Raad van State
Persagenda
maandag 19 september 2011
10.00 uur
Zitting over de bouwvergunning die het college van burgemeester en
wethouders van Houten heeft verleend aan Eneco Energy B.V. voor een
windpark aan de Veerwagenweg en de Heemsteedseweg in Houten. Het
windpark bestaat uit drie windturbines en een inkoopstation. Ook worden
nog enkele bijbehorende voorzieningen gebouwd. Omdat het
bestemmingsplan een windpark op die locatie niet mogelijk maakt, heeft
het gemeentebestuur ook een vrijstelling verleend. De windturbines met
een hoogte van 105 meter worden op 50 meter afstand van het
Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd. Een groot aantal inwoners uit Houten
verzet zich tegen het windpark en kwam eerder in beroep bij de
rechtbank in Utrecht. Die verklaarde in drie afzonderlijke uitspraken
van mei 2011 een aantal van hen niet-ontvankelijk. Zo zou een groep
inwoners op een te grote afstand van het windpark wonen om nog als
belanghebbende aangemerkt te kunnen worden. Een andere groep inwoners
had verzuimd om eerder een zienswijze in te dienen bij het
gemeentebestuur tegen de vrijstelling en de bouwvergunning voor het
windpark. Weer een andere groep had naar het oordeel van de rechtbank
zijn bezwaren te laat ingediend. De inwoners kunnen zich niet met die
uitspraken verenigen en komen daartegen in hoger beroep bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. De rechtbank Utrecht is in
drie andere, afzonderlijke uitspraken van mei 2011 wel inhoudelijk
ingegaan op de bezwaren van andere inwoners tegen het windpark. Die
inwoners vrezen voor geluidsoverlast van de turbines en voor
slagschaduw van de wieken. Ook zouden de gevolgen van het windpark voor
de flora en fauna onvoldoende zijn onderzocht. Ten slotte voldoet het
park niet aan de welstandseisen, aldus de inwoners. De rechtbank stelde
de inwoners echter in het ongelijk. Alle inwoners komen tegen de
uitspraken van de rechtbank in hoger beroep bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummers 201106887/1,
201106769/1, 201107133/1, 201106997/1, 201106510 en 201107137/1)
10.30 uur
Zitting over de vaststelling door provinciale staten van Limburg van
het provinciale inpassingsplan 'Buitenring Parkstad Limburg'. Het plan
maakt de aanleg van Buitenring Parkstad Limburg mogelijk. Het tracé van
de ringweg loopt vanaf de aansluiting van de N298 op de A76 bij Nuth
tot aan de aansluiting van de N300 op de N281 ten zuiden van Kerkrade.
Het tracé met een totale lengte van 26 kilometer loopt door de
gemeenten Nuth, Heerlen, Schinnen, Brunssum, Onderbanken, Landgraaf en
Kerkrade. Van de ringweg loopt 8 kilometer over bestaande wegen die
daarvoor worden verbreed en aangepast. Het resterende deel van de
buitenring zal nieuw worden aangelegd. De buitenring zal in beide
richtingen dubbele rijstroken krijgen waarop maximaal 100 km/uur mag
worden gereden. De provincie Limburg wil met de buitenring de
economische, toeristische en recreatieve positie van de stadsregio
Parkstad Limburg verbeteren. De weg verbetert de ontsluiting en
bereikbaarheid van de regio en heeft ook positieve gevolgen voor de
verkeersveiligheid, aldus de provincie. Tegen het plan zijn ongeveer
135 beroepschriften ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van
de Raad van State. Een groot deel van de bezwaren heeft betrekking op
de gevolgen van de aanleg van de buitenring voor de geluidsbelasting,
de natuur en de luchtkwaliteit. Zo zou het akoestisch onderzoek niet
deugen en is onvoldoende rekening gehouden met de al bestaande
geluidsoverlast van de AWACS-vliegtuigen bij Schinveld. Ook worden er
te weinig geluidswerende maatregelen, zoals de aanleg van
geluidsschermen, getroffen, aldus de bezwaarmakers. De weg zou verder
nadelige gevolgen hebben voor de beschermde natuurgebieden
'Geleenbeekdal' en 'Brunssummerheide'. In dit verband maken de
bezwaarmakers zich vooral zorgen over de uitstoot van stikstof op de
kwetsbare natuur. Ook zou de weg de zogenoemde Ecologische
Hoofdstructuur aantasten. Daarnaast worden het nut en de noodzaak van
de aanleg van de buitenring betwijfeld. Ook zou het uitgebreide
onderzoek naar de gevolgen van het plan voor het milieu, het zogenoemde
milieueffectrapport, achterhaald zijn.
