Ingezonden persbericht


GfK Retail and Technology Benelux

Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1

Online consumentenbestedingen stijgen naar ¤ 4,25 miljard

Nog steeds forse groei van 10% voor online shopping

Ede, 22 september 2011

De omzet van online thuiswinkelen is in de eerste helft van 2011 gestegen naar een omzet van ¤ 4,25 miljard. Dit is een stijgingspercentage van 10% t.o.v. de eerste helft van 2010. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.

Consumenten bestellen vaker en makkelijker online
De belangrijkste driver van de online omzetgroei is evenals in vorige metingen de groei in aantal bestellingen. Consumenten bestellen steeds vaker producten en/of diensten op het internet. Het totaal aantal bestellingen in de eerste helft van 2011 bedraagt 36,5 mln., een stijging van 13% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. 'Dit betekent dat er iedere dag zo'n 200.000 online bestellingen worden geplaatst. Consumenten bestellen steeds vaker en makkelijker ook kleinere bestellingen via internet', aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

De orderwaarde per bestelling daalt
Daarentegen neemt het gemiddeld besteed bedrag per bestelling opnieuw af. Consumenten bestelden het afgelopen half jaar met een gemiddelde orderwaarde van ¤¬ 116 per bestelling. Dit is een lichte daling van 3% ten opzichte van de eerste helft van 2010. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research; de groei van de markt komt voornamelijk van bestaande online kopers die vaker gaan bestellen, en daarmee de totale markt stuwen; in de eerste helft van 2011 waren er 8 miljoen online kopers, dit aandeel blijft ongeveer gelijk aan het aantal kopers in de tweede helft van 2010.

Groei in grote segmenten als Travel en Telecom leveren grote bijdrage aan de totale omzetgroei. De totale omzet van online Travel bedraagt ¤ 1,83 miljard, een groei van 8% vergeleken met 22010-1. Pakketreizen/appartementen kennen het grootse aandeel binnen de online reismarkt, met ¤ 1,14 miljard. Hett marktvolume van Vliegtickets/Hotels is ¤ 690 miljoen. Het op 1-na-grootste segment Telecom groeit met 23% naar een omzet van ¤ 540 miljoen in de 1e helft 22011. Ook het segment Kleding stijgt met 11% naar een omzet van ¤ 300 miljoen. Ten opzichte van de 1e helft 2010 zijn de online productbestedingen met 12% gestegen. De verkoop van online diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets stijgt met 8%. 'Van een teruglopende koopbereidheid - zoals eerder deze week gepubliceerd door het CBS - was in de eerste helft van 2011 op het internet nog weinig te merken', aldus Jongen.

Online consumentenbestedingen in 2011 groeien door naar ca ¤ 9 miljard.

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers, in samenwerking met Thuiswinkel.org, van een groot aantal online retailers waaronder de meer dan 1.400 leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken. De cijfers worden sinds 2009 bovendien geijkt aan het retailpanel van GfK Retail & Technology op basis van verkoopgegevens van ruim 3500 retailorganisaties.

In de rapportage Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door Post.nl, sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor. De sponsoring van Post.nl maakt het mogelijk dat alle leden en business partners van Thuiswinkel.org via het exclusieve ledennet van Thuiswinkel.org toegang hebben tot de Thuiswinkel Markt Monitor rapporten.

Over Blauw Research:
Blauw Research bv is één van de toonaangevende full service onderzoekbureaus van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches - o.a. Public, FMCG, Telecom, Financee, Energie - en is actief in diverse werkvelden zoals Marketing, Media, Communicatie, Sponsoring, Customer Relations en Pricing. In 2009 heeft Blauw de MOAward ontvangen voor marktonderzoeksbureau van het jaar.

Over Thuiswinkel.org
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.400 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Over GfK Retail and Technology
GfK Retail and Technology is wereldwijd toonaangevend marktonderzoeker en verzamelt continu feitelijke verkopen van producten en diensten die worden aangeboden via de detailhandel, internet websites en andere bedrijfsmatige verkooppunten. GfK voorziet haar relaties uit verschillende branches en sectoren daarmee van betrouwbare en actuele marktinformatie op basis van de meest actuele verkoopcijfers van meer dan 3500 retailers en resellers (on- én offline) in Nederland.

Over PostNL
De Thuiswinkel Markt Monitor wordt mede mogelijk gemaakt door PostNL. PostNL verwerkt op jaarbasis zo'n 8,8 miljard geadresseerde poststukken (waarvan 100 miljoen pakketten) met meer dan 88 miljoen bestemmingen in Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. PostNL is in de eerste plaats actief op het gebied van post, pakketten en e-commerce. Daarnaast biedt de onderneming ook diensten aan op het gebied van data- en documentmanagement, direct marketing en fulfillment. PostNL heeft in totaal zo'n 77.000 mensen in dienst. In 2010 bedroeg de omzet van PostNL bijna 4,3 miljard euro.

PostNL hecht veel belang aan het ondersteunen van kennisinitiatieven die nodig zijn om de thuiswinkelmarkt verder te laten professionaliseren. Ook heeft PostNL de ambitie om kennis over de e-commerce markt toegankelijk te maken voor alle online retailers in Nederland. Daarom sponsort PostNL sinds 2009 de Thuiswinkel Markt Monitor. Hiermee maakt PostNL het mogelijk dat alle leden van de Thuiswinkel.org twee maal per jaar de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.