Ingezonden persbericht


Persbericht

Emmeloord, 19 september 2011

VanMeijel ondersteunt S@les in de Bouw met S@les Server

VanMeijel, dat zich volledig heeft gespecialiseerd in automatiseringsoplossingen voor de bouw en aanverwante sectoren, introduceert de S@les Server. Hiermee wordt alle communicatie van de S@les berichten tussen aannemer en leveranciers geautomatiseerd. De berichten worden via een veilige verbinding met elkaar uitgewisseld. Het elimineren van handmatige acties zorgt voor een geoptimaliseerd inkoopproces. De S@les Server is beschikbaar voor alle bouwbedrijven en toeleveranciers.

In de bouwsector gaat er regelmatig wat mis in de afstemming tussen toeleveranciers en aannemers. En zeker bij de inkoop. Volgens ruwe schattingen worden jaarlijks alleen al miljoenen euro's verspild door relatief simpele misverstanden over productspecificaties en aantallen. De inkoop in de bouw zal de komende jaren steeds vaker langs digitale weg plaatsvinden, waarbij een standaard met duidelijke afspraken en procedures veel voordelen biedt.

De S@les standaard is een initiatief van de stichting S@les in de Bouw. Zij streeft naar verbetering en vereenvoudiging van de communicatie tussen aannemer en leveranciers onder meer door standaardisatie van digitale inkoopberichten. De standaard beslaat vijf stappen: artikelbestand en prijslijst, order en orderbevestiging, afroep en afroepbevestiging, pakbon en inkoopfactuur. Het resultaat van de S@les standaard is actuele en volledige informatie over producten, prijzen, leveringsmogelijkheden en bestellingen.

Het administratief verwerken van de S@les-berichten gebeurt momenteel gedeeltelijk handmatig of per e-mail. De S@les Server van VanMeijel automatiseert dit berichtenverkeer tussen aannemers en leveranciers op een manier die direct aansluit bij de S@les standaard. Dit helpt aannemers bij het vereenvoudigen en stroomlijnen van hun inkoopproces. Handmatige acties worden geëlimineerd, waardoor fouten en misverstanden voorkomen worden.

Het gebruik van de S@les standaard en de S@les Server biedt grote voordelen. Aannemers beschikken hierdoor over een up-to-date overzicht van prijzen, productspecificaties en levertijden van al hun leveranciers. Bovendien is de status van orders altijd inzichtelijk en zijn digitale orders veel sneller terug te vinden dan papieren inkooporders. De uitwisseling van de inkoopgegevens gebeurt op een veilige manier en biedt aannemers en leveranciers de zekerheid dat de S@les berichten daadwerkelijk in het inkoopproces worden verwerkt. Omdat veel leveranciers kortingen aanbieden als er digitaal wordt besteld kan het gebruik van de S@les Server ook direct financieel voordeel opleveren.

De S@les Server kan samenwerken met uiteenlopende automatiseringssystemen. Het bedrijfsinformatiesysteem Metacom van VanMeijel werkt met de S@les Server zonder dat er aanpassingen in de software noodzakelijk zijn. Artikelbestanden, productcoderingen en prijslijsten kunnen in Metacom actief en conform de S@les in de Bouw standaard beheerd worden. De gegevens kunnen in Metacom gebruikt worden voor de calculatie, de inkoop, het beheer van contracten en afroeporders, bij ontvangst goederen en bij de factuurcontrole. Zodra de inkooporder definitief is gemaakt, worden de berichten automatisch verzonden naar de S@les Server. Deze verstuurt ze conform de S@les standaard naar leveranciers. Zodra de leverancier de inkooporder fiatteert, wordt de informatie in Metacom bijgewerkt. De stappen van afroep en pakbon worden op een vergelijkbare manier afgehandeld.

Voor uitvoerders, leveranciers en deelnemers die niet met Metacom werken, komt er een viewer beschikbaar om de berichten te lezen.

-----------------------------




Ingezonden persbericht