vrijstelling verleend. De windturbines met een hoogte van 105 meter worden op 50 meter afstand van het Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd. Een groot aantal inwoners uit Houten verzet zich tegen het windpark en kwam eerder in beroep bij de rechtbank in Utrecht. Die verklaarde in drie afzonderlijke uitspraken van mei 2011 een aantal van hen niet-ontvankelijk. Zo zou een groep inwoners op een te grote afstand van het windpark wonen om nog als belanghebbende aangemerkt te kunnen worden. Een andere groep inwoners had verzuimd om eerder een zienswijze in te dienen bij het gemeentebestuur tegen de vrijstelling en de bouwvergunning voor het windpark. Weer een andere groep had naar het oordeel van de rechtbank zijn bezwaren te laat ingediend. De inwoners kunnen zich niet met die uitspraken verenigen en komen daartegen in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De rechtbank Utrecht is in drie andere, afzonderlijke uitspraken van mei 2011 wel inhoudelijk ingegaan op de bezwaren van andere inwoners tegen het windpark. Die inwoners vrezen voor geluidsoverlast van de turbines en voor slagschaduw van de wieken. Ook zouden de gevolgen van het windpark voor de flora en fauna onvoldoende zijn onderzocht. Ten slotte voldoet het park niet aan de welstandseisen, aldus de inwoners. De rechtbank stelde de inwoners echter in het ongelijk. Alle inwoners komen tegen de uitspraken van de rechtbank in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummers 201106887/1, 201106769/1, 201107133/1, 201106997/1, 201106510 en 201107137/1)
10.30 uur

Zitting over de vaststelling door provinciale staten van Limburg van het provinciale inpassingsplan 'Buitenring Parkstad Limburg'. Het plan maakt de aanleg van Buitenring Parkstad Limburg mogelijk. Het tracé van de ringweg loopt vanaf de aansluiting van de N298 op de A76 bij Nuth tot aan de aansluiting van de N300 op de N281 ten zuiden van Kerkrade. Het tracé met een totale lengte van 26 kilometer loopt door de gemeenten Nuth, Heerlen, Schinnen, Brunssum, Onderbanken, Landgraaf en Kerkrade. Van de ringweg loopt 8 kilometer over bestaande wegen die daarvoor worden verbreed en aangepast. Het resterende deel van de buitenring zal nieuw worden aangelegd. De buitenring zal in beide richtingen dubbele rijstroken krijgen waarop maximaal 100 km/uur mag worden gereden. De provincie Limburg wil met de buitenring de economische, toeristische en recreatieve positie van de stadsregio Parkstad Limburg verbeteren. De weg verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van de regio en heeft ook positieve gevolgen voor de verkeersveiligheid, aldus de provincie. Tegen het plan zijn ongeveer 135 beroepschriften ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Een groot deel van de bezwaren heeft betrekking op de gevolgen van de aanleg van de buitenring voor de geluidsbelasting, de natuur en de luchtkwaliteit. Zo zou het akoestisch onderzoek niet deugen en is onvoldoende rekening gehouden met de al bestaande geluidsoverlast van de AWACS-vliegtuigen bij Schinveld. Ook worden er te weinig geluidswerende maatregelen, zoals de aanleg van geluidsschermen, getroffen, aldus de bezwaarmakers. De weg zou verder nadelige gevolgen hebben voor de beschermde natuurgebieden 'Geleenbeekdal' en 'Brunssummerheide'. In dit verband maken de bezwaarmakers zich vooral zorgen over de uitstoot van stikstof op de kwetsbare natuur. Ook zou de weg de zogenoemde Ecologische Hoofdstructuur aantasten. Daarnaast worden het nut en de noodzaak van de aanleg van de buitenring betwijfeld. Ook zou het uitgebreide onderzoek naar de gevolgen van het plan voor het milieu, het zogenoemde milieueffectrapport, achterhaald zijn.
De zitting gaat ook over de vaststelling van hogere geluidswaarden door het college van gedeputeerde staten van Limburg. De hogere geluidswaarden zijn nodig vanwege het geluid van de buitenring zelf, maar ook van bestaande wegen die als gevolg van de aanleg van de buitenring aangepast moeten worden. In totaal zijn voor 185 woningen en een woonwagenstandplaats hogere geluidswaarden vastgesteld. Tegen dit besluit komen twaalf inwoners van onder meer Brunssum, Landgraaf, Nuth, Kerkrade en Hoensbroek in beroep bij de Raad van State. Vanwege de grote groep van bezwaarmakers worden beide zaken op acht verschillende zittingsdagen behandeld. De zittingsdagen waren op 12, 13, 14 en 16 september. De zitting zal worden voortgezet op 21, 22 en 23 september. Op 12 september is een aantal algemene onderwerpen behandeld, op de zeven andere zittingsdagen komen de individuele beroepschriften aan de orde. (zaaknummers 201011757/1 en 201012728/1)

