Webshop | Mobiel | Tools | Adverteren | Partners | Nieuwsbrief | Forum

'Hoger brandstofverbruik reden dispuut Cargolux en Boeing'

EVERETT - De oorzaak van de 'contractuele kwesties' tussen Boeing en Cargolux waardoor de levering van de eerste Boeing 747-8 Freighter aan de Luxemburgse vrachtmaatschappij is uitgesteld, betreft een te hoog brandstofverbruik. Dat meldt Aviation Week. De 747-8 blijkt 2,7 procent meer brandstof te verbruiken dan gedacht. Cargolux wil hiervoor gecompenseerd worden door de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Cargolux had in juni al ingestemd met een bepaalde vorm van compensatie. Qatar Airways, dat sinds 11 september een aandeel van 35 procent in Cargolux bezit, heeft deze deal op het laatste moment verworpen. Daardoor moest de aflevering van de eerste twee Boeing 747-8 Freighters aan 'launch customer' Cargolux worden uitgesteld. Ook van motorfabrikant General Electric zou Cargolux een schadevergoeding willen.

Het extra brandstofverbruik van 2,7 procent kwam aan het licht tijdens het testvliegprogramma van de 747-8. General Electric is bezig met de ontwikkeling van een zogeheten performance improvement package (PIP) voor de GEnx-2B motor, maar dat zal pas vanaf hjet derde kwartaal van 2013 beschikbaar zijn. Na deze modificatie zal het extra verbruik nog
1,1 procent hoger liggen dan de oorspronkelijke configuratie.

Boeing en GE werken ook aan andere aanpassingen die moeten leiden tot betere prestaties van de 747-8, aldus Aviation Week.'

Van onze redactie