Ingezonden persbericht


Persbericht
Schiphol 22 september 2011

eLink pilot smaakt naar meer
25% winst in doorlooptijd is aanleiding voor brede uitrol op Schiphol

Op 22 september is in Huis ter Duin (Noordwijk) de gezamenlijke "Visie en Strategie voor 2020" besproken door de leden van Air Cargo Netherlands (ACN). 25% reductie in de doorlooptijd van de aanvoer van exportgoederen op Schiphol klinkt als toekomstmuziek, maar de onlangs afgeronde pilot 'eLink' heeft dit als resultaat. De programmadirecteur van Amsterdam Connecting Trade, Paul Jansen, heeft het project eLink officieel overgedragen aan ACN. Partijen willen het succes van de pilot verder vertalen in een structurele werkwijze voor de vrachtafhandeling op Schiphol.

Ben Radstaak (directeur van Air Cargo Netherlands) nam de resultaten van het project in ontvangst: "Het project eLink is een stevige stap op weg naar 2020. Voor het behoud van de concurrentiepositie van Schiphol als vrachtluchthaven is een slim aan- en afleverproces van groot belang." Binnen de pilot is onderzocht hoe tijd kan worden bespaard door een digitale overdracht van de lading in het afhandelingproces. Daarvoor wordt bij aankomst van de trucks bij de poort van de afhandelaar gebruikt gemaakt van kentekenherkenning. Chauffeurs identificeren zich met de bestaande ACN pas. Dit faciliteert de formele overdracht van de lading. Het project laat zien dat een tijdwinst in het doorloopproces van minimaal 25% mogelijk is. De werkwijze is digitaal te zien op YouTube, waar het al internationale belangstelling trok. (http://www.youtube.com/watch?v=yLId784OXrA&feature=youtube_gdata_player)

Het project eLink is een initiatief van het programma Amsterdam Connecting Trade (ACT). ACT richt zich op de voorwaarden voor een innovatieve en duurzame gebiedsontwikkeling van logistieke bedrijventerreinen rond Schiphol. ACT treedt samen met Schiphol en ACN op als opdrachtgever van het project, waarbij een deel van de kosten wordt gefinancierd door de overheid (Pieken in de Delta subsidie).

Het project eLink dat feitelijk vracht, lading en chauffeur digitaal koppelt, is een van de bouwstenen voor de realisatie van Schiphol Smartgate Cargo, een initiatief van Schiphol, ACN en de Douane. Schiphol Smartgate Cargo heeft als doel een integraal controleproces op goederen mogelijk te maken. Een integraal controleproces verkort doorlooptijden, verlaagt kosten en verbetert betrouwbaarheid en veiligheid in de luchtvrachtketen.

Cargonaut, SmartLOXS, Menzies, WFS, Aviapartner, DB Schenker, Hellmann, Aerocar en Schiphol Express zijn de verantwoordelijke partijen voor de concrete uitvoering van de pilot. Zij hebben daarbij niet alleen kennis en capaciteit bijgedragen, maar ook geïnvesteerd in de techniek en implementatie. Het succes van de pilot is reden voor marktpartijen om te streven naar een bredere uitrol van eLink op Schiphol. Verder speelt de uitbouw van eLink een centrale rol in het voorstel Seamless Connections dat door ACT, Schiphol en ACN, samen met de Haven en Flora Holland wordt voorgelegd aan de Economic Development Board Amsterdam. De board neemt binnenkort een besluit over ondersteuning en medefinanciering.

ACT is een initiatief van Gemeente Haarlemmermeer, Provincie Noord-Holland, Schiphol Group en Schiphol Area Development Company (SADC).

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht