Webshop | Mobiel | Tools | Adverteren | Partners | Nieuwsbrief | Forum
'Hoger brandstofverbruik reden dispuut Cargolux en Boeing'
EVERETT - De oorzaak van de 'contractuele kwesties' tussen Boeing en
Cargolux waardoor de levering van de eerste Boeing 747-8 Freighter aan
de Luxemburgse vrachtmaatschappij is uitgesteld, betreft een te hoog
brandstofverbruik. Dat meldt Aviation Week. De 747-8 blijkt 2,7 procent
meer brandstof te verbruiken dan gedacht. Cargolux wil hiervoor
gecompenseerd worden door de Amerikaanse vliegtuigbouwer.
Cargolux had in juni al ingestemd met een bepaalde vorm van
compensatie. Qatar Airways, dat sinds 11 september een aandeel van 35
procent in Cargolux bezit, heeft deze deal op het laatste moment
verworpen. Daardoor moest de aflevering van de eerste twee Boeing 747-8
Freighters aan 'launch customer' Cargolux worden uitgesteld. Ook van
motorfabrikant General Electric zou Cargolux een schadevergoeding
willen.
Het extra brandstofverbruik van 2,7 procent kwam aan het licht tijdens
het testvliegprogramma van de 747-8. General Electric is bezig met de
ontwikkeling van een zogeheten performance improvement package (PIP)
voor de GEnx-2B motor, maar dat zal pas vanaf hjet derde kwartaal van
2013 beschikbaar zijn. Na deze modificatie zal het extra verbruik nog
1,1 procent hoger liggen dan de oorspronkelijke configuratie.
Boeing en GE werken ook aan andere aanpassingen die moeten leiden tot
betere prestaties van de 747-8, aldus Aviation Week.'
Van onze redactie