Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
www.socialmediabakkers.nl brengt bakkers online
Brood- en banketzaken
Website www.socialmediabakkers.nl brengt bakkers online
20/09/2011
Op basis van praktijkervaring collega bakkers
Vanaf vandaag is de website www.socialmediabakkers.nl online die
ambachtelijke bakkers helpt optimaal gebruik te maken van social media.
De website is een initiatief van de Commissie detailhandel brood en
banket van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het
Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) in nauwe samenwerking met de
Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV).
Bij de ontwikkeling van de site is volop gebruik gemaakt van de
ervaringen van collega-bakkersondernemers die de afgelopen vijf maanden
hebben meegedaan aan een pilotproject gericht op het `optimaal gebruik
van social media door ambachtelijke bakkers'.
De website www.socialmediabakkers.nl informeert ondernemers over de
mogelijkheden die social media bieden met veel voorbeelden uit de
bakkerspraktijk plus `tips en trucs' om er mee aan de slag te gaan. Op
de site zijn zeven handleidingen beschikbaar die bakkerondernemers stap
voor stap op weg helpen met verschillende social media, zoals Twitter,
Facebook, Hyves en YouTube.
Praktijkervaring leidend
Een gevarieerde groep van 14 bakkerondernemers heeft enthousiast
meegedaan aan de pilot om ervaringen op te doen die als inbreng konden
dienen voor de nieuwe website. "We zijn er nu klaar voor om
verschillende social media op een goede manier voor ons bedrijf in te
zetten", aldus Judith Barendse van Meesterbakker Roodenrijs, een van de
deelnemers van de pilot. De deelnemers hebben een social mediaplan
opgesteld waarmee ze nieuwe media als marketinginstrument op lokaal
niveau willen inzetten. De bakkers zijn begeleid door adviseurs van
PR-bureau Coopr.
Professionalisering
De Commissie detailhandel brood en banket van het HBD en HBA wil met de
website bijdragen aan een verdere professionalisering van de
ondernemingen. De consument maakt al volop gebruik van de sociale
media. Het is van belang dat ondernemers aansluiten om contact te
houden of te maken met de klant. In de handleidingen zoals die op de
website beschikbaar zijn, staan daarvan goede voorbeelden.