Gemeente Heerenveen

aandacht voor busstation en bushaltes K.R. Poststraat

Heerenveen vraagt aandacht voor busstation en bushaltes K.R. Poststraat

Eind 2011 verzorgt de provincie Fryslân de aanbesteding van het openbaar vervoer in Noord- en Zuidwest Fryslân. Gedeputeerde Staten hebben de betrokken gemeenten een ontwerp Programma van eisen voorgelegd. De gemeente Heerenveen vindt de bereikbaarheid van de verschillende regionale voorzieningen erg belangrijk en vraagt bij de provincie extra aandacht voor de veiligheid op het busstation en de verkeersproblemen bij de K.R. Poststraat.

Heerenveen gaat bij de provincie aandringen op een snelle aanpak en verbetering van het busstation. De provincie neemt het busstation van Arriva over en gaat zorg dragen voor het beheer en onderhoud van het station. Busstations moeten aan hoge kwaliteitseisen voldoen, zoals (sociaal) veilig, schoon en toegankelijk voor minder validen. Het busstation in Heerenveen voldoet op dit moment niet aan deze eisen en wordt vaak als onveilig ervaren.

De gemeente vraagt de provincie de mogelijkheden te onderzoeken om de dienstregeling aan te passen, waardoor de haltes op de K.R. Poststraat
- ter hoogte van de kantoren - kunnen worden opgeheven. Het NS-station Heerenveen fungeert als knooppunt. Reizigers kunnen hier overstappen op trein, bus, taxi of fiets. Vrijwel alle bussen rijden over de K.R. Poststraat, waarbij er door drukte vaak problemen ontstaan. Hierdoor kan het gebeuren dat aansluitingen niet gehaald worden. In het verleden zijn daarom ter hoogte van de kantoren extra haltes aangelegd om vooral het overstappen te garanderen. Dit leidt echter tot veiligheidsproblemen in de spits door het vele verkeer en overstappende busreizigers. Daarnaast is er veel overlast van fietsen die buiten de stallingen zijn geplaatst.

Ook vraagt Heerenveen de provincie het openbaar vervoer gebruik van en naar het Sportstadgebied te verbeteren en de haalbaarheid te onderzoeken van een shuttle/servicelijn tussen het NS Station en Sportstad. De gemeente constateert dat het bestaande Sportstadgebied weinig aansluitingen heeft op het openbaar vervoer. Deze aansluitingen worden nog belangrijker wanneer het Sportstadgebied wordt doorontwikkeld, waardoor er steeds meer mensen naar het gebied komen voor werk, opleiding of recreatie.