Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART

Rotterdam, 19 september 2011

CBRB tevreden met koers van het kabinet ondanks aangekondigde bezuinigingsmaatregelen

Het CBRB is tevreden over de kabinetsplannen, zoals gepubliceerd in de miljoenennota voor 2012 en volgende jaren. Het kabinet zet in op (innovatief) ondernemerschap en komt ondanks de economische tegenwind de toezeggingen na voor onderhoud en aanleg van infrastructuur. Dit kabinet is consistent in de prioritering van logistiek en bereikbaarheid en lijkt de grote rol die de binnenvaart daarin kan spelen op zijn waarde te schatten.

Het kabinetsbeleid kiest consequent voor ondernemerschap en logistiek, gezien de samenhang tussen de begroting voor 2012 enerzijds en anderzijds het visiedocument over het Topsectorenbeleid en de ontwerp-Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte.

Het herstel na de crisis loopt veel trager dan velen voor de zomer verwachtten. De verwachte groei in 2012 van 1% is teleurstellend te noemen. Dat het Nederlandse kabinet het toch aandurft om de bezuinigingen niet nog verder uit te breiden, duidt op optimisme dat de economie na volgend jaar verder opveert. Het CBRB juicht het toe dat het kabinet de voorgenomen investeringen in de infrastructuur handhaaft, al zou het verhogen van het jaarlijkse vaarwegenbudget een werkelijke erkenning zijn van de kansen die de binnenvaart heeft voor verbetering van de bereikbaarheid. Weg en spoor kunnen wel rekenen op (de reeds eerder beloofde) 500 miljoen extra.

Bij het verbeteren van de bereikbaarheid wordt sterk gelet op het samenspel tussen alle modaliteiten: weg, spoor, lucht en water in samenhang met stedelijke ontwikkeling. Goed wordt gekeken naar de 'schakels' tussen verschillende vormen van transport en vervoer, zoals transferia en multimodale overslagpunten. Op de begroting staan voor de komende twee jaar respectievelijk 15 en 11 miljoen euro voor transferia. Dat lijken wat magere bedragen voor deze kostbare knooppunten.

Het kabinet erkent dat de binnenvaart van groot belang is als alternatief om de druk op het wegennet te ontlasten. Schepen moeten daarvoor zo efficiënt en betrouwbaar mogelijk kunnen doorvaren. Daarom streeft men naar een wachttijd bij sluizen en bruggen op de Rijksvaarwegen van maximaal 30 minuten. Het CBRB is zeer te spreken over de melding in de Structuurvisie dat vervoerders, verladers en ontvangers gezamenlijk er zorg voor dragen dat voor het vervoer van gevaarlijke stoffen de veiligste en voor de samenleving minst belastende modaliteit en route worden gekozen.

Topsectoren
Het kabinet geeft duidelijk prioriteit aan de negen benoemde Topsectoren. Het CBRB is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het advies van de Topsectoren Water en Logistiek en is tevreden over de vertaling hiervan in de miljoenennota. Het doel van het kabinet met de benoeming van de negen Topsectoren is om Nederland terug te brengen in de Top 5 van de wereldkenniseconomieën. Voor dat beleid heeft het kabinet in 2012 ¤ 1,3 miljard beschikbaar gesteld. Dat looopt op naar ruim ¤ 2 miljard in 2015. Het kabinet zet grrote stappen om de belastingheffing te vereenvoudigen door veel kleine heffingen te schrappen, wat veel ergernis wegneemt. Het CBRB is zeer te spreken over de ambitie van het kabinet om de regeldruk en administratieve lasten met 10% te verminderen met bijzondere aandacht voor het MKB.

Het kabinet brengt samen met de sector in kaart waar en hoe aanpassing van wet- en regelgeving noodzakelijk is om de speerpunten van de actieagenda te kunnen realiseren, bijvoorbeeld bij vraagstukken rond aansprakelijkheid bij koppeling van goederen- en informatiestromen of bij aanpassingen in het omgevingsrecht en het vergunningenstelsel voor de bouw en (duurzame) inrichting van multimodale overslagpunten. Het CBRB is blij dat er een doorbraak wordt gerealiseerd in dossiers waar al jaren over wordt gesproken. In 2012 start een pilot met een elektronisch binnenvaartmanifest waarvan verschillende overheden gebruik maken. In een tweede pilot wordt bij douanevervoer binnen Nederland het papieren begeleidingsdocument vervangen door een elektronisch document.

Rotterdam, 19 september 2011



Ingezonden persbericht