Ingezonden persbericht


Rover: HSL-verbinding Schiphol ­ Rotterdam moet toeslagvrij

Reizigersvereniging Rover kan goed begrijpen dat collega-organisatie Voor Beter OV bij de NMa heeft geklaagd over het "voortrekken" van de HSL op de verbinding Schiphol ­ Rotterdam per 2012. Ook Rover vreest dat er nog weinig sprake is van marktwerking als het op de HSL aankomt. Maar in tegenstelling tot Voor Beter OV ziet Rover niet perse een verslechtering in de aangekondigde nieuwe dienstregeling Schiphol- Rotterdam. Volgens de reizigersvereniging zouden de reizigersaantallen op dit traject volgend jaar prima gespreid kunnen worden, mits de HSL toeslagvrij wordt.

Volgend jaar gaat een treinreis tussen Amsterdam en Rotterdam iets langer duren vanwege extra tussenstops, de directe verbinding tussen Schiphol en Rotterdam vervalt. Wie snel deze reis wil afleggen, is dan aangewezen op de HSL. En dit zou de reiziger wel eens extra geld kunnen kosten. Reden voor de Maatschappij voor beter OV om een klacht in te dienen wegens machtsmisbruik, reizigers zouden vanwege "verslechtering" van de treindienst de duurdere HSL in gedwongen worden.

Rover kan de gedachtegang van Voor Beter OV goed begrijpen. "Als het om de HSL gaat is er nog maar weinig sprake van marktwerking", stelt woordvoerder Sanne van Galen, "niet voor niets voeren wij al tijden actie voor het behoud van de Beneluxtrein naar België, die ook dreigt te verdwijnen om reizigers de dure HSL in te dwingen". Eerder heeft Rover contact gehad met de NMa over de Beneluxtreinkwestie.

Rover is het echter niet met Voor Beter OV eens dat de binnenlandse dienstregeling tussen Schiphol en Rotterdam per definitie verslechterd. "Het bedienen van regionale stations is geen slechte zaak, aldus Van Galen, "zolang de reiziger een eerlijke keuze kan maken tussen een snelle verbinding of een regionale route. Die eerlijke keuze betekent dus dat er geen drempels opgeworpen moeten worden als dure toeslagkaartjes".

Rover heeft al wel commentaar geleverd op de slechte aansluiting in Leiden voor reizigers tussen Schiphol en Rotterdam, maar volgens de reizigersvereniging zou de nieuwe dienstregeling wanneer deze aansluiting wordt verbeterd, prima zijn. Zolang er maar géén toeslag voor de HSL wordt gevraagd. Volgens Rover is inmiddels aangetoond dat reizigers de toeslag voor de HSL niet betalen, waarna de trein te weinig benut wordt en een aantal reizigers inderdaad het gedwongen met een slechtere verbinding blijft zitten.