Ingezonden persbericht


Persbericht

Hengelo 20-09-2011- VERN, door inzet Oost-Europese chauffeur, te lage vrachtprijzen en geen mogelijkheid voor een goede CAO.

Grote transportbedrijven die gebruik maken van de Oost-Europese chauffeur, rijden gemiddeld 15% onder de kostprijs. Grote transportbedrijven zijn over het algemeen prijs bepaler in de transportwereld. Het is voor 10.000 kleine transportbedrijven in Nederland bijzonder moeilijk om de vrachtprijs op een redelijk niveau te krijgen, zolang er gebruik wordt gemaakt van de Oost-Europese chauffeur. Grote transportbedrijven kunnen voor zeer lage prijzen rijden, omdat zij dit doen vanuit het looncomponent van de chauffeur.

Het gemiddelde salaris van een Oost-Europese chauffeur ligt op 500,- per maand. Een Nederlandse chauffeur verdient ongeveer 1.800,- euro per maand, met uitlopers naar 2.200,- euro, maar dan is hij de hele week van huis. Gemiddeld werkt men 57 uur per week. Tevens is de Nederlandse chauffeur veel beter opgeleid.

Gezien de slechte vrachtprijzen voor de kleine transportbedrijven, is het rendement niet voldoende om op een redelijke wijze te kunnen investeren. Banken en leasemaatschappijen zijn daardoor niet bereid om de kredieten te verhogen of als men wil investeren in een nieuwe duurzame vrachtwagen ( Euro 5 of Euro 6 ), een lease hiervoor te verkrijgen. Doelstellingen ten aan zien van het milieu, die door de overheid worden gesteld, worden niet gehaald.

Eind 2011 loopt de huidige CAO voor het beroepsgoederenvervoer af. De nieuwe CAO besprekingen zijn rond deze tijd weer begonnen. De grote werkgevers zullen stellen dat er geen mogelijkheid is om de salarissen te verhogen. Chauffeurs hebben al veel ingeleverd de afgelopen jaren, in 2010 bijvoorbeeld kregen zij 0% salarisverhoging om het hoofd te kunnen bieden aan de Oost-Europese chauffeur, die de grote werkgevers zelf binnen halen. De transportsector moet ongeveer 58.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs vinden tot 2015. Vergrijzing en de groei van de goederstromen liggen hier aan ten grondslag. Met de huidige salarisontwikkelingen is de aantrekkingskracht voor jonge mensen die nog chauffeur willen worden, om de uitstroom op te vangen, minimaal te noemen.

Dit zal enorme gevolgen hebben voor onze economie, want als wij deze chauffeurs niet weten te vinden, dan zal de economische klap groter zijn dan de afgelopen crisis en de Griekse affaire bij elkaar. Alleen de primaire levensbehoeften zoals voedsel en brandstof kunnen nog gereden worden, de rest zal niet gaan en valt stil.

Nog meer Oost-Europese chauffeurs inzetten zal niet gaan, daar geheel Europa al gebruik maakt van deze chauffeurs. Duitsland en België hebben al gemeld dat de transportsector niet kan groeien wegens gebrek aan chauffeurs. Men heeft in Oost-Europa ook geen chauffeurs meer, ze zijn gewoon op.

Het inzetten van Oost-Europese chauffeurs door grote transportbedrijven is een korte termijn politiek. Goede salarissen en vrachtprijzen zijn uiteindelijk de weg naar de toekomst, zowel voor alle transportbedrijven als voor de Nederlandse economie.

Noot voor de redactie,