Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
112 Vragen van de heer drs. D.N.E.A. Gilissen, de heer J.J. Rijpma MA en de heer R.A. van Asperen
(ingekomen 22 september 2011)

In Utrecht is het voor lokale culturele instellingen toegestaan te adverteren via de daartoe bestaande frames (cultuurframes). De exploitatie van deze frames is uitbesteed aan Centercom). Om in aanmerking te komen voor plaatsing in deze frames dient een evenement te voldoen aan het predicaat 'lokaal-cultureel'. VVD en D66 hebben signalen ontvangen van een aantal ondernemers dat zij de gang van zaken als oneerlijk ervaren en dat aanvragen voor plaatsing in de cultuurframes worden geweigerd terwijl het weldegelijk om lokaal-culturele evenementen gaat.

Wij hebben de volgende vragen aan het College:


1. Kunt u inzicht geven in de afspraken die ten grondslag liggen aan de samenwerking met Centercom. Zo ja, bent u bereid deze afspraken te delen met de Raad. Zo nee, waarom niet?

Bij het bepalen of een evenement voor het predicaat 'lokaal-cultureel' in aanmerking komt, wordt gebruik gemaakt van een 'rode' en 'groene' lijst. Deze lijsten bevatten een opsomming van evenementen uit het verleden die voor plaatsing in de frames zijn toegelaten (groene lijst) en afgewezen (rode lijst). De twee lijsten dienen als referentiekader voor nieuwe aanvragen.


2. Welke criteria worden gehanteerd bij het bepalen of een evenement aan het predicaat 'lokaal-cultureel' voldoet? Hoe zijn deze criteria tot stand gekomen en wie ziet er toe op naleving hiervan?


3. Hoeveel aanvragen zijn er gedurende deze contractperiode ingediend? Hoeveel hiervan zijn er afgewezen omdat zij niet voldeden aan het predicaat 'lokaal-cultureel'?


4. Deelt u de mening dat niet de locatie, organisator of het commerciële oogmerk, maar de criteria zoals bedoeld in vraag 2 bepalend zouden moeten zijn of het predicaat 'lokaal-cultureel' aan een evenement wordt toegekend? Zo nee, waarom niet?


5. Deelt u de mening dat een veel ruimere mogelijkheid om te adverteren voor lokaal-culturele feesten, commerciële organisaties die culturele feesten organiseren oneerlijk beconcurreert. Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen om dit te veranderen?

Behalve de cultuurframes is het ook mogelijk om te adverteren via reclamedisplays rondom lantaarnpalen.


6. Welke regels gelden er voor het adverteren via deze reclamedisplays en in hoeverre wijken deze af van de regels voor adverteren via de cultuurframes?

---- --