Ingezonden persbericht


Limburgs Museum Venlo

P E R S B E R I C H T

EEN BLIKJE GELUK - INTERESSANTE OOGST FILMCAMPAGNE

19-9-2011

Het jaar 2011 staat voor het Limburgs Museum in Venlo onder meer in het teken van de redding van filmisch Limburgs erfgoed dat nog her en der in onze provincie bewaard wordt. Iedereen die in het bezit is van (oude) films of video's over Limburg kan zich melden bij het museum of bij een van de deelnemende archiefdiensten in de provincie. Met deze campagne EEN BLIKJE GELUK wil het Limburgs Museum dit bewegend beeldmateriaal veiligstellen en toegankelijk maken voor onze en volgende generaties. Speciaal over de volgende grotere thema's zoeken we materiaal: Bedrijfsleven, werk & samenleving, architectuur in stad & dorp, sport, jongerencultuur, gezin & dagelijks leven. Na driekwartjaar is de oogst van dit alles heel positief: wekelijks worden opnames aangeboden en afgegeven, waarna ze door de medewerkers van het museum worden beoordeeld op waarde voor de collectie. Het overgrote deel van het aanbod is om allerlei redenen van waarde voor het Limburgs Museum. Deze opnames worden toegevoegd aan de bestaande filmcollectie en in fasen gedigitaliseerd. Schenkers ontvangen daarna als tegenprestatie een DVD van de opnames.

Bijna alle onderwerpen komen terug in het aanbod tot nog toe. Neem het thema familieleven, zeg maar de privéfilm, daarover is al vrij veel in collectie aanwezig uit de periode 1933 - 1960, maar gelukkig kunnen we dit nu aanvullen met recentere homemovies uit Baarlo en Steijl. En dan niet zomaar wat shots zonder samenhang en zonder enige filmische aanleg gemaakt, nee de makers leveren ons bijvoorbeeld complete familiekronieken op super 8 film, waarin we het gezinsleven voorbij zien trekken vanaf het inrichten van het babykamertje tot het inrichten van de studentenkamer van de kinderen. Dit 'gewone' familieleven uit Noord-Limburgse dorpen kunnen we dan weer aanvullen met eveneens verworven privébeelden van een burgemeestersgezin uit Grevenbicht in de jaren 1930, van hoge kwaliteit en met historische waarde in verband met de mobilisatietijd die we in beeld zien. Of met eveneens heel bijzondere beelden van een artsenfamilie in Venlo midden jaren 1930.

Dan het onderwerp bedrijfsleven: interessant is een soort reclamefilm van het glazeniersatelier van Jan Heijnen uit Swalmen, uit omstreeks 1955, dat na de tweede wereldoorlog het glas-in-lood in veel Limburgse kerken restaureerde. Uit Tegelen komen familiefilms en inkijkjes in de houthandel van Timmermans, jaren 1930. Het circus en de dressuurschool als bedrijf zien we terug in de Duitse promotiefilm over Klant's Zoo en Dressuurschool in Valkenburg, Schule für Mensch und Tier.

Sport is vertegenwoordigd o.a. met een wervingsfilm van de stichting Limburgse Schoolatletiek uit 1973, in samenwerking met De Limburger gemaakt. Atletiek komt ook terug in een aantal privéfilmcollecties die mensen ons aanboden. En via het Regionaal Historisch Centrum Limburg hebben we instructiefilms over voetbaltechniek uit 1950 binnengekregen.

Het onderwerp jongerencultuur zien we terug in nog onbekende reportages van het Midsummerpopfestival in Meerlo, 1972-73, en opnames van voetbalwedstrijden door een team van het Open Ontmoetings Centrum (OOC) Venlo. Of in een juweeltje getiteld De Overweg: opgenomen in Venlo en Blerick en op meisjesschool onder leiding van nonnen en leraren. In de jaren vijftig. De maker is onbekend, maar gezien de hoge filmische kwaliteit zou het een lid van een filmclub kunnen zijn of wellicht een leraar met ambities op dit vlak.

Niet direct in een van de thema's te vangen maar wel echte vondsten zijn bijvoorbeeld de reportage over de waterprocessie van Papenhoven naar Grevenbicht in 1947, door Hub. Leufkens gefilmd. Die film met prachtige kleuren was niet bekend in diens oeuvre, een echte ontdekking dus. Ook uit roomse hoek en historisch waardevol: amateuropnames op het 9,5 mm filmformaat uit Maastricht, jaren 1920-1934, o.a. van de wijding van de eerste Limburgse missiebisschop Mgr Paulussen van de Sociëteit van de Afrikaanse Missie.

De verwachting is dat het aanbod zich voortzet en dat we eind 2011 kunnen terugblikken op een geslaagde campagne. Met EEN BLIKJE GELUK geven we niet alleen onze collecties een extra kwaliteitsimpuls, maar zorgen we er ook voor dat het Limburgs Museum een jaar lang zichtbaar is als erfgoedinstelling met bewegend beeld als speciaal aandachtsgebied. Parallel aan de campagne wordt ook de digitale ontsluiting van de museum- en filmcollecties gerealiseerd. Zeker is dat het publiek in 2012 de resultaten van de filmcampagne kan bekijken.