Academisch ziekenhuis Maastricht
Boek en symposium Naar een ideale zorgorganisatie
Publicatiedatum: 21-09-2011
Bron: SdC
Auteur: SdC
Datum: 21-09-2011
De gezondheidszorg blijft in beweging, zoveel is zeker. En daarmee ook
de organisatie van de instellingen die daarin werkzaam zijn.
Verandering vraagt aanpassing, ook van structuren en processen. Ir.
Bart Durlinger, directeur Personeelszaken van het academisch ziekenhuis
Maastricht / Maastricht UMC+, schreef hierover het boek 'Naar een
ideale zorgorganisatie, patiëntgericht en procesgestuurd'.
In het boek inventariseert en analyseert hij hoe zorgorganisaties en
met name ziekenhuizen inspelen op deze veranderingen en welke
aanpassingen zij aanbrengen in hun besturing en organisatiemodel.
Boekpresentatie
Het boek van Bart Durlinger wordt maandag 26 september 2011 officieel
gepresenteerd tijdens een minisymposium in het Jeroen Bosch Ziekenhuis
in Den Bosch. De auteur reikt dan het eerste exemplaar uit aan
voorzitter Roelf de Boer van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen
(verderop meer informatie over het symposium).
Fascinatie
Zijn fascinatie voor dit onderwerp is geleidelijk aan gegroeid. In de
afgelopen 13 jaar heeft hij elf ziekenhuizen hierin begeleid en
geadviseerd. In 2002 voerde hij samen met de Universiteit Twente
onderzoek hiernaar bij negen ziekenhuizen. Al langer koesterde hij de
wens om deze kennis en ervaring te boek te stellen. Vorig jaar heeft
hij die knoop doorgehakt en is hij gestart met een onderzoek, dat met
zijn reeds opgedane kennis en ervaring de basis zou vormen voor het
boek. Dit onderzoek is uitgevoerd bij twaalf ziekenhuizen die een
dergelijke transformatie hebben doorgemaakt of nog daarmee bezig waren.
Daarnaast maakte hij zes case-studies van drie GGZ-instellingen en drie
concerns van verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg.
Durlinger: "Hoewel ziekenhuizen een centrale plaats in het boek
innemen, geldt veel wat ik in het boek beschrijf ook voor organisaties
in de GGZ en de Care. Zij staan vaak voor dezelfde ontwerpvragen als de
ziekenhuizen."In zijn opvatting dient bij dergelijke vraagstukken niet
alleen gekeken te worden naar de inrichting van de besturing. Het
organiseren rond patiëntengroepen speelt daarin ook een belangrijke
rol. Als voorbeeld noemt hij het Hart en Vaatcentrum van het MUMC+.
"Binnen deze RVE zijn verschillende medische afdelingen werkzaam. De
interne organisatie is daarnaast ook vorm gegeven rond specifieke
patiëntengroepen als hartfalen en ritmestoornissen. Rond die groepen
wordt gewerkt met resultaatverantwoordelijke teams".
Ideale zorgorganisatie
"De ideale zorgorganisatie bestaat niet", zegt Durlinger. Maar dient
wel steeds nagestreefd te worden. De oplossingen van vandaag kunnen
over enkele jaren achterhaald blijken. Tien jaar geleden beperkte de
resultaatverantwoordelijkheid zich tot budgetbeheer. Nu is dit
vervangen door het sturen op rendement."
In de ideale zorgorganisatie spelen de volgende elementen een
belangrijke rol:
- een duidelijke definiëring van de resultaatverantwoordelijkheid
- het decentraliseren van de resultaatverantwoordelijkheid
- het inrichten van de organisatie rond patiëntengroepen en processen
- het zorgen voor een balans tussen de anatomie en de fysiologie van de
organisatie: structuren, functies en verantwoordelijkheden in balans
met cultuur, leiderschap, processen en samenwerking.
Opgaven
In het laatste hoofdstuk van Naar een ideale zorgorganisatie,
patiëntgericht en procesgestuurd schetst Durlinger welke opgaven er nog
liggen om dichter bij die ideale zorgorganisatie te komen. Die liggen
in zijn optiek onder meer bij de organisatie van de multidisciplinaire
zorg, het werken met resultaatverantwoordelijke teams en het loslaten
van de soms zeer exclusieve verbinding tussen de verpleegafdeling en
een specialisme, waardoor de kliniek veel meer - zoals een
operatieafdeling - als multi-user RVE gaat functioneren. Ook de rol en
positie van de specialist-manager behoeft doorontwikkeling en betere
verankering, zowel binnen het eigen specialisme als binnen de
organisatie.
