ProRail
26-09-2011
Einde van zomerwerken Sporen in Arnhem
Aan negen weken non-stop werken aan de sporen en perrons van station
Arnhem in de zomer van 2011 is vanaf vandaag een einde gekomen. Daarmee
is het werk aan project Sporen in Arnhem goeddeels af. De treinen
kunnen Arnhem nu beter bereiken omdat er meer ruimte is op het spoor en
de kans dat ze op elkaar moeten wachten is flink afgenomen. Komende
maanden wordt nog wel doorgewerkt aan de afwerking in de omgeving en
van de passerelle.
Mede door de komst van een ongelijkvloerse spoorkruising hoeven treinen
en daarmee ook de reizigers minder op elkaar te wachten. Bovendien
kunnen meer treinen station Arnhem aandoen door twee extra
perronsporen. De intensieve bouwperiode in de zomers van 2010 en 2011
zorgden voor overlast, maar de bouwtijd werd hierdoor wel met een jaar
verkort. Uiteindelijk scheelt dit dus in de duur van de overlast.
Laatste loodjes
De werkzaamheden aan de spoorinfra, zoals wissels, sporen, beveiliging
en bovenleidingen, zijn afgerond. Echter, het project Sporen in Arnhem
omvat meer dan dat. Komende maanden wordt de groenvoorziening in de
stationsomgeving nog afgewerkt. Ook wordt er bijvoorbeeld nog een
dienstgebouw op perron twee geplaatst en wordt de passerelle afgebouwd.
Begin volgend jaar zal alles klaar zijn.
Cijfers
De afgelopen weken non-stop werken, levert een lijst aan indrukwekkende
bouwresultaten op. Het betekende 11.000 m3 ballast vernieuwen (ca 440
vrachtwagens heen, en 440 vrachtwagens terug). 14 km nieuwe spoorstaaf
en 11.800 dwarsliggers. 360 km bekabeling verleggen en vernieuwen,
evenals 32 km bovenleidingdraad.
Staal
Het betekende het verwijderen van 75 wissels en het bouwen van 42
nieuwe wissels. Er werden 2.500 perron keerwand stukken geplaatst. In
de passerelle is 243 ton staal gebruikt. In de kappen van perrons 1 en
2 is inmiddels 157 ton staal verwerkt. Daarnaast is op 29 augustus de
nieuwe, 735 meter lange, dive-under in gebruik genomen.