Uitdagende website Battle of Concepts tegen eenzaamheid
Persbericht van Coalitie Erbij
De absolute winnaar van de Battle of Concepts tegen eenzaamheid is het
concept "4 weeks challenge". Het gaat om een website waarop bedrijven
landelijke en lokale uitdagingen kunnen uitschrijven van steeds vier
weken. Een lokale sportwinkel kan bijvoorbeeld het initiatief nemen om
jongeren die acht keer in vier weken samen willen hardlopen, met raad
en daad bij te staan. De prijsuitreiking van deze ideeënwedstrijd heeft
donderdag plaats gevonden tijdens het KPN Mooiste Contact Fond
Symposium, de opening van de Week tegen Eenzaamheid. Deze week, een
initiatief van Coalitie Erbij, omvat meer dan honderd activiteiten (zie
www.eenzaam.nl) en duurt tot en met 1 oktober 2011.
Het winnende idee is ingezonden door Jelle de Boer (23), student
bedrijfskunde die een Master doet over de financiering van vergrijzing.
De keuze voor een duur van vier weken maakt de challenges toegankelijk
voor deelnemers en bedrijven. Ook de combinatie van on- en offline
ontmoetingen sprak aan.
De jury bestond uit afgevaardigden van Het Leger de Heils, Sensoor,
Humanitas, De Zonnebloem, CMOnet en KPN. Het KPN Mooiste Contact Fonds
stelde het prijzengeld van totaal 5000 euro beschikbaar. In totaal zijn
73 concepten ingediend. Bij de beoordeling heeft de jury vooral gekeken
naar de mate van originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid van de
concepten. Ook is er aandacht geweest voor de vraag of het concept
geschikt is om gevoelens van eenzaamheid te verminderen en of het
jongeren tussen de 12 en 24 jaar aanspreekt.
Op de tweede plaats is het concept "Friendlink" geëindigd. Friendlink
is een applicatie voor Facebook die vrienden van vrienden aan elkaar
koppelt op basis van gedeelde interesses. Hiermee wordt de basis
gevormd voor een groter netwerk en offline contact. De jury vond dit
idee goed doordacht en uitgewerkt. Er was goed nagedacht over de link
tussen ICT en offline contact en effectief gebruik gemaakt van de
mogelijkheden die Facebook al biedt. Dit maakt het concept praktisch en
uitvoerbaar. Dit concept is ingezonden door Willem van Driel.
Het concept "Social Hunt" verdient een derde plaats. In dit concept is
een In Real Life game bedacht waarbij jongeren hints krijgen op hun
mobiele telefoon waarmee ze een spelpartner en een volgende locatie
kunnen vinden. Door het succesvol volbrengen van opdrachten wordt een
tweetal een viertal enzovoorts. De groep die binnen de aangewezen tijd
de meeste aanwijzingen goed heeft verwerkt en dus het grootst is, wint
het spel. Het leuke van dit concept vonden wij dat deelnemers
individueel kunnen deelnemen, maar wel op een snelle en toegankelijke
manier met andere mensen aan de slag gaan, waardoor ze elkaar leren
kennen.
Twee andere concepten die helaas net buiten de top 3 zijn gevallen maar
die zeker een eervolle vermelding verdienen waren de concepten "DREAM
EXPRESS NETWORK" en "I AM IN!". In beide gevallen ging het om een
online platform waarbij het helpen van elkaar/anderen centraal stond.
CMOnet en Coalitie Erbij onderzoeken de mogelijkheden om de ingediende
concepten uit te voeren.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
Links:
http://www.eenzaam.nl
Razende Robot Reporter