Boek over pre-internet in de polder


Nieuwe media voor de introductie van internet

GORREDIJK, 20110919 -- Er is een boek gepubliceerd over het roerige tijdperk van de nieuwe media in Nederland tussen 1967 en 1997 met de titel: Toen digitale media nog nieuw waren – Pre-internet in de polder 1967-1997. In het boek beschrijft mediaspecialist Jak Boumans de periode waarin nieuwe media nog moesten worden uitgevonden: technologieën, concepten en markten.

[Boekomslag Jak Boumans, Toen digitale media nog nieuw waren] Vanaf 1967 werd er een nieuwe-mediasector opgebouwd in Nederland met online informatiediensten en CD informatieproducten. In 1994 had deze sector met veel moeite een omzet van meer dan 350 miljoen gulden (150 miljoen euro) opgebouwd. Maar in datzelfde jaar werd internet gepropageerd door De Digitale Stad en in minder dan drie jaar waren er 1 miljoen internetgebruikers. Vanaf 1 januari 1997 was de omslag naar internet definitief.

Vanaf 1967 is er in Nederland een industriesector rond nieuwe media opgebouwd. Dat begon met een verwarrende zoektocht naar technologieën, concepten en markten. Hoe nieuwe media te verkopen en aan wie? Vanaf 1980 begon de commercialisering van online-diensten zoals ASCII-databanken, teletekst, videotex, elektronische berichten en Bulletin Board Systems.

In 1985 werd de jonge industriesector geconfronteerd met weer een nieuwe technologie, de CD-media, die het broze groeipatroon van de online-diensten dreigde te verstoren. Uiteindelijk kwamen er door de CD-media naast het assortiment aan online-diensten ook off-line producten bij, zoals elektronische boeken en multimediale CD-ROM's en CD-i’s. De industriesector rond nieuwe media groeide en professionaliseerde.  Terwijl de sector zich opmaakte om een grootschalige videotexdienst in de markt te zetten, sloop internet geruisloos Nederland binnen via de academische wereld. In 1992 waren er nog geen 300 bedrijven aangesloten op internet en acties op de consumentenmarkt leverden niet direct veel nieuwe klanten op. Maar toen op 15 januari 1994 De Digitale Stad haar deuren opende, begeleid door voorlichting door de omroep VPRO, was er geen houden meer aan. In minder dan drie jaar, tussen 1994 en 1997, wist internet in Nederland 1 miljoen internetgebruikers te interesseren.

De auteur Jak Boumans: “Het nieuwe-mediatijdperk in Nederland wordt door velen en vooral jongeren, de ‘digital natives’, vaak gezien als een woeste en lege polder. Maar in die tijd zijn zoekmachines ontwikkeld, informatiediensten opgezet en e-maildiensten gelanceerd. Ook zijn er CD-producten voor tekstdatabanken en multimedia gemaakt zoals CD-ROM, CD-i en eerste elektronische boeken. Maar deze groei van nieuwe-media werd begin jaren negentig wreed verstoord door de opkomst van internet. In drie jaar was de houdbaarheidsdatum van de nieuwe media verstreken. Vanaf 1997 zouden er alleen maar digitale media bestaan. Internet had definitief post gevat in de polder.”

De uitgever van Media–Update Vakpublicaties noemt het een fascinerend boek van 320 pagina’s, met een boeiende dramalijn, dat bovendien rijkelijk geïllustreerd is met meer dan 100 illustraties. “Het boek is een feest van herkenning  voor veel leeftijdsgenoten en voor jongeren een bron van historisch perspectief”.

Publicatiegegevens:

Toen digitale media nog nieuw waren
Auteur: Jak Boumans
Omvang: 320 pagina’s, prijs € 37,50
Full colour, meer dan 100 illustraties
ISBN 9789078730057
Uitgeverij Media-Update Vakpublicaties
Wetterwille 10a
8401 gb Gorredijk
tel 0513·466162

Foto: Ruud van der Lubben Fotografie