Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Betrek patiënten bij voorkomen medicatiefouten

26 september 2011
Patiëntenfederatie NPCF is verheugd dat de medicatieveiligheid in de langdurige zorg en zorg thuis verbeterd is. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) constateert dat de risico's in het medicatieproces in 196 instellingen zijn afgenomen.

Voorkom medicatiefouten bij kwetsbare cliënten
In 2010 constateerde de Inspectie dat de medicatieveiligheid voor veel cliënten in de langdurige zorg en zorg thuis niet overal goed was. De NPCF vond de uitkomsten zorgelijk. Juist omdat het een kwetsbare groep patiënten betreft; door hun (chronische) aandoening(en) zijn zij voor de kwaliteit en veiligheid van hun bestaan sterk afhankelijk van zorgmedewerkers.

De grootste winst voor de medicatieveiligheid bleek het afstemmen van de verantwoordelijkheden en het beschikbaar komen van uniforme medicatieoverzichten en -deellijsten vanuit de apotheek.

Medicatieoverzicht
Uit een NPCF-meldactie eerder dit jaar, bleek dat het overzicht dat artsen en apothekers hebben van het medicijngebruik van hun patiënten, één op de drie keer niet klopt met de gegevens die de patiënt heeft. Aan deze NPCF-meldactie naar de overdracht van medicatiegegevens deden vierduizend mensen mee.

Wilna Wind: 'Bij zowel de huisarts, de apotheek als de medisch specialist is het medicijngebruik te weinig onderwerp van gesprek. Het bespreken van het medicijngebruik kan flink verbeteren.' De Inspectie beveelt zorgverleners aan om bij alle cliënten minimaal 1 maal per jaar een medicatiebeoordeling te houden, en om de medicatie met collega's te bespreken als het zorg(leef)plan van cliënten geëvalueerd wordt. De NPCF vindt dit een goede zaak, maar pleit ervoor om niet alleen te spreken over cliënten, maar vooral ook mét hen als dat mogelijk is.

Cliënten-, beroeps- en brancheorganisaties samen aan de slag Sinds september 2010 hebben cliënten-, beroeps- en brancheorganisaties de handen ineen geslagen en een Task Force Medicatieveiligheid opgericht. Door goede afspraken is duidelijker geworden hoe de verantwoordelijkheden rond de medicatieverstrekking in de keten liggen. Bijvoorbeeld door afspraken met huisartsen en apothekers.

NPCF-directeur Wilna Wind: 'Het is de verantwoordelijkheid van de arts en de apotheker om op de hoogte te zijn van het medicijngebruik en eventuele wijzigingen. Ook dat ze deze gegevens overdragen aan andere zorgverleners. Maar het is aan de cliënt om alle belangrijke informatie te geven over zijn medicijngebruik en om indien mogelijk te controleren of het overzicht klopt. Dan moet hij dus wel over zo'n medicatieoverzicht kunnen beschikken'.

In november zal ook landelijk meer aandacht besteed worden aan het medicatieoverzicht en de rol van patiënten/clienten, ook de kwetsbare.

NPCF Patiëntveiligheidskaart
Patiënten moeten zich beter bewust zijn hoe belangrijk het is dat ze zelf hun medicatieoverzicht opvragen, controleren en meenemen. Vanwege het grote belang van de rol die patiënten en of hun mantelzorgers kunnen spelen bij een veilige overdracht van medicijngegevens, heeft de NPCF een patiëntveiligheidskaart ontwikkeld over medicatieveiligheid bij oudere patienten.

Deze komt binnenkort via Mijnzorgveilig.nl beschikbaar. De kaart is een hulpmiddel voor clienten, zorgverleners en apothekers om gezamenlijk het medicatieoverzicht actueel houden.