Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB richt distributiebeleid anders in

Den Haag, 22 september 2011

De ANWB heeft plannen om in de loop van 2012 haar distributiebeleid anders in te richten. Belangrijkste verandering is dat een aantal verzekeringen dan via anwb.nl en het ANWB Contact Center zullen worden aangeboden en niet meer via de eigen winkels. Ook voor vakantiereizen van derden wordt anwb.nl hét verkoopkanaal. De winkels zullen klanten wel wegwijs blijven maken in het aanbod van de eigen reisdochters van de ANWB. Naar verwachting heeft de ANWB half november een beeld van de personele consequenties van deze denkrichting.

Hiermee reageert de ANWB op de verschuiving in het koopgedrag van de consument. In de markt wordt inmiddels zo'n 40% van de schadeverzekeringen via het internet verkocht, terwijl 70% van alle reizen online wordt geboekt. De verkoop van verzekeringen en reizen van derden via de winkels is voor de ANWB al enige tijd verliesgevend. De winkels blijven wel verzekeringen aanbieden bij producten, zoals fietsverzekeringen en kortlopende reis- en annuleringsverzekeringen.

De ANWB zet nu in op anwb.nl en het Contact Center als belangrijkste distributiekanalen voor de verkoop van verzekeringen. Daarnaast wordt het aanbod van haar reisdochters, Fox Vakanties, Pharos Reizen, Pin High Golftravel, SNP Natuurreizen, Travelhome en Kampeerreizen verbreed om vakantiegangers beter van dienst te kunnen zijn.

De ANWB heeft 68 eigen winkels en 41 ANWB/VVV-winkels, waar in 2010 bijna 4 miljoen transacties plaatsvonden. Het Contact Center telde ruim 1,2 miljoen telefonische contacten met leden en anwb.nl noteerde 116 miljoen bezoeken, waarvan ongeveer 5 miljoen aan de webwinkel.

De ANWB is hiermee één van de grotere retailers van Nederland met een ruime ervaring op het gebied van multi-channel-distributie.