Uitdagende website Battle of Concepts tegen eenzaamheid

Persbericht van Coalitie Erbij

De absolute winnaar van de Battle of Concepts tegen eenzaamheid is het concept "4 weeks challenge". Het gaat om een website waarop bedrijven landelijke en lokale uitdagingen kunnen uitschrijven van steeds vier weken. Een lokale sportwinkel kan bijvoorbeeld het initiatief nemen om jongeren die acht keer in vier weken samen willen hardlopen, met raad en daad bij te staan. De prijsuitreiking van deze ideeënwedstrijd heeft donderdag plaats gevonden tijdens het KPN Mooiste Contact Fond Symposium, de opening van de Week tegen Eenzaamheid. Deze week, een initiatief van Coalitie Erbij, omvat meer dan honderd activiteiten (zie www.eenzaam.nl) en duurt tot en met 1 oktober 2011.

Het winnende idee is ingezonden door Jelle de Boer (23), student bedrijfskunde die een Master doet over de financiering van vergrijzing. De keuze voor een duur van vier weken maakt de challenges toegankelijk voor deelnemers en bedrijven. Ook de combinatie van on- en offline ontmoetingen sprak aan.

De jury bestond uit afgevaardigden van Het Leger de Heils, Sensoor, Humanitas, De Zonnebloem, CMOnet en KPN. Het KPN Mooiste Contact Fonds stelde het prijzengeld van totaal 5000 euro beschikbaar. In totaal zijn 73 concepten ingediend. Bij de beoordeling heeft de jury vooral gekeken naar de mate van originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid van de concepten. Ook is er aandacht geweest voor de vraag of het concept geschikt is om gevoelens van eenzaamheid te verminderen en of het jongeren tussen de 12 en 24 jaar aanspreekt.

Op de tweede plaats is het concept "Friendlink" geëindigd. Friendlink is een applicatie voor Facebook die vrienden van vrienden aan elkaar koppelt op basis van gedeelde interesses. Hiermee wordt de basis gevormd voor een groter netwerk en offline contact. De jury vond dit idee goed doordacht en uitgewerkt. Er was goed nagedacht over de link tussen ICT en offline contact en effectief gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Facebook al biedt. Dit maakt het concept praktisch en uitvoerbaar. Dit concept is ingezonden door Willem van Driel.

Het concept "Social Hunt" verdient een derde plaats. In dit concept is een In Real Life game bedacht waarbij jongeren hints krijgen op hun mobiele telefoon waarmee ze een spelpartner en een volgende locatie kunnen vinden. Door het succesvol volbrengen van opdrachten wordt een tweetal een viertal enzovoorts. De groep die binnen de aangewezen tijd de meeste aanwijzingen goed heeft verwerkt en dus het grootst is, wint het spel. Het leuke van dit concept vonden wij dat deelnemers individueel kunnen deelnemen, maar wel op een snelle en toegankelijke manier met andere mensen aan de slag gaan, waardoor ze elkaar leren kennen.

Twee andere concepten die helaas net buiten de top 3 zijn gevallen maar die zeker een eervolle vermelding verdienen waren de concepten "DREAM EXPRESS NETWORK" en "I AM IN!". In beide gevallen ging het om een online platform waarbij het helpen van elkaar/anderen centraal stond. CMOnet en Coalitie Erbij onderzoeken de mogelijkheden om de ingediende concepten uit te voeren.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*

Links:
http://www.eenzaam.nl



Razende Robot Reporter