Een bijzonder moment, HEMA 85 jaar

Persbericht van HEMA

Op 2 november 1926 opende HEMA haar allereerste winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Na 85 jaar is HEMA aanwezig in vijf landen met bijna 600 winkels. En dit heugelijke feit wil de organisatie niet ongemerkt voorbij laten gaan.

Voor klanten zijn er leuke, bijzondere acties met een knipoog naar vroeger. Wie herinnert zich bijvoorbeeld het HEMA breiboek nog? Destijds was dit fenomeen een grote inspiratiebron voor veel breifanaten. Omdat breien weer helemaal terug van weggeweest is en HEMA 85 jaar bestaat, brengt HEMA breipatronen van toen terug in een actueel 'The Best of' breiboek. Ook is er een leuke actie aan verbonden via de facebookpagina 'ik wil mijn trui terug'. Op die manier maakt iedereen kans om die trui van vroeger nagebreid te krijgen door een heus HEMA-oma-brei-team.

HEMA wordt door de jaren heen gekenmerkt door haar eenvoudige maar bijzondere producten met klassiekers als de tompouce en de rookworst, de herkenbare winkels, de opvallende vormgeving , de jaarlijkse ontwerpwedstrijd, de unieke samenwerkingen met onder andere Return to Sender en Natuurmonumentenen nog veel meer wat HEMA zo echt HEMA maakt. Altijd met de optimistische boodschap die zo typisch HEMA is.

85 jaar HEMA
Door de jaren heen is het aantal vestigingen van HEMA enorm toegenomen en ook is het warenhuis inmiddels in vijf landen aanwezig. Vergeleken met vroeger is er natuurlijk veel veranderd. In 1926 opende de Nederlandse winkelketen de deuren van haar eerste winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. De heren Arthur Isaac en Leo Meyer introduceerde het Amerikaanse 'nickel & dime' concept in de Lage Landen. Daarmee kwam de droom om artikelen met een vaste, lage eenheidsprijs voor mensen met een kleine beurs te verkopen, uit. Inmiddels verkoopt HEMA nu 85 jaar leuke, bijzonder vormgegeven artikelen tegen een vaste, lage prijs en met de bekende goede kwaliteit.

formule
Ronald van Zetten, directievoorzitter van HEMA: 'Dankzij een sterke winkelformule met een duidelijke styling en voordelige prijzen zijn onze winkels echt HEMA. Deze formule, bijzondere eenvoud, werkt overal, in Nederland maar ook daarbuiten. Iedereen omarmt die frisse, eigentijdse, gebruiksvriendelijke, kleurrijke HEMA-stijl. Natuurlijk houden we ook rekening met de lokale verschillen in Nederland en daarbuiten. Want Hollandse fietskratten in Parijs werken niet. Maar drop in de Belgische winkels weer wel. We blijven luisteren naar onze klanten en willen hen vooral blijven verrassen met onze producten, vormgeving, winkels en leuke acties. Nu en in de toekomst'.

van stad naar dorp
In de beginjaren waren de Nederlandse vestigingen vooral in de grotere steden te vinden en vanaf circa 2004 kwamen daar kleinere winkels in dorpen en wijken bij. Daarnaast heeft HEMA in Nederland een aantal take-aways op drukke locaties als stations en Schiphol, en loopt er een proef in een negental filialen met de verkoop van versproducten als groenten, fruit en vlees.
In België is HEMA sinds 1984 aanwezig en binnenkort opent de 85e winkel daar haar deuren. Duitsland, Luxemburg volgden en sinds 2009 is HEMA actief in Frankrijk.

toekomst
Begin 2008 sprak HEMA de ambitie uit om binnen Europa verder te willen groeien en nieuwe markten te gaan zoeken. Met het onlangs geopende zevende filiaal in Frankrijk werkt HEMA hard om deze ambitie daadwerkelijk vorm te geven. Inmiddels is HEMA operationeel in vijf landen: Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, België en Nederland. HEMA wil haar positie in al deze landen verder uitbouwen.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Bijlage:
* hema 85 jaar defpdf




Razende Robot Reporter