ProRail Pers > Persberichten > Actueel > Regionaal >

Persbericht

22-09-2011

Tunnel onder station Westervoort

Station Westervoort krijgt steeds meer vorm. Dit weekend wordt dag en nacht gewerkt aan een belangrijk onderdeel van het nieuwe station: de fiets en voetgangerstunnel onder het spoor. De 2,1 miljoen kilo zware tunnelbak wordt dan in de spoordijk geschoven. Voor het publiek is er een webcam en op locatie een uitkijkpunt om het werk te volgen.

In slechts 52 uur tijd wordt het spoor verwijderd, de spoordijk afgegraven, de tunnel op zijn plek geschoven en de spoordijk en het spoor vervolgens weer terug gebouwd. Het inschuiven van de tunnelbak van 16 meter lang en 35 meter breed gebeurt door middel van vijzels die de tunnelbak voort duwen. Er moet een afstand van 28 meter worden afgelegd.

Webcam

De werkzaamheden zijn live te volgen via een webcam via www.stadsregiorail.nl. Ook zal er een soort tribune zijn, in feite een vrachtwagenoplegger met overkapping, zodat geinteresseerden het werk veilig van dichtbij kunnen volgen.

Afbouw

Na dit weekend wordt nog hard gewerkt aan het afbouwen van het station. Onder andere wordt het perron afgebouwd, de trappen en liften naar het perron aangelegd, de perronoverkapping gerealiseerd en kabels en leidingen aangelegd. Bedoeling is dat in december 2011 de eerste treinen er halteren.

Financiering

Station Westervoort wordt gerealiseerd in opdracht van de gemeente Westervoort en de Stadsregio Arnhem Nijmegen De kosten van het station worden betaald door de stadsregio (circa EUR 10 miljoen). De gemeente betaalt de inrichting van de stationsomgeving. Hiervoor ontvangt de gemeente subsidies van de provincie Gelderland, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de Europese Unie en de stadsregio.

[s?pers.persberichten.actueel.regionaal.tunnelonderstationwestervoort&c ategory=Regionaal]