Interprovinciaal Overleg (IPO)
20 september 2011
De Rijksbegroting 2012 bevat voor de provincies geen verrassende nieuwe
elementen. De pijnpunten waren al bekend en krijgen zelfs meer reliëf.
De Miljoenennota maakt in volle omvang duidelijk dat het kabinet de
invulling van zijn bezuinigingsdoelstelling bij decentralisatie voor
een aanzienlijk deel op het bord van de medeoverheden legt. Voor de
provincies geldt dit bijvoorbeeld voor de bezuinigingen op het beleid
voor natuur en landelijk gebied, waar meer dan 70 procent van het
rijksbudget wordt weggesneden. Dat verklaart waarom er nog steeds geen
afspraken tot stand zijn gekomen tussen kabinet en provincies over de
decentralisatie van het beleid voor natuur en landschap.
Onverhoedse centralisatie bij handhaving
In weerwil van de kabinetsinzet tot decentralisatie kiest het kabinet
ook voor centralisatie. Wij zijn onaangenaam verrast door het
onverhoedse voorstel van staatssecretaris Atsma om gemeentelijke en
provinciale taken op het gebied van toezicht en handhaving te
centraliseren in één nieuwe Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat is
een radicale breuk met het de afgelopen jaren ingezette beleid. Wij
voorzien kwaliteitsverlies en verlies van inbreng van regionale kennis.
Het perspectief op de totstandkoming van robuuste regionale
uitvoeringsdiensten is hiermee niet gediend.
Kabinet mist kansen in Europa
Het kabinet decentraliseert het regionale economische beleid. Dan is
het van belang dat er voldoende Europese middelen beschikbaar komen,
waarmee provincies en gemeenten kunnen bijdragen aan de realisering van
de Europa2020-, het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB)- en
Cohesiedoelstellingen op nationaal niveau. Dit moet de Nederlandse
inzet zijn bij de onderhandelingen met de andere lidstaten. Met deze
benadering richt Nederland zich niet alleen op wat het als lidstaat
Nederland afdraagt. Ook worden de beschikbare Europese fondsen optimaal
ten gunste van de Europese doelstellingen benut. Ook dit draagt bij aan
de verbetering van de nettobetalerpositie die het kabinet zo benadrukt.
Slagvaardig jeugdzorgbeleid nodig
Wij missen slagvaardigheid van het kabinet op het gebied van de
decentralisatie van het jeugdbeleid naar gemeenten. Het tempo in het
voorbereiden van de decentralisatie van het gehele jeugddomein naar
gemeenten is te laag; er is inmiddels bijna een jaar verloren. Wij
wijzen erop dat het kabinet met deze vertraging het grote risico loopt
dat ingeplande bezuinigingen niet tijdig kunnen worden gehaald. De
financiële gevolgen mogen dan niet op de provincies en de jeugdzorg
worden afgewenteld Op de doeluitkering voor de jeugdzorg aan provincies
en stadsregio's wordt niet bezuinigd. Door (de gevolgen van) rijks- en
gemeentebeleid en door autonome groei neemt het beroep op jeugdzorg
echter toe. Tussen het IPO en de staatssecretaris van VWS is er nog
geen overeenstemming over de te leveren prestaties. De staatssecretaris
wil dezelfde prestaties voor meer kinderen tegen hetzelfde geld. De
provincies kunnen dat onmogelijk waarmaken.
Ook na 2012 `trap op en af'
De eurocrisis beheerst deze Miljoenennota. Het kabinet kiest niet voor
extra bezuinigingen bovenop de 18 miljard euro uit het regeerakkoord.
Maar uit de crisisscenario's, die inmiddels zijn gestuurd aan de Tweede
Kamer, komt wel de dreiging van een nieuwe bezuinigingsronde naar
voren. Het is goed om het kabinet er alvast op te wijzen dat de
normeringsystematiek (samen trap op en af) in 2012 wordt hersteld en
dat eenzijdige aanvullende bezuinigingen daarin niet passen. In het
voorjaar dachten we bij de herinvoering van de normeringsystematiek van
het provinciefonds in 2012 de trap op zouden gaan. Nu weten we dat 2012
begint met de trap af. Voor latere jaren ziet het er wat gunstiger uit,
maar de sombere verwachtingen rond de euro bieden weinig houvast.
Bestanden
application/pdf icon IPO-reactie Rijksbegroting 2012
Dossier:
Bestuur