10.30 uur

Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en Milieu van het tracébesluit 'A2 Passage Maastricht'. Het besluit maakt het mogelijk de A2 tussen Geusselt en Europaplein te ondertunnelen. Er wordt een gestapelde tunnel gebouwd, waarbij de onderste buizen zijn bestemd voor doorgaand verkeer en de bovenste buizen voor bestemmingsverkeer. Alle buizen krijgen ieder twee rijstroken. Verder maakt het tracébesluit het mogelijk de A2 te verbinden met de A79 bij het knooppunt Kruisdonk. Ook wordt de aansluiting Beatrixhaven op de A2 aangelegd en wordt de aansluiting Bunde op de A79 en de aansluitingen Geusselt, Europaplein en Randwijck op de A2 aangepast. Op dit moment loopt de A2 nog grotendeels door de bebouwde kom van Maastricht. Het toegenomen verkeer op de A2 leidt volgens de minister tot files en een slechte doorstroming op de regionale en stedelijke wegen. Met het tracébesluit wil de minister ook de leefbaarheid langs de stadsboulevard verbeteren. Tegen het besluit komen een groot aantal inwoners en de Belangenvereniging A2-Omwonenden, de Vereniging van Eigenaars Oranjerésidence en de Vereniging van Eigenaars Torenflat in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Twee inwoners zijn het niet eens met de keuze voor het tracé. Volgens hen heeft de minister bij de keuze voor het tracé onvoldoende aandacht besteed aan de verbetering van de leefbaarheid voor de omwonenden. Om het tracé mogelijk te maken moeten namelijk de geluidswaarden voor enkele woningen lange het tracé worden verhoogd. Dit past niet bij het doel om de leefbaarheid te verbeteren, aldus de inwoners. Twee van de drie verenigingen vinden dat de minister meer onderzoek had moeten doen naar alternatieven voor de zogenoemde stadstraverse. Ook zijn zij het niet eens met de gekozen tunnelvariant. Verder zou het akoestisch onderzoek niet deugen, omdat is uitgegaan van onjuiste uitgangspunten en zouden er verkeersgegevens ontbreken. Bovendien vrezen de bezwaarmakers geluidsoverlast, onder meer vanwege de brugconstructie waar de A2 afbuigt over de A79 en worden er volgens hen te weinig geluidsmaatregelen genomen. Daarnaast wordt door de bezwaarmakers aangevoerd dat de veiligheid in de tunnel onvoldoende is onderzocht. Enkele inwoners wijzen erop dat hun woningen zullen verzakken door de tunnel. Ten slotte wordt getwijfeld of aan de luchtkwaliteitseisen kan worden voldaan. Zie ook de zaak met zaaknummer 201100819/4 die de Raad van State om 16.00 uur behandelt. Die zaak gaat over het verzoek van enkele inwoners van Maastricht om het tracébesluit te schorsen. Op woensdag 21 september om 10.30 uur behandelt de Raad van State de zaken met zaaknummers 201101448/1 en 201101745/1. Die zaken gaan over de bestemmingsplannen 'A2 Traverse' en 'A2 Mariënwaard' van de gemeente Maastricht. Beide plannen hebben betrekking op het bovengrondse gedeelte van de A2 passage. (zaaknummer 201100819/1)

13.30 uur

Zitting over de vergunning die de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu aan Eneco Wind B.V., Evelop B.V. en Scheveningen Buiten B.V. heeft verleend voor het offshore windturbinepark 'Scheveningen-Buiten'. Het gaat in deze zaak om een wijziging van de eerder verleende vergunning voor het windpark in zee. In december 2009 verleende de toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat een vergunning voor een windpark van 59 windturbines op 40 kilometer uit de kust en ten noordwesten van het Rotterdamse havengebied. De gewijzigde vergunning maakt het mogelijk het aantal turbines uit te breiden naar 70. Ook is het tracé van de bekabeling van het windpark naar land gewijzigd. Er wordt nu een nieuw 'landingspunt' in Kijkduin gemaakt. De gemeente Den Haag is het hier niet mee eens en kwam eerder in beroep bij de rechtbank in Den Haag. Die verklaarde het beroep van de gemeente in een uitspraak van mei 2011 niet-ontvankelijk. Naar het oordeel van de rechtbank valt dit project onder de Crisis- en herstelwet. Daarin is bepaald dat overheden onderling niet tegen elkaars besluiten kunnen procederen. Om die reden is het voor de gemeente Den Haag niet mogelijk om beroep in te dienen tegen de gewijzigde vergunning voor het windpark. (zaaknummer 201107071/1)

