Vrije Universiteit Amsterdam

Schooluitval bij meisjes in Malawi


* Startdatum: 22-09-2011


* Tijd: 15.45


* Locatie: Aula


* Titel: Keeping Kids in School. Cash Transfers and Selective Education in Malawi


* Spreker: J.J. de Hoop


* Promotor: prof.dr. C.T.M. Elbers prof.dr. J.W. Gunning


* Onderdeel: Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde


* Wetenschapsgebied: Economie


* Evenementtype: Promotie

Ondanks de vooruitgang die is geboekt na het ondertekenen van de millenniumdoelstellingen blijft schooluitval op jonge leeftijd in veel ontwikkelingslanden een probleem. Jacob de Hoop laat onder andere zien dat financiële steun niet alleen schoolparticipatie onder deelneemsters verbetert, maar ook sociale patronen doorbreekt die de persoonlijke ontwikkeling van meisjes belemmeren.

De Hoop geeft een beschrijving van de effectiviteit en beperkingen van interventies die tot doel hebben schoolparticipatie te verhogen. Hij diept twee onderwerpen verder uit. Het eerste betreft de impact van een `cash transfer' experiment in Malawi. Het experiment geeft financiële steun aan een groep meisjes (en hun ouders) op voorwaarde dat ze naar school gaan. De Hoop laat zien dat de steun niet alleen schoolparticipatie onder deelneemsters verbeterde, maar ook sociale patronen doorbrak die de persoonlijke ontwikkeling van meisjes belemmeren. Bovendien toont hij aan dat het programma invloed had op de mentale gezondheid van deelneemsters. Onvoorwaardelijke financiële steun resulteerde in verbeterd welzijn. Verhoogde steun aan de ouders van deelneemsters op voorwaarde van voldoende schoolparticipatie blijkt deelneemsters een psychische druk te hebben opgelegd. Bovendien verslechterde het welzijn van meisjes die niet waren uitgenodigd om deel te nemen aan de interventie. Deze bevindingen hebben gevolgen voor het ontwerp van toekomstige cash transfer programma's.

Het tweede onderwerp is de rol van schoolkwaliteit in de scholingskeuzes van middelbare scholieren in Malawi. Aan de hand van een procedure die scholieren over middelbare scholen verdeelt op basis van hun capaciteiten identificeert De Hoop het verband tussen schoolkwaliteit en scholingskeuzes in Malawi. In tegenstelling tot eerdere studies laat dit hij zien dat schoolkwaliteit een sterke invloed op scholingskeuzes heeft.

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam