Gemeente Rotterdam

nieuwe manier van slopen spaart milieu en creëert banen

21 september 2011 | Bestuursdienst | persbericht

Gebruik meer menskracht en minder machines bij het slopen van gebouwen. Nieuwe manier van slopen spaart milieu en creëert banen.

Gebruik meer menskracht en minder machines bij het slopen van gebouwen.

Die aanbeveling doet het Ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam op basis van een twee jaar durend onderzoek. Het zogenoemde `Slim slopen' verlaagt de CO2-uitstoot, vergroot het hergebruik van materialen en biedt werkgelegenheid aan mensen die nu moeilijk aan de slag komen. Rotterdam stelt het milieumodel dat voor het onderzoek is ontwikkeld, beschikbaar voor bedrijven en overheden.

Meer handmatig slopen beperkt de CO2-uitstoot, zo blijkt uit het onderzoek, waarvoor vijf sloopprojecten zijn geanalyseerd. Sloopmachines verbruikten zo'n 30 liter brandstof per uur. Ieder uur dat een machine niet hoeft te draaien, bespaart 90 kilo CO2. Bij de sloop van een flat in Hoogvliet kon op die manier 9000 kilogram CO2 worden bespaard, oftewel zo'n 3000 liter diesel. Een middenklasse auto kan daar 45.000 km op rijden.

Veel winst is ook te boeken in de logistiek. Hoe dichter het materiaal bij de slooplocatie wordt hergebruikt, hoe beter. Zo werden tijdens het onderzoek houten laminaatplaten van slooppand Wesgram, in Katendrecht, direct afgevoerd naar het dichtbijgelegen HAKA-gebouw waar de platen direct werden verwerkt tot nieuwe meubels. En het puin dat werd gewonnen bij de sloop van drie flats in Hoogvliet werd ter plaatse gebroken en gebruikt als fundering van nieuwe wegen in de wijk.

Inzet langdurig werklozen
Een belangrijk sociaal aspect van `Slim slopen' is de inzet van langdurig werklozen. Op deze manier vergroten zij hun kans op een vaste baan en de branche krijgt er een flexibele arbeidsschil bij. Wethouder Alexandra van Huffelen (o.m. duurzaamheid) : "hiermee slaan we twee vliegen in een klap. Het draagt bij aan onze doelstellingen voor het halveren van de CO2- uitstoot en tegelijkertijd levert het werkgelegenheid op." Het is niet de bedoeling om álle machines door mensenhanden te vervangen, zegt Cor Luijten, projectleider van het Ingenieursbureau en lid van het Centraal College van Deskundigen Slopen: "alleen dáár waar dat veilig kan en een beter resultaat oplevert, zowel technisch als sociaal." Ook mag het niet ten koste gaan van reguliere arbeidsplaatsen in de sector.

Om het onderzoek te kunnen uitvoeren is een eigen milieu-sloop-scan ontwikkeld, in samenwerking met onderzoeks- en adviesbureau IVAM. Deze scan analyseert het totale sloopproces en het hergebruik van materialen op de uitstoot van de twee belangrijkste vervuilers, koolstofdioxide (CO2) en stikstofoxide (NOx). Rotterdam gaat het model beschikbaar stellen voor alle private en publieke partijen.