Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Betrek patiënten bij voorkomen medicatiefouten
26 september 2011
Patiëntenfederatie NPCF is verheugd dat de medicatieveiligheid in de
langdurige zorg en zorg thuis verbeterd is. De Inspectie voor de
Gezondheidszorg (IGZ) constateert dat de risico's in het
medicatieproces in 196 instellingen zijn afgenomen.
Voorkom medicatiefouten bij kwetsbare cliënten
In 2010 constateerde de Inspectie dat de medicatieveiligheid voor veel
cliënten in de langdurige zorg en zorg thuis niet overal goed was. De
NPCF vond de uitkomsten zorgelijk. Juist omdat het een kwetsbare groep
patiënten betreft; door hun (chronische) aandoening(en) zijn zij voor
de kwaliteit en veiligheid van hun bestaan sterk afhankelijk van
zorgmedewerkers.
De grootste winst voor de medicatieveiligheid bleek het afstemmen van
de verantwoordelijkheden en het beschikbaar komen van uniforme
medicatieoverzichten en -deellijsten vanuit de apotheek.
Medicatieoverzicht
Uit een NPCF-meldactie eerder dit jaar, bleek dat het overzicht dat
artsen en apothekers hebben van het medicijngebruik van hun patiënten,
één op de drie keer niet klopt met de gegevens die de patiënt heeft.
Aan deze NPCF-meldactie naar de overdracht van medicatiegegevens deden
vierduizend mensen mee.
Wilna Wind: 'Bij zowel de huisarts, de apotheek als de medisch
specialist is het medicijngebruik te weinig onderwerp van gesprek. Het
bespreken van het medicijngebruik kan flink verbeteren.' De Inspectie
beveelt zorgverleners aan om bij alle cliënten minimaal 1 maal per jaar
een medicatiebeoordeling te houden, en om de medicatie met collega's te
bespreken als het zorg(leef)plan van cliënten geëvalueerd wordt. De
NPCF vindt dit een goede zaak, maar pleit ervoor om niet alleen te
spreken over cliënten, maar vooral ook mét hen als dat mogelijk is.
Cliënten-, beroeps- en brancheorganisaties samen aan de slag
Sinds september 2010 hebben cliënten-, beroeps- en brancheorganisaties
de handen ineen geslagen en een Task Force Medicatieveiligheid
opgericht. Door goede afspraken is duidelijker geworden hoe de
verantwoordelijkheden rond de medicatieverstrekking in de keten liggen.
Bijvoorbeeld door afspraken met huisartsen en apothekers.
NPCF-directeur Wilna Wind: 'Het is de verantwoordelijkheid van de arts
en de apotheker om op de hoogte te zijn van het medicijngebruik en
eventuele wijzigingen. Ook dat ze deze gegevens overdragen aan andere
zorgverleners. Maar het is aan de cliënt om alle belangrijke informatie
te geven over zijn medicijngebruik en om indien mogelijk te controleren
of het overzicht klopt. Dan moet hij dus wel over zo'n
medicatieoverzicht kunnen beschikken'.
In november zal ook landelijk meer aandacht besteed worden aan het
medicatieoverzicht en de rol van patiënten/clienten, ook de kwetsbare.
NPCF Patiëntveiligheidskaart
Patiënten moeten zich beter bewust zijn hoe belangrijk het is dat ze
zelf hun medicatieoverzicht opvragen, controleren en meenemen. Vanwege
het grote belang van de rol die patiënten en of hun mantelzorgers
kunnen spelen bij een veilige overdracht van medicijngegevens, heeft de
NPCF een patiëntveiligheidskaart ontwikkeld over medicatieveiligheid
bij oudere patienten.
Deze komt binnenkort via Mijnzorgveilig.nl beschikbaar. De kaart is een
hulpmiddel voor clienten, zorgverleners en apothekers om gezamenlijk
het medicatieoverzicht actueel houden.