Social website met reviews en deals


AMSTERDAM, 20110920 -- "Door het succes van Groupon schieten de kortingssites nu als paddestoelen uit de grond. Maar dat succes gaat niet beklijven, ondernemers moeten diep in de buidel tasten om deze kortingen te geven maar trekken daar de meeste koopjesjagers mee." Dit zegt Elijah Mendeszoon, oprichter van de website Fabliz.nl die deze maand van start gaat.

Ook op Fabliz kunnen ondernemers aktievoeren door het aanbieden van deals met hoge kortingen, de website brengt daarvoor echter alleen een advertentietarief in rekening. Bedrijven kunnen zich op Fabliz presenteren en hun klanten kunnen er hun 'reviews' achterlaten. Via deze reviews delen de klanten met elkaar hun ervaringen met, en beoordelingen van producten en diensten van bedrijven. Daarmee volgt Fabliz de sociale media trend die bij sites als Facebook en Hyves zo succesvol is gebleken. 

Het bijzondere van de nieuwe site is dat de reviews onder toezicht zullen staan van human intelligence. "De reviews die wij verzamelen bieden consumenten overzichtelijke en waardevolle informatie, de serieuze ondernemer ziet dus ook echt iets terug van zijn investering," aldus Mendeszoon. "Fabliz.nl is geen eenrichtingsverkeer van bedrijven naar klanten maar een sociaal medium waar klanten en potentiele klanten elkaar vinden door hun ervaringen met een bedrijf met elkaar te delen."

Mendeszoon beseft dat het succes van zijn website staat of valt met de betrouwbaarheid van de recensies die erop verschijnen. Bedrijven die zich als klant voordoen en zichzelf positief beoordelen, of nog erger, hun concurrenten negatief, zal de toegang tot het systeem worden geweigerd.

Om frauduleuze reviews te detecteren maakt de site gebruik van het filteren van de berichten als een spamfilter. Klachten van zowel bedrijven als bezoekers over bepaalde reviews zullen serieus worden nagetrokken.

Fabliz.nl start als een gratis service voor zowel bedrijven als hun klanten en potentiele klanten. Met diverse promotie-acties zal de site meer bekendheid verwerven. Na een aanloopperiode zullen bedrijvn om een jaarlijkse bijdrage worden gevraagd. Voor klanten en potentiele klanten blijft de toegang gratis. Om een review te kunnen plaatsen moet de klant zich wel registreren. "Dat moet je bij Facebook tenslotte ook", aldus Mendeszoon.

Overigens kunnen klanten net als bij Facebook en Hyves hun eigen pagina's aanmaken, en daarmee hun sociale contacten organiseren. Fabliz is dus eigenlijk een alternatief voor Hyves en Facebook maar dan met een ander verdienmodel. Mendeszoon: "Wij blijven werken aan ons businessmodel om het blijvend aantrekkelijk te houden voor de gebruikers van de site."

http://www.fabliz.nl