Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

20 september 2011

KNV: Kabinetsplannen koersvast, maar zoekend naar OV-samenwerking en duurzaamheid

Werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer ziet in de begrotingsvoorstellen voor de vervoerssector geen grote verrassingen. Het kabinet zet terecht in op economische groei en hecht hierin voldoende belang aan de doorstroom van zoveel personen als goederen. Ad Toet, directeur KNV: "Koersvast betekent betrouwbaar. Dat is wat we nodig hebben in turbulente tijden, maar we zoeken nog naar de weg der duurzaamheid en naar samenwerking in het OV."

Openbaar vervoer: bezuinigingen op gespannen voet met duurzaamheid De bezuinigingen in het openbaar vervoer zijn geen verrassing, maar staan volgens KNV wel op gespannen voet met de duurzaamheidambities van het kabinet. De begroting benadrukt dat OV- verantwoordelijkheden zijn gedecentraliseerd. KNV benadrukt daarentegen de overduidelijke noodzaak van voortdurende en nauwe samenwerking op nationaal niveau. Dit brengt gemak voor een reiziger die van de ene naar een andere OV-concessie reist, en betreft niet alleen de OV Chipkaart en reisinformatie, maar ook (sociale) veiligheid in het OV. Het ministerie erkent een stimulerende functie te hebben, maar geeft geen landelijke streefcijfers. Voor een landdekkend, samenhangend en veilig OV systeem is een ministerie nodig dat de gezamenlijke koers bepaalt, zo meent KNV.

Spoor: Programma Hoogfrequent Spoor en stille wagons Het kabinet zet in haar toekomstvisie flink in op het reizen en vervoeren per spoor. Koersvast wordt hierin de grote lijn van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) doorgetrokken. Met PHS wordt een flinke uitbreiding van het spoornet beoogd, om tot 2020 een verwachte groei van treinreizigers met meer dan 40% te kunnen accommoderen. Daarnaast kondigt het kabinet investeringen in geluidbeperkende maatregelen aan, met een voorkeur voor geluidbeperkingen aan 'de bron'. Deze maatregelen zijn geheel in lijn met de initiatieven die door de spoorsector zelf zijn genomen, zoals bijvoorbeeld de grootschalige tests rond geluidsarme remblokken in goederentreinen. Beiden bieden perspectief voor een effectieve stimulering van stille wagons.

Taxi: goed gestuurd op kwaliteit maar de weg kwijt inzake duurzaamheid De begroting beschrijft uitvoerig het vervolg van de Toekomstvisie Taxi. Opnieuw een onderwerp waar de koers onbetwistbaar vast ligt. Gemeenten die aan de gang gaan met de nieuwe taxiwet krijgen terecht een hart onder riem. Minpunt lijkt het Belastingplan 2012. Het voorziet in invoeren van accijns op aardgas (CNG) gebruikt in auto's en de verhoging van MRB voor aardgasauto's. Vooral bij contractvervoer van leerlingen en patiënten zijn er nogal wat busjes die op aardgas rijden. Een goede zaak voor schone lucht in de steden, maar zijn we nu de weg naar duurzaamheid kwijt?