De zitting gaat ook over de vaststelling van hogere geluidswaarden door
het college van gedeputeerde staten van Limburg. De hogere
geluidswaarden zijn nodig vanwege het geluid van de buitenring zelf,
maar ook van bestaande wegen die als gevolg van de aanleg van de
buitenring aangepast moeten worden. In totaal zijn voor 185 woningen en
een woonwagenstandplaats hogere geluidswaarden vastgesteld. Tegen dit
besluit komen twaalf inwoners van onder meer Brunssum, Landgraaf, Nuth,
Kerkrade en Hoensbroek in beroep bij de Raad van State. Vanwege de
grote groep van bezwaarmakers worden beide zaken op acht verschillende
zittingsdagen behandeld. De zittingsdagen waren op 12, 13, 14 en 16
september. De zitting zal worden voortgezet op 21, 22 en 23 september.
Op 12 september is een aantal algemene onderwerpen behandeld, op de
zeven andere zittingsdagen komen de individuele beroepschriften aan de
orde. (zaaknummers 201011757/1 en 201012728/1)
10.30 uur
Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en
Milieu van het tracébesluit 'A2 Passage Maastricht'. Het besluit maakt
het mogelijk de A2 tussen Geusselt en Europaplein te ondertunnelen. Er
wordt een gestapelde tunnel gebouwd, waarbij de onderste buizen zijn
bestemd voor doorgaand verkeer en de bovenste buizen voor
bestemmingsverkeer. Alle buizen krijgen ieder twee rijstroken. Verder
maakt het tracébesluit het mogelijk de A2 te verbinden met de A79 bij
het knooppunt Kruisdonk. Ook wordt de aansluiting Beatrixhaven op de A2
aangelegd en wordt de aansluiting Bunde op de A79 en de aansluitingen
Geusselt, Europaplein en Randwijck op de A2 aangepast. Op dit moment
loopt de A2 nog grotendeels door de bebouwde kom van Maastricht. Het
toegenomen verkeer op de A2 leidt volgens de minister tot files en een
slechte doorstroming op de regionale en stedelijke wegen. Met het
tracébesluit wil de minister ook de leefbaarheid langs de
stadsboulevard verbeteren. Tegen het besluit komen een groot aantal
inwoners en de Belangenvereniging A2-Omwonenden, de Vereniging van
Eigenaars Oranjerésidence en de Vereniging van Eigenaars Torenflat in
beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Twee
inwoners zijn het niet eens met de keuze voor het tracé. Volgens hen
heeft de minister bij de keuze voor het tracé onvoldoende aandacht
besteed aan de verbetering van de leefbaarheid voor de omwonenden. Om
het tracé mogelijk te maken moeten namelijk de geluidswaarden voor
enkele woningen lange het tracé worden verhoogd. Dit past niet bij het
doel om de leefbaarheid te verbeteren, aldus de inwoners. Twee van de
drie verenigingen vinden dat de minister meer onderzoek had moeten doen
naar alternatieven voor de zogenoemde stadstraverse. Ook zijn zij het
niet eens met de gekozen tunnelvariant. Verder zou het akoestisch
onderzoek niet deugen, omdat is uitgegaan van onjuiste uitgangspunten
en zouden er verkeersgegevens ontbreken. Bovendien vrezen de
bezwaarmakers geluidsoverlast, onder meer vanwege de brugconstructie
waar de A2 afbuigt over de A79 en worden er volgens hen te weinig
geluidsmaatregelen genomen. Daarnaast wordt door de bezwaarmakers
aangevoerd dat de veiligheid in de tunnel onvoldoende is onderzocht.
Enkele inwoners wijzen erop dat hun woningen zullen verzakken door de
tunnel. Ten slotte wordt getwijfeld of aan de luchtkwaliteitseisen kan
worden voldaan. Zie ook de zaak met zaaknummer 201100819/4 die de Raad
van State om 16.00 uur behandelt. Die zaak gaat over het verzoek van
enkele inwoners van Maastricht om het tracébesluit te schorsen. Op
woensdag 21 september om 10.30 uur behandelt de Raad van State de zaken
met zaaknummers 201101448/1 en 201101745/1. Die zaken gaan over de
bestemmingsplannen 'A2 Traverse' en 'A2 Mariënwaard' van de gemeente
Maastricht. Beide plannen hebben betrekking op het bovengrondse
gedeelte van de A2 passage. (zaaknummer 201100819/1)
13.30 uur
Zitting over de vergunning die de staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu aan Eneco Wind B.V., Evelop B.V. en Scheveningen Buiten B.V.
heeft verleend voor het offshore windturbinepark 'Scheveningen-Buiten'.
