Ministerie van Economische Zaken

Start nieuwe nalevingscampagne


Datum:

20 september 2011

Gisteren, maandag 19 september is de nieuwe nalevingscampagne `(Bij)verdienen en vrijwilligers en een uitkering' gestart. Het doel van de campagne is om bij klanten van UWV en gemeenten duidelijk onder de aandacht te brengen wat uitkeringsinstanties verstaan onder werk.

De campagne is onderdeel van `Voorkom problemen. Weet hoe het zit', de doorlopende campagne die het ministerie van SZW samen met UWV, gemeenten en SVB voert om bewustwording onder uitkeringsgerechtigden te vergroten.

Definitie van werk

`(Bij)verdienen en vrijwilligers en een uitkering' richt zich duidelijk op de meldingsplicht van werk naast je uitkering. De hoofdboodschap van de campagne is: ook al geef je het werk dat je doet naast je uitkering een andere naam, het is en blijft werk. En dat moet je melden bij je uitkeringsinstantie. Uit onderzoek in focusgroepen bleek dat de meeste uitkeringsgerechtigden wel weten dat ze betaald of onbetaald werk naast hun uitkering moeten melden. Maar in de praktijk verschilt hun definitie van werk vaak van die van uitkeringsinstantie. Een klusje voor de buren, regelmatig oppassen, vrijwilligerswerk, het valt allemaal onder de definitie werk. Ook als er alleen een onkostenvergoeding tegenover staat. Melden heeft niet automatisch gevolgen voor de uitkering, maar het kan wel.

Aanspreken op houding en gedrag

De campagne valt onder het thema `Werk en een uitkering' van de campagne `Weet hoe het zit'. In voorgaande jaren is dit thema ook al behandeld. Door de eigen bewoordingen van de doelgroep in de uiteindelijke campagne te gebruiken, worden mensen veel directer aangesproken op hun eigen (onjuiste) houding of gedrag. De campagne van 2011 is in overeenstemming gebracht met de lijn van het kabinet en de minister van SZW, en de boodschap: `Fraude mag niet lonen' klinkt er dan ook duidelijk in door.

Gemeenten kunnen ook meedoen aan campagne

Deze landelijke campagne biedt gemeenten een mooi moment om ook campagne te voeren. De onlinetool van Weethoehetzit.nl biedt een scala aan gratis campagnemiddelen zoals posters, folders, flyers, advertenties en webteksten over het thema bijverdienen. Hiermee zet je in een handomdraai je eigen campagne op.
Gemeenten die vragen hebben over de online tool, inloggegevens willen aanvragen of behoefte hebben aan persoonlijk advies kunnen contact opnemen met Catelijne van Calsteren via e-mail
catelijne.van.calsteren@hvrgroup.nl