Rijksuniversiteit Groningen

Etoc ontvangt subsidie voor ontwikkeling observatie-instrument

Datum: 22 september 2011

Het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc) heeft samen met het Lectoraat Taalgebruik en Leren van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden een subsidie van EUR 215.000,- toegekend gekregen in het kader van de subsidieregeling Vrijval SLOA 2011. Met dit geld wordt een Observatie- en Beoordelingsinstrument ontwikkeld waarmee de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid en mondelinge vaardigheid van basisschoolleerlingen gevolgd kan worden. Het project wordt gedurende de schooljaren 2011-2012 en 2012-2013 uitgevoerd op een vijftal Friese basisscholen.

Inhoud onderzoek

Samen met de leerkrachten van de deelnemende scholen wordt een instrument ontwikkeld waarmee leerkrachten de schrijf- en spreekvaardigheid van hun leerlingen in de midden- en bovenbouw kunnen beoordelen en volgen. Dit instrument sluit aan bij het onlangs per wet vastgestelde Referentiekader Taal voor het basis- en voortgezet onderwijs. Voor het ontwikkelen van de observatiecategorieën wordt gebruikgemaakt van de `prominent feature analysis', een analysemethode die in Amerika is ontwikkeld (Swain, Graves en Morse, 2010). Uiteindelijk levert het onderzoek een instrumentarium op dat ingezet kan worden in het gehele basisonderwijs.

Vrijval SLOA

Als vertegenwoordiger van de sector, ontvangt de PO-Raad sinds 2009 jaarlijks SLOA-middelen die bedoeld zijn voor het versterken van de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de scholen. De PO-Raad wil deze middelen inzetten om schoolbesturen en scholen te stimuleren via praktijkgericht onderzoek zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun schoolontwikkeling op basis van eigen vragen en reflectie op hun onderwijsproces en -resultaten.

Het Etoc

Het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie is verbonden aan de Faculteit Letteren en houdt zich bezig met het ontwikkelen en onderzoeken van componenten van taalactiverende didactiek. Het vormt hierdoor een brug tussen wetenschap en praktijk met betrekking tot taal en onderwijs.