Social media te vaak 'misbruikt' door professionals
Persbericht van BU Business Information
Social media te vaak 'misbruikt' door professionals
Veranderingen in arbeid en organisaties hebben geleid tot het steeds
vaker werken in (tijdelijke) netwerken, waardoor het enorm belangrijk
is geworden om jezelf op een onderscheidende manier te profileren.
'Succesvol deelnemen aan sociale media begint wat mij betreft met
personal branding' vertelt socioloog en auteur Tom Gouman in zijn nieuw
te verschijnen boek Volgjemenog? 'Als dat niet helder op het netvlies
staat, zal men nooit de echte waarde van online netwerken kunnen
inzien.'
Gouman laat in Volgjemenog? verder ook zien dat professionals nog te
vaak een verkeerde interpretatie geven aan Social media. Het boek gaat
daarom niet over social media als medium, maar over hoe online
netwerken écht werken vanuit een sociologisch oogpunt. Wat gebeurt er
achter de 'social media schermen'; hoe werkt het écht, waar zit de
potentie en waarom is de grens tussen optimaal gebruik en misbruik zo
flinterdun?
Misbruik
'De kaping van Social media door marketing- en saleslui is een goed
voorbeeld daarvan,' vertelt Tom verder. Met een sociologische bril op
brengt Gouman vele ophelderingen door niet het medium, maar de
gebruiker op de voorgrond te plaatsen; de mens in relatie tot anderen.
Vanuit dit perspectief laat hij zien welke persoonlijke kansen juist
Social media kunnen bieden om jezelf online te presenteren en te
profileren.
Sociale netwerken gaan namelijk niet over geld, het vergaren van kennis
of het vinden van een baan zoals veel mensen roepen. Het gaat om mensen
die je leert kennen. Het zijn uiteindelijk mensen die je een baan
gunnen, die je voorzien van kennis of die je vragen voor een opdracht.
De echte waarde haal je niet uit techniek, maar die krijg je van mensen
met wie jij je verbindt. En daar speelt Social branding -Personal
branding in een Social media context- een belangrijke rol bij.
Tom Gouman is socioloog en organisatieadviseur bij Twynstra Gudde op
het gebied van Web 2.0 en social media. Hiernaast is hij auteur voor
Frankwatching.com, een webcommunity over trends op het gebied van
internet, social media en nieuwe ontwikkelingen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.academicservice.nl
Bijlage:
* persbericht volgjemenoganpdocx
Noot voor redacties
BU Business Information
Noot voor de red
actie,
Razende Robot Reporter