Persbericht

Adobe maakt ontwikkeling 3D games mogelijk met Flash Player 11 en AIR 3 Nieuwe release biedt belangrijke vernieuwingen voor gaming, media en datagedreven applicaties

Amsterdam, 22 september 2011 - Adobe Systems Incorporated (Nasdaq:ADBE) introduceert Adobe® Flash® Player 11 en Adobe AIR® 3. Deze software maakt het aanbieden van een nieuwe generatie rijke applicaties op verschillende apparaten en platformen mogelijk, waaronder Android, Apple iOS (via AIR), BlackBerry® Tablet OS, Mac OS, Windows®, met internet verbonden TV's en andere platformen. Flash Player 11 en AIR 3 stellen game-ontwikkelaars in staat om via internet 2D- en 3D-games van hoge kwaliteit te leveren op nagenoeg iedere PC en vele andere apparaten. Mediabedrijven kunnen gebruik maken van nieuwe features om probleemloos beveiligde HD-videocontent van bioscoopkwaliteit te leveren via internet en mobiele applicaties en op met internet verbonden TV's, compleet met surround-geluid. Flash Player 11 en AIR 3 bieden een entertainmentplatform voor een groot aantal apparaten.

Een groot aantal nieuwe features in Flash Player 11 en AIR 3 zorgen ervoor dat ontwikkelaars nog betere games en premium video-applicaties kunnen leveren. Bovendien is het mogelijk om datagedreven applicaties, inclusief integratie met back-end systemen, te bieden op verschillende apparaten, inclusief de iPhone en iPad via AIR. AIR native-extensies voegen ondersteuning toe voor apparaatspecifieke features en native code libraries. Dit zorgt ervoor dat ontwikkelaars de juiste mix van Flash, HTML5 en native code kiezen om krachtige gebruikerservaringen te bieden op PC's en mobiele apparaten. Flash Player 11 en AIR 3 zijn begin oktober publiekelijk beschikbaar. Flash Builder® en Flex, Adobe's open source framework voor het ontwikkelen van mobiele, internet- en desktopapplicaties, zullen ondersteuning voor de nieuwe features bieden in een nieuwe release, die voor het einde van dit jaar zal verschijnen.

"Flash blijft de toon zetten in internet- en mobiele applicatie-ontwikkeling", zegt Danny Winokur, vice president en general manager, Platform bij Adobe. "Flash biedt de beste methode voor contentaanbieders om hun meest veeleisende content en oplossingen, zoals games, premium video en geavanceerde datagedreven apps met al hun gebruikers te delen. HTML5-tools zoals Adobe Edge en Dreamweaver zijn daarentegen ideaal om interactieve webpagina's, rijke advertenties, gepersonaliseerde microsites en mobiele applicaties voor algemeen gebruik te ontwikkelen."

Flash Player 11 en AIR 3 bieden een groot aantal nieuwe features, waaronder:
* 2D/3D-graphics: Volledige hardware acceleratie voor het renderen van 2D en 3D grafische afbeeldingen verbetert de renderprestaties 1.000 keer ten opzichte van Flash Player 10 en AIR 2. Ontwikkelaars kunnen miljoenen objecten animeren met een rendeersnelheid van 60-frames-per-seconde en games van hoge kwaliteit leveren op Mac OS, Windows en met internet verbonden televisies. Een pre-release brengt de 2D en 3D acceleratie naar mobiele platformen, inclusief Android, Apple iOS en BlackBerry Tablet OS. Een productie-release voor mobiele platformen wordt binnenkort verwacht. Voor voorbeelden van 3D games voor Flash Player, zie www.adobe.com/go/gaming.
* AIR native-extensies: Met ondersteuning voor sterk geoptimaliseerde, open-source bibliotheken zijn ontwikkelaars in staat om gebruik te maken van unieke software- en hardwaremogelijkheden, zoals toegang tot apparaatdata, vibraties, magnetometers, lichtsensoren, dual screens, near field communications en meer. Native-extensies zorgen er bovendien voor dat ontwikkelaars Adobe AIR-applicaties beter met andere zakelijke software kunnen integreren.
* Captive Runtime: Ontwikkelaars kunnen AIR 3 automatisch met hun applicaties meeleveren om het installatieproces te vereenvoudigen op Android, Windows en Mac OS, in aanvulling op Apple iOS-besturingssystemen. Gebruikers hoeven de runtime niet langer afzonderlijk te downloaden en te updaten op deze platformen of op Blackberry Tablet OS, waar AIR ingebouwd is. In aanvulling op de captive runtime-optie kunnen ontwikkelaars versie-updates binnen hun applicatie afzonderlijk van de algemene AIR runtime-updates van Adobe beheren.
* Contentbeveiliging: Premium videocontent kan nu beveiligd worden met behulp van Adobe Flash Access 3® op alle ondersteunde platformen, inclusief nieuwe ondersteuning voor mobiele platformen.
* HD-videokwaliteit op verschillende platformen: Full frame rate HD-video kan nu worden weergegeven binnen AIR-applicaties op Apple iOS-apparaten, met gebruik van H.264 hardware decodering. Rijke applicaties op televisies zijn tevens in staat om HD-video met 7.1 channel surround-geluid te leveren.
* Huur- en abonnementondersteuning: Met ondersteuning voor Adobe Flash Access en Adobe Pass kunnen contentuitgevers gebruik maken van huur- en abonnementsopties voor de realisatie van meer flexibele businessmodellen. Zij kunnen hiermee TV Everywhere-content aanbieden aan meer dan 80 procent van de Betaal TV-abonnees in de VS.
* Compatibiliteit: 64-bit ondersteuning op Linux, Mac OS en Windows garandeert een soepele ervaring in de nieuwste 64-bit browsers. "We streven ernaar om onze klanten de mogeljkheid te bieden games te spelen waar en wanneer zij dat willen", zegt Mark Vange, vice president en chief technologie officer bij EA Interactive. "Het bereik van Flash helpt EA om de meest succesvolle games op meerdere platformen aan te bieden en met consumenten in contact te komen op een breed spectrum aan apparaten."

Flash Player wordt op dit moment ondersteund op meer dan 98 procent van de met internet verbonden PC's. Adobe verwacht dat eind 2011 meer dan 200 miljoen smartphones en tablets, inclusief Apple iOS-apparaten, Flash-gebaseerde applicaties via Adobe AIR ondersteunen. Eind 2015 zal het aantal apparaten dat Adobe AIR ondersteunt naar verwachting zijn gestegen tot 1 miljard.

Adobe AIR, waar Flash Player onderdeel van uitmaakt, stelt ontwikkelaars in staat om bestaande programmeercode te gebruiken om losse applicaties te ontwikkelen voor en het leveren op verschillende apparaten en platformen. Inmiddels zijn duizenden Flash-gebaseerde applicaties ontwikkeld en beschikbaar gesteld binnen de Android Market, iTunes App Store, Samsung SmartTV Store en BlackBerry Appworld®.