Het gaat in deze zaak om een wijziging van de eerder verleende
vergunning voor het windpark in zee. In december 2009 verleende de
toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat een vergunning
voor een windpark van 59 windturbines op 40 kilometer uit de kust en
ten noordwesten van het Rotterdamse havengebied. De gewijzigde
vergunning maakt het mogelijk het aantal turbines uit te breiden naar
70. Ook is het tracé van de bekabeling van het windpark naar land
gewijzigd. Er wordt nu een nieuw 'landingspunt' in Kijkduin gemaakt. De
gemeente Den Haag is het hier niet mee eens en kwam eerder in beroep
bij de rechtbank in Den Haag. Die verklaarde het beroep van de gemeente
in een uitspraak van mei 2011 niet-ontvankelijk. Naar het oordeel van
de rechtbank valt dit project onder de Crisis- en herstelwet. Daarin is
bepaald dat overheden onderling niet tegen elkaars besluiten kunnen
procederen. Om die reden is het voor de gemeente Den Haag niet mogelijk
om beroep in te dienen tegen de gewijzigde vergunning voor het
windpark. (zaaknummer 201107071/1)
14.00 uur
Vooraankondiging van de uitspraken in hoofdzaken (bodemprocedures) die
de Afdeling bestuursrechtspraak op woensdag om 10.15 uur openbaar zal
maken. Ga naar deze pagina voor een selectie van de meest in het oog
springende uitspraken. Of ga naar deze pagina voor een volledig
overzicht van de uitspraken.
14.15 uur
Zitting over de bouwvergunning die het college van burgemeester en
wethouders van Apeldoorn heeft verleend aan Windpark Ecofactorij B.V.
voor de bouw van een windturbinepark. Dat park bestaat uit vijf
windturbines, een transformator en een overdrachtsstation. Het park
komt op het bedrijventerrein Ecofactorij in Apeldoorn. De windturbines
worden maximaal 150 meter hoog. Omdat het bestemmingsplan de
windturbines op die plek niet mogelijk maakt, heeft het gemeentebestuur
ook een vrijstelling verleend. Een aantal inwoners van Apeldoorn, de
Luchthaven Teuge en de staatssecretaris van I&M dienden eerder beroep
in bij de rechtbank in Zutphen. Zij vinden allen dat het
windturbinepark de vliegveiligheid rondom vliegveld Teuge in gevaar
brengt. De rechtbank oordeelde in mei 2011 dat er een groot risico is
op botsingen tussen vliegtuigen en de windturbines. Ook zouden de
vliegtuigen minder manoeuvreermogelijkheden hebben door de
windturbines. Dit is naar het oordeel van de rechtbank niet acceptabel.
Tegen de uitspraak van de rechtbank komen het gemeentebestuur van
Apeldoorn en windpark Ecofactorij in hoger beroep bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ook een aantal inwoners komt
in hoger beroep. Zij zijn het er niet mee eens dat de rechtbank enkele
andere bezwaren ongegrond heeft verklaard. (zaaknummer 201107145/1)
16.00 uur
Zitting over de vaststelling door de minister van Infrastructuur en
Milieu van het tracébesluit 'A2 Passage Maastricht'. Het besluit maakt
het mogelijk de A2 tussen Geusselt en Europaplein te ondertunnelen. Er
wordt een gestapelde tunnel gebouwd, waarbij de onderste buizen zijn
bestemd voor doorgaand verkeer en de bovenste buizen voor
bestemmingsverkeerd. Beide buizen krijgen in beide richtingen ieder
twee rijstroken. Verder maakt het tracébesluit het mogelijk de A2 te
verbinden met de A79 bij het knooppunt Kruisdonk. Op dit moment loopt
de A2 nog grotendeels door de bebouwde kom van Maastricht. Het
toegenomen verkeer op de A2 leidt volgens de minister tot files en een
slechte doorstroming op de regionale en stedelijke wegen. Met het
tracébesluit wil de minister ook de leefbaarheid langs de
stadsboulevard verbeteren. Inmiddels is Rijkswaterstaat begonnen met
enkele voorbereidingswerkzaamheden, zoals de kap van bomen. Enkele
inwoners uit Maastricht zijn het daar niet mee eens. Zij vinden dat de
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State eerst moet beslissen
op hun bezwaren tegen het tracébesluit. Tot die tijd zouden er volgens
hen geen werkzaamheden mogen plaatsvinden. Daarom verzoeken zij de Raad
van State het tracébesluit in afwachting van een definitieve uitspraak
op hun beroepen, voorlopig te schorsen. Zie ook de zaak met zaaknummer
201100819/1 die de Raad van State vanochtend om 10.30 uur behandelt.
Die zaak gaat over de beroepen tegen het tracébesluit. Op woensdag 21
september om 10.30 uur behandelt de Raad van State de zaken met
zaaknummers 201101448/1 en 201101745/1. Die zaken gaan over de
bestemmingsplannen 'A2 Traverse' en 'A2 Mariënwaard' van de gemeente
Maastricht. Beide plannen hebben betrekking op bovengrondse gedeelte
van de A2 passage. (zaaknummer 201100819/4)