Ingezonden persbericht


Uitnodiging: De koopman en de kunstenaar: Hoe kunst en handel elkaar ­ kunnen ­ versterken. donderdag 22 september 2011, Amsterdam Kunst en internationale handel kunnen elkaar versterken. Zo gaan handelsmissies vaak gepaard met een uitgebreid cultureel programma. Ook op kleinere schaal werken internationaal opererende bedrijven graag samen met Nederlandse culturele instellingen. SICA Dutch Centre for International Cultural Activities nodigt u van harte uit voor een seminar over hoe culturele instellingen en bedrijven in het buitenland succesvol samenwerken. Mede door de recente overheidsbezuinigingen wint deze vraag aan belang. Dit seminar vindt plaats op: donderdag 22 september 2011, 14.00 ­ 17.00 uur, ING House, Amstelveenseweg 500, Amsterdam. De ontvangst is vanaf 13.30 uur. Aansluitend is er een netwerkborrel. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. In verband met de beperkte beschikbare plaatsen is het seminar alleen toegankelijk op uitnodiging. Aanmelden mogelijk via deze link: inschrijfformulier. Foto: ING House, Amsterdam De middag start met een lezing (voertaal Engels) van Paul Hughes (Ierland, 1974). Hughes is medeoprichter en strategisch directeur van Lava, uitgeroepen tot European Design Agency of 2010. Hij gaat in op onderwerpen als de ideale match tussen bedrijfsleven en culturele organisatie, de versterking van de corperate identity van een bedrijf, het imago van Nederlandse kunst in het buitenland en de aansluiting met de cultuur van het gastland. Vervolgens is er een plenaire sessie onder leiding van Rob Vermaas, journalist en voormalig diplomaat. Hierin brengen we als sterk voorbeeld van een samenwerking tussen bedrijfsleven, culturele sector en overheid de World Tour 2013 van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) in kaart. Deze tour brengt het KCO als eerste symfonieorkest in één jaar tijd langs zes continenten. Aan het woord komen de betrokkenen: Rutger Hamelynck, manager corporate sponsoring ING; Jan Meddens, manager corporate relations & sponsoring van het KCO; Jan van Weijen, cultureel attaché op de Nederlandse ambassade in Londen; Vincent Stokman, unit manager Holland Branding bij Agentschap NL en Willemijn Maas, algemeen directeur AVRO. Foto: KCO o.l.v. Mariss Jansons



Centraal staat de vraag wat andere - kleinere - culturele instellingen, bedrijven en overheidsorganisaties van deze case kunnen leren. Na dit plenaire gedeelte, kunt u deelnemen aan één van de drie onderstaande workshops: 1. Hoe weet ik wat ik waard ben? Hoe stel je als culturele organisatie vast voor welke bedrijven je interessant bent? Moderator is Steven Kop (Creatieve Koppen). 2. Internationale inspiratie Het buitenland als voorbeeld? Wat kunnen Nederlandse ondernemers en kunstprofessionals leren van andere landen? Moderator is Monique Knapen (zelfstandig consultant in de culturele sector). 3. Wat doet de koppelaar? Hoe kun je in Nederland de samenwerking tussen kunstenaars en koopmannen stimuleren? Spelen koppelaars als Agentschap NL, ambassades en SICA de rol die ze moeten spelen? Moderator is Petra Stienen (auteur en voormalig diplomate). Als afsluiting van de middag is er een interview met Hugo de Greef (België, 1953). De Greef gaf twintig jaar leiding aan het Brusselse Kaaitheater en was secretaris-generaal van de European Festival Association. Momenteel adviseert hij de Vlaamse regering over haar internationaal cultuurbeleid. Voor dit advies ­ dat binnenkort verschijnt ­ verdiepte hij zich in het Nederlandse beleid. Aanmelden Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. In verband met de beperkte beschikbare plaatsen is het seminar alleen toegankelijk op uitnodiging. Ik zie uw aanmelding graag uiterlijk 15 september tegemoet via dit inschrijfformulier. Bij inschrijving dient u ook een voorkeur voor een workshop aan te geven. U ontvangt vervolgens een deelnamebevestiging per e-mail. Heeft u nog vragen? Neem contact op met SICA, Klaartje Bult, k.bult@sica.nl of T 020 6164 225.

SICA Dutch Centre for International Cultural Activities is de ondersteunende organisatie voor het Nederlands internationaal cultuurbeleid. SICA vergroot de kracht en impact van internationale culturele samenwerking met als doel de Nederlandse internationale betrekkingen te versterken en de internationale culturele dialoog te stimuleren. Verder is SICA specifiek de verbindende schakel tussen het Nederlandse culturele veld en Europa.



Ingezonden persbericht