14.00 uur

Vooraankondiging van de uitspraken in hoofdzaken (bodemprocedures) die de Afdeling bestuursrechtspraak op woensdag om 10.15 uur openbaar zal maken. Ga naar deze pagina voor een selectie van de meest in het oog springende uitspraken. Of ga naar deze pagina voor een volledig overzicht van de uitspraken.

14.15 uur

Zitting over de bouwvergunning die het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn heeft verleend aan Windpark Ecofactorij B.V. voor de bouw van een windturbinepark. Dat park bestaat uit vijf windturbines, een transformator en een overdrachtsstation. Het park komt op het bedrijventerrein Ecofactorij in Apeldoorn. De windturbines worden maximaal 150 meter hoog. Omdat het bestemmingsplan de windturbines op die plek niet mogelijk maakt, heeft het gemeentebestuur ook een vrijstelling verleend. Een aantal inwoners van Apeldoorn, de Luchthaven Teuge en de staatssecretaris van I&M dienden eerder beroep in bij de rechtbank in Zutphen. Zij vinden allen dat het windturbinepark de vliegveiligheid rondom vliegveld Teuge in gevaar brengt. De rechtbank oordeelde in mei 2011 dat er een groot risico is op botsingen tussen vliegtuigen en de windturbines. Ook zouden de vliegtuigen minder manoeuvreermogelijkheden hebben door de windturbines. Dit is naar het oordeel van de rechtbank niet acceptabel. Tegen de uitspraak van de rechtbank komen het gemeentebestuur van Apeldoorn en windpark Ecofactorij in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook een aantal inwoners komt in hoger beroep. Zij zijn het er niet mee eens dat de rechtbank enkele andere bezwaren ongegrond heeft verklaard. (zaaknummer 201107145/1)

16.00 uur

Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en Milieu van het tracébesluit 'A2 Passage Maastricht'. Het besluit maakt het mogelijk de A2 tussen Geusselt en Europaplein te ondertunnelen. Er wordt een gestapelde tunnel gebouwd, waarbij de onderste buizen zijn bestemd voor doorgaand verkeer en de bovenste buizen voor bestemmingsverkeerd. Beide buizen krijgen in beide richtingen ieder twee rijstroken. Verder maakt het tracébesluit het mogelijk de A2 te verbinden met de A79 bij het knooppunt Kruisdonk. Op dit moment loopt de A2 nog grotendeels door de bebouwde kom van Maastricht. Het toegenomen verkeer op de A2 leidt volgens de minister tot files en een slechte doorstroming op de regionale en stedelijke wegen. Met het tracébesluit wil de minister ook de leefbaarheid langs de stadsboulevard verbeteren. Inmiddels is Rijkswaterstaat begonnen met enkele voorbereidingswerkzaamheden, zoals de kap van bomen. Enkele inwoners uit Maastricht zijn het daar niet mee eens. Zij vinden dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State eerst moet beslissen op hun bezwaren tegen het tracébesluit. Tot die tijd zouden er volgens hen geen werkzaamheden mogen plaatsvinden. Daarom verzoeken zij de Raad van State het tracébesluit in afwachting van een definitieve uitspraak op hun beroepen, voorlopig te schorsen. Zie ook de zaak met zaaknummer 201100819/1 die de Raad van State vanochtend om 10.30 uur behandelt. Die zaak gaat over de beroepen tegen het tracébesluit. Op woensdag 21 september om 10.30 uur behandelt de Raad van State de zaken met zaaknummers 201101448/1 en 201101745/1. Die zaken gaan over de bestemmingsplannen 'A2 Traverse' en 'A2 Mariënwaard' van de gemeente Maastricht. Beide plannen hebben betrekking op bovengrondse gedeelte van de A2 passage. (zaaknummer 201100819/4)