Start verbetering OV Amsterdam-Almere-Lelystad
20-09-2011
Trein door poort Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft op
maandag 19 september 10 kuub zand gestort in de buurt van station
Duivendrecht. Zij gaf daarmee het startsein voor uitbreiding van het
spoor tussen Schiphol en Lelystad. Voor de reiziger goed nieuws, want
er komen extra treinen met minder wacht- en reistijd. Voor de provincie
Flevoland en in het bijzonder voor Almere en Lelystad betekent dit de
start van een aantal belangrijke maatregelen die het kabinet neemt om
de bereikbaarheid via het openbaar vervoer en de weg te vergroten.
De capaciteitsuitbreiding van het spoor is hard nodig, want het aantal
treinreiziger op de Flevolijn groeit de komende jaren sterk, mede als
gevolg van de opening van de Hanzelijn in 2012, die van Zwolle naar
Lelystad loopt. Maar ook vanwege de bevolkingsgroei in de steden
Lelystad en Almere. In 2020 wordt het spoorboekloosrijden op de
Flevolijn ingevoerd. Dat betekent dat er elke 10 minuten en op termijn
zelfs elke 5 minuten een intercity of een sprinter vertrekt. Een
besluit hierover is uitgesteld tot eind 2012 als de structuurvisie
RRAAM (Rijks- regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer) wordt
gepresenteerd.
Gedeputeerde Wegen en Verkeer, Jaap Lodders is optimistisch: "Het is
goed om te zien dat het kabinet zich aan de afspraken houdt en flink
investeert in de bereikbaarheid van Flevoland. Ik zie het startsein dat
minister Schultz heeft gegeven als een eerste stap in het verbeteren
van de bereikbaarheid van onze provincie maar ook voor de rest van
Nederland. Door aansluiting van de Flevolijn op de Hanzelijn die in
2012 gaat rijden wordt Flevoland de verbindende schakel tussen Noord,
Oost en West Nederland."
Het kabinet investeert flink in de infrastructuur van Flevoland. Dat
blijkt uit de Miljoenennota 2012. De bereikbaarheid en de leefbaarheid
rond de grote steden verbetert aanzienlijk door bijvoorbeeld de
verbreding van A6-A9 Schiphol-Amsterdam-Almere. Ook is er geld in de
begroting opgenomen voor het treffen van geluidsmaatregelen langs het
spoor van Weesp, Muiderberg en Almere.
Ook is geld beschikbaar om de stedelijke bereikbaarheid van Almere te
vergroten. Voor de eerste fase trekt het kabinet 47,5 miljoen euro uit.
In de komende vijf jaar moeten onder meer de onderdoorgangen onder de
A6 tot aan de Weerwaterzone worden aangepast, moet de Waterlandseweg
worden verbreed naar twee keer twee rijstroken en de Hogering naar twee
keer drie rijstroken tot aan de Hollandsedreef. Deze maatregelen
vergroten de bereikbaarheid van heel Zuidelijk Flevoland en zijn een
belangrijke impuls voor de economische ontwikkeling van het gebied.
Wethouder Ruimtelijke Ordening Almere, Adri Duivesteijn: "Binnenkort
presenteren de drie marktpartijen hun plannen voor de IJmeerverbinding.
Zo worden belangrijke stappen gezet om één van de grootste problemen
van Almere -de bereikbaarheid- op te lossen."
Gezamenlijk persbericht provincie Flevoland en gemeente Almere
3
Gemeente Almere