Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

www.socialmediabakkers.nl brengt bakkers online

Brood- en banketzaken

Website www.socialmediabakkers.nl brengt bakkers online

20/09/2011

Op basis van praktijkervaring collega bakkers
Vanaf vandaag is de website www.socialmediabakkers.nl online die ambachtelijke bakkers helpt optimaal gebruik te maken van social media. De website is een initiatief van de Commissie detailhandel brood en banket van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) in nauwe samenwerking met de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV).

Bij de ontwikkeling van de site is volop gebruik gemaakt van de ervaringen van collega-bakkersondernemers die de afgelopen vijf maanden hebben meegedaan aan een pilotproject gericht op het `optimaal gebruik van social media door ambachtelijke bakkers'.

De website www.socialmediabakkers.nl informeert ondernemers over de mogelijkheden die social media bieden met veel voorbeelden uit de bakkerspraktijk plus `tips en trucs' om er mee aan de slag te gaan. Op de site zijn zeven handleidingen beschikbaar die bakkerondernemers stap voor stap op weg helpen met verschillende social media, zoals Twitter, Facebook, Hyves en YouTube.

Praktijkervaring leidend
Een gevarieerde groep van 14 bakkerondernemers heeft enthousiast meegedaan aan de pilot om ervaringen op te doen die als inbreng konden dienen voor de nieuwe website. "We zijn er nu klaar voor om verschillende social media op een goede manier voor ons bedrijf in te zetten", aldus Judith Barendse van Meesterbakker Roodenrijs, een van de deelnemers van de pilot. De deelnemers hebben een social mediaplan opgesteld waarmee ze nieuwe media als marketinginstrument op lokaal niveau willen inzetten. De bakkers zijn begeleid door adviseurs van PR-bureau Coopr.

Professionalisering
De Commissie detailhandel brood en banket van het HBD en HBA wil met de website bijdragen aan een verdere professionalisering van de ondernemingen. De consument maakt al volop gebruik van de sociale media. Het is van belang dat ondernemers aansluiten om contact te houden of te maken met de klant. In de handleidingen zoals die op de website beschikbaar zijn, staan daarvan goede voorbeelden.