Open Dagen werkplaatsen NMBS
14/09/2011
Industrieel knooppunt ten dienste van de nationale mobiliteit en elke
treinreiziger
Dit najaar nodigt NMBS haar klanten én het grote publiek uit voor een blik
achter de schermen van de spoorwegmaatschappij. In de weekends van 24
september tot 23 oktober 2011 openen diverse werkplaatsen hun deuren. Zo kan
ook de buitenwereld zien hoe het spoorwegpersoneel dagelijks werkt aan het
treinmaterieel.
Er zijn demonstraties voorzien in de tractiewerkplaats van Schaarbeek,
Antwerpen-Noord, Stockem, Merelbeke, Charleroi, Oostende, Kinkempois, Hasselt
en in de centrale werkplaatsen van Mechelen en Salzinnes.
NMBS wordt door veel mensen gezien als een geheel van treinen,
stations, enz. Er komt echter heel wat aan te pas om treinen te doen
rijden. Het leeuwendeel aan voorbereidend werk gebeurt achter de
schermen, waarbij het spoorwegpersoneel 24 uur op 24 en 7 dagen op 7
werkt om de treinreizigers veilig en op tijd op hun bestemming te
krijgen.
De werkplaatsen zijn een belangrijke schakel in dit proces: er wordt er
dagelijks gewerkt aan het treinmaterieel. Een goed onderhoud en
vakkundige herstellingen zijn primordiaal voor de veiligheid, stiptheid
maar ook het comfort van de reizigers. NMBS beschikt hiervoor in haar
werkplaatsen over de nodige knowhow en met de Open Dagen wil ze dit
ongekende deel van het bedrijf dan ook voorstellen aan het grote
publiek. Zo wil ze ook haar personeel steunen en motiveren in hun
dagelijkse inspanningen voor een betere kwaliteit van de treindienst.
Open Dagen NMBS
In de weekends van 24 september tot 23 oktober 2011 kunnen bezoekers
van 10.00u tot 18.00u terecht in de werkplaatsen van NMBS. Het
specifieke programma en welke werkplaatsen wanneer hun deuren openen,
is te vinden op www.nmbs.be/opendagen.
Tijdens deze Open Dagen krijgen bezoekers het nieuwste treinmaterieel
te zien. Zo zullen in verschillende werkplaatsen onder andere
T18-locomotieven voorgesteld worden. De mensen krijgen er een zicht op
wat er allemaal in een NMBS-werkplaats gebeurt, van het sleutelen aan
technische installaties tot het verwijderen van graffiti. Ook kunnen
ze er een praatje slaan met de mensen die dagelijks met hen meereizen:
de treinbestuurders en de treinbegeleiders. In de centrale werkplaatsen
van Mechelen en Salzinnes is het mogelijk om in een van de
treinsimulatoren te ervaren hoe het voelt om zelf een trein te
besturen. Daarnaast zijn er allerlei stands voorzien waar de
verschillende facetten van NMBS worden belicht en waar
kandidaat-werknemers zich kunnen aanbieden.
Belang werkplaatsen voor NMBS
In de 13 werkplaatsen van NMBS wordt dagelijks gewerkt aan het
onderhoud en herstellingen van 1.511 rijtuigen en 1.356
tractievoertuigen (elektrische locomotieven, diesellocomotieven,
motorstellen, enz.). Deze werkplaatsen zijn verspreid over het ganse
land, zodat een snelle en efficiënte interventie mogelijk is. Hierbij
gaat het zowel over kortetermijnonderhoud, herstellingen als
langetermijnonderhoud en moderniseringen van het treinmaterieel.
Zo worden ook de TBL1+-installaties aan boord van de treinen in deze
werkplaatsen uitgevoerd. In 2006 werd beslist om dit veiligheidssysteem
te installeren in de treinen, met als doel 1021 krachtvoertuigen
(locomotieven en motorstellen) tegen begin 2013 hiermee te voorzien.
Dankzij de inspanningen van de medewerkers in deze werkplaatsen is
56,2% van het totale materieelpark nu uitgerust met TBL1+ (status week
36 2011). NMBS Technics streeft ernaar om tegen eind 2011 dit aantal
nog te doen stijgen tot 64,0% van materieelpark.
Een groot deel van het NMBS-personeel (6.200 personen) is in deze
werkplaatsen tewerkgesteld. Deze logistieke centra spelen dan ook een
belangrijke rol voor de regionale werkgelegenheid en zijn een
belangrijke schakel voor een veilig en vlot treinverkeer.
Het milieu, ook in de werkplaatsen een prioriteit
Dag in dag uit probeert NMBS haar milieuafdruk te verminderen en biedt
ze de treinreiziger een duurzame mobiliteit waarbij doeltreffendheid en
milieuvriendelijkheid hand in hand gaan. Ook in de werkplaatsen van
NMBS wordt aan het milieu gedacht. Hierna enkele initiatieven:
* Regenwater
In de werkplaatsen en onderhoudsposten wordt alsmaar meer gebruikt
voor het schoonmaken van de werkplaats, de carwash, het vullen van
de waterreservoirs voor de toiletten van de treinen, enz.
* Groene trainwash
De trainwashvoorzieningen stellen NMBS in staat om minder water te
verbruiken en om ongeveer 60% van het reinigingswater te
hergebruiken.
* Sorteren
Eind 2010 startte NMBS met het sorteren van niet-gevaarlijk afval
(huishoudelijk afval, glas, papier en karton) in haar werkplaatsen,
onderhoudsposten en stations.
Kortom, de NMBS-werkplaatsen koppelen technologische knowhow aan
milieuzorg met als einddoel stipt en kwalitatief treinverkeer.
NMBS