nieuwe manier van slopen spaart milieu en creëert banen
21 september 2011 | Bestuursdienst | persbericht
Gebruik meer menskracht en minder machines bij het slopen van gebouwen.
Nieuwe manier van slopen spaart milieu en creëert banen.
Gebruik meer menskracht en minder machines bij het slopen van
gebouwen.
Die aanbeveling doet het Ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam
op basis van een twee jaar durend onderzoek. Het zogenoemde `Slim
slopen' verlaagt de CO2-uitstoot, vergroot het hergebruik van
materialen en biedt werkgelegenheid aan mensen die nu moeilijk aan de
slag komen. Rotterdam stelt het milieumodel dat voor het onderzoek is
ontwikkeld, beschikbaar voor bedrijven en overheden.
Meer handmatig slopen beperkt de CO2-uitstoot, zo blijkt uit het
onderzoek, waarvoor vijf sloopprojecten zijn geanalyseerd.
Sloopmachines verbruikten zo'n 30 liter brandstof per uur. Ieder uur
dat een machine niet hoeft te draaien, bespaart 90 kilo CO2. Bij de
sloop van een flat in Hoogvliet kon op die manier 9000 kilogram CO2
worden bespaard, oftewel zo'n 3000 liter diesel. Een middenklasse auto
kan daar 45.000 km op rijden.
Veel winst is ook te boeken in de logistiek. Hoe dichter het materiaal
bij de slooplocatie wordt hergebruikt, hoe beter. Zo werden tijdens het
onderzoek houten laminaatplaten van slooppand Wesgram, in Katendrecht,
direct afgevoerd naar het dichtbijgelegen HAKA-gebouw waar de platen
direct werden verwerkt tot nieuwe meubels. En het puin dat werd
gewonnen bij de sloop van drie flats in Hoogvliet werd ter plaatse
gebroken en gebruikt als fundering van nieuwe wegen in de wijk.
Inzet langdurig werklozen
Een belangrijk sociaal aspect van `Slim slopen' is de inzet van
langdurig werklozen. Op deze manier vergroten zij hun kans op een vaste
baan en de branche krijgt er een flexibele arbeidsschil bij. Wethouder
Alexandra van Huffelen (o.m. duurzaamheid) : "hiermee slaan we twee
vliegen in een klap. Het draagt bij aan onze doelstellingen voor het
halveren van de CO2- uitstoot en tegelijkertijd levert het
werkgelegenheid op." Het is niet de bedoeling om álle machines door
mensenhanden te vervangen, zegt Cor Luijten, projectleider van het
Ingenieursbureau en lid van het Centraal College van Deskundigen
Slopen: "alleen dáár waar dat veilig kan en een beter resultaat
oplevert, zowel technisch als sociaal." Ook mag het niet ten koste gaan
van reguliere arbeidsplaatsen in de sector.
Om het onderzoek te kunnen uitvoeren is een eigen milieu-sloop-scan
ontwikkeld, in samenwerking met onderzoeks- en adviesbureau IVAM. Deze
scan analyseert het totale sloopproces en het hergebruik van materialen
op de uitstoot van de twee belangrijkste vervuilers, koolstofdioxide
(CO2) en stikstofoxide (NOx). Rotterdam gaat het model beschikbaar
stellen voor alle private en publieke partijen.
Gemeente Rotterdam