De ideale zorgorganisatie is, in zijn ogen, patiëntgericht en
procesgestuurd. Opgebouwd uit eenheden met een duidelijke
resultaatverantwoordelijkheid. Aangestuurd door een bestuur en
management waarin ook de professionals hun verantwoordelijkheid nemen.
En ondersteund door stafafdelingen die interne klantgerichtheid hoog in
het vaandel hebben staan. Waarin anatomie en fysiologie in balans zijn.
Wat merkt de patiënt ervan?
In het voorwoord van zijn boek schrijft Durlinger: "Patiëntgericht en
procesgestuurd staat voor de opgave en opdracht die bestuurders,
professionals en adviseurs hebben om dat ideaaltypische
organisatiemodel in te richten vanuit het perspectief van de patiënt.
De centrale vraag die we ons hierbij moeten stellen is: 'Wat merkt de
patiënt hiervan?' Worden onze cliënten hier beter van, zowel letterlijk
als figuurlijk? Het onderzoek in 2002 liet zien, dat met de nieuwe
modellen de bestuurbaarheid van de organisatie - met name voor de RvB -
zeker verbeterd was. Maar de overheersende opinie was, dat in de meeste
ziekenhuizen de patiënten hiervan niets gemerkt zullen hebben. Dan zijn
we pas halverwege. Ik spreek de hoop en de wens uit dat dit boek een
bijdrage zal leveren om die weg helemaal af te leggen".
De auteur
Bart Durlinger is momenteel directeur van het stafdirectoraat
Personeelszaken van het academisch ziekenhuis Maastricht / Maastricht
UMC+. Naast HRM heeft hij ook strategie en organisatieontwikkeling in
zijn portefeuille. Hij heeft 30 jaar ervaring als manager,
toezichthouder en organisatieadviseur in de zorg, met name in de
ziekenhuissector in Nederland en Vlaanderen.
Bart Durlinger - Naar een ideale zorgorganisatie, patiëntgericht en
procesgestuurd
(ISBN 9789490463144, Mediawerf Uitgevers, www.mediawerf.nl )
Presentatie / symposium
In het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch vindt op 26 september een
minisymposium plaats ter gelegenheid van de presentatie van het boek
'Naar een ideale zorgorganisatie, patiëntgericht en procesgestuurd'.
Tijdens dit symposium overhandigt auteur Bart Durlinger het boek
overhandigen aan voorzitter Roelf de Boer van de Nederlandse
Verenigingen van Ziekenhuizen.
Tijdens het symposium verzorgen diverse ziekenhuisbestuurders een
presentatie over de organisatiemodellen in hun ziekenhuizen en
specifieke aspecten hiervan. Dit zijn onder andere Guy Peeters van
Maastricht Universitair Medisch Centrum+, Eke Zijlstra van Atrium
Medisch Centrum Parkstad, DirkJan Verbeek van het Groene Hart
Ziekenhuis in Gouda en Gita Gallé van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in
Den Bosch.
Programma minisymposium
Naar een ideale zorgorganisatie, patiëntgericht en procesgestuurd:
12.30 uur ontvangst
13.00 uur opening door prof.dr. Willuy Spaan, voorzitter RvB Jeroen
Bosch Ziekenhuis
13.10 uur 'Naar een ideale zorgorganisatie, patiëntgericht en
procesgestuurd' Bart Durlinger en uitreiking eerste exemplaar aan Roelf
de Boer
13.40 uur reactie Roelf de Boer, voorzitter Nederlandse Vereniging van
Ziekenhuizen
13.55 uur 'RVE-aanpak van bovenaf vraagt beweging van onderaf' DirkJan
Verbeek MHA, voorzitter RvB Groene Hart Ziekenhuis en bestuurder van
het Lange Land Ziekenhuis
14.20 uur Pauze
14.45 uur 'Ziekenhuizen organiseren: op zoek naar de steen der
wijzen' Drs. Eke Zijlstra, voorzitter RvB Atrium MC Parkstad
15.35 uur 'Zorgt RVE-vorming voor een resultaatgerichte en
klantgerichte intern organisatie?' Drs. Gita Gallé, lid RvB Jeroen
Bosch Ziekenhuis
15.35 uur 'Maastricht UMC+: Strategische organisatieontwikkeling.
Ervaringen met multidisciplinaire zorgcentra' Drs. Guy Peeters,
voorzitter RvB Maastricht UMC+
16.00 uur Afsluiting