Ingezonden persbericht


Persbericht

Verhuisbereide Nederlander wil extra betalen voor energiebesparing Voorkeur voor verhuizing naar bestaande bouw ­ Energiezuinig huis is 2.000-5.000 euro extra waard

Gorinchem, 21 september 2011 ­ Ruim driekwart van de Nederlanders is bij verhuizing bereid om extra te betalen voor een huis dat meer comfort en mogelijkheden biedt op het gebied van energiebesparing en beveiliging. De meeste mensen hebben daar tussen de twee- en vijfduizend euro extra voor over.

Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 500 Nederlandse huizenbezitters dat Multiscope uitvoerde in opdracht van Niko, dat gespecialiseerd is in huisautomatisering.

Een derde van de huizenbezitters overweegt in de komende twee jaar een nieuwe woning te kopen. De voorkeur gaat daarbij uit naar bestaande bouw. Hoewel de meeste verhuislustigen extra voorzieningen op het gebied van energiezuinigheid en beveiliging geen absolute voorwaarde vinden, laat een overgrote meerderheid weten dat wel een leuke extra te vinden. Daarvoor is bijna 10 procent van de mensen bereid meer dan vijfduizend euro extra te betalen voor een woning. Een derde wil wel extra betalen, maar niet meer dan tweeduizend euro.

Overigens investeren ook de niet-verhuizende Nederlanders in hun woonsituatie. Uit het onderzoek bleek ook dat maar liefst de helft van de koophuisbezitters van plan was om afgelopen zomer te gaan klussen. Voor iedereen die geïnteresseerd is in energiebesparing geldt dat een bezoekje aan de Niko-stand op de Woonbeurs vanaf komend weekend de moeite waard is.

Besparing
De extra investering die huizenbezitters bereid zijn te doen, kan zich snel terugbetalen. Zo is met de installatie van de ecodisplay Niko Home Control een besparing mogelijk tot 15 procent op het energieverbruik. Het ecodisplay geeft op ieder moment aan hoeveel elektriciteit, water en gas bewoners gebruiken. Met slechts één druk op de knop kan het verbruik worden verminderd.

"De installatie heeft ecologische functionaliteiten, en verbruikt zelf een minimum aan stroom, waardoor gebruikers bewust kunnen omgaan met hun energieverbruik", zegt Peter Watteeuw, Managing Director van Niko.

Over Niko
Niko, een Belgisch bedrijf met vestigingen in 7 Europese landen, is gespecialiseerd in oplossingen voor schakelmateriaal, deurtelefonie, lichtregeling en huisautomatisering. Niko zet volop in op doordacht design en een milieuvriendelijke aanpak. Het investeert daartoe sterk in onderzoek en ontwikkeling.

Niko vertrekt voor al zijn oplossingen van de dagelijkse behoeften van zijn klanten, en ontwerpt daarvoor vernieuwende producten, om het leven thuis en op het werk gemakkelijker te maken. Het bedrijf telt 800 medewerkers in België, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Polen, Slowakije, en het Verenigd Koninkrijk, en haalt een jaarlijkse omzet van meer dan 120 miljoen euro.