Gemeente Almere

Start verbetering OV Amsterdam-Almere-Lelystad

20-09-2011

Trein door poort Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft op maandag 19 september 10 kuub zand gestort in de buurt van station Duivendrecht. Zij gaf daarmee het startsein voor uitbreiding van het spoor tussen Schiphol en Lelystad. Voor de reiziger goed nieuws, want er komen extra treinen met minder wacht- en reistijd. Voor de provincie Flevoland en in het bijzonder voor Almere en Lelystad betekent dit de start van een aantal belangrijke maatregelen die het kabinet neemt om de bereikbaarheid via het openbaar vervoer en de weg te vergroten.

De capaciteitsuitbreiding van het spoor is hard nodig, want het aantal treinreiziger op de Flevolijn groeit de komende jaren sterk, mede als gevolg van de opening van de Hanzelijn in 2012, die van Zwolle naar Lelystad loopt. Maar ook vanwege de bevolkingsgroei in de steden Lelystad en Almere. In 2020 wordt het spoorboekloosrijden op de Flevolijn ingevoerd. Dat betekent dat er elke 10 minuten en op termijn zelfs elke 5 minuten een intercity of een sprinter vertrekt. Een besluit hierover is uitgesteld tot eind 2012 als de structuurvisie RRAAM (Rijks- regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer) wordt gepresenteerd.

Gedeputeerde Wegen en Verkeer, Jaap Lodders is optimistisch: "Het is goed om te zien dat het kabinet zich aan de afspraken houdt en flink investeert in de bereikbaarheid van Flevoland. Ik zie het startsein dat minister Schultz heeft gegeven als een eerste stap in het verbeteren van de bereikbaarheid van onze provincie maar ook voor de rest van Nederland. Door aansluiting van de Flevolijn op de Hanzelijn die in 2012 gaat rijden wordt Flevoland de verbindende schakel tussen Noord, Oost en West Nederland."

Het kabinet investeert flink in de infrastructuur van Flevoland. Dat blijkt uit de Miljoenennota 2012. De bereikbaarheid en de leefbaarheid rond de grote steden verbetert aanzienlijk door bijvoorbeeld de verbreding van A6-A9 Schiphol-Amsterdam-Almere. Ook is er geld in de begroting opgenomen voor het treffen van geluidsmaatregelen langs het spoor van Weesp, Muiderberg en Almere.

Ook is geld beschikbaar om de stedelijke bereikbaarheid van Almere te vergroten. Voor de eerste fase trekt het kabinet 47,5 miljoen euro uit. In de komende vijf jaar moeten onder meer de onderdoorgangen onder de A6 tot aan de Weerwaterzone worden aangepast, moet de Waterlandseweg worden verbreed naar twee keer twee rijstroken en de Hogering naar twee keer drie rijstroken tot aan de Hollandsedreef. Deze maatregelen vergroten de bereikbaarheid van heel Zuidelijk Flevoland en zijn een belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van het gebied. Wethouder Ruimtelijke Ordening Almere, Adri Duivesteijn: "Binnenkort presenteren de drie marktpartijen hun plannen voor de IJmeerverbinding. Zo worden belangrijke stappen gezet om één van de grootste problemen van Almere -de bereikbaarheid- op te lossen."

Gezamenlijk persbericht provincie Flevoland en gemeente Almere

3