Gemeente Delft Persbericht Spoorzone Delft:

Start aanbesteding nieuw stadskantoor en stationshal

Vrijdag 23 september 2011 is de aanbesteding van het nieuwe Delftse stadskantoor en stationshal op de aanbestedingskalender geplaatst. Hiermee is de aanbesteding officieel van start.

Deskundige aannemers zijn opgeroepen om zich aan te melden. In december wordt uit alle aanmeldingen een selectie gemaakt van de vijf meest geschikte partijen waarmee de aanbesteding voortgezet wordt. Zij ontvangen begin januari 2012 de uitnodiging voor de volgende fase: de gunningsleidraad. Met deze vijf partijen vinden informatieve gesprekken plaats op basis waarvan het bestek verduidelijkt gaat worden. Vervolgens schrijven deze partijen in. Het OntwikkelingsBedrijf Spoorzone Delft selecteert de aannemer. De planning is dat in november 2012 de aannemingsovereenkomst wordt gesloten en de gekozen aannemer bekend gemaakt wordt. De aannemer heeft dan enkele maanden bouwvoorbereiding om eind eerste kwartaal 2013 te kunnen starten met bouwen.

Aanbesteding voor bovengrondse gedeelte

De aanbesteding heeft betrekking op het bovengrondse gedeelte: de stationshal en het stadskantoor, ontworpen door Mecanoo Architecten. De stationshal en stadskantoor worden direct op de spoortunnel en het ondergronds treinstation gebouwd. Dit ondergrondse gedeelte wordt reeds gebouwd door aannemerscombinatie Crommelijn. Zoals op het bouwterrein te zien is, is een groot gedeelte van de vloer van de stationshal reeds gereed.

Bezuinigingsopgave

Ondertussen wordt door het college onderzocht hoe bezuinigd kan worden op de kosten voor het stadskantoor. Daarvoor zijn twee opties: een verdieping minder bouwen of meer ruimte verhuren aan derden. Om te voorkomen dat de uitkomst van deze keuze het aanbestedingsproces kan vertragen, maakt Mecanoo Architecten momenteel twee bestekken: een bestek voor het oorspronkelijke definitief ontwerp (vijf lagen) en een bestek voor het definitief ontwerp met een verdieping minder (vier lagen). Eind dit jaar wordt door het gemeentebestuur besloten of er een verdieping minder gebouwd gaat worden. In het aanbestedingsproces krijgen de vijf geselecteerde partijen begin januari 2012 de gunningsleidraad met daarbij het gekozen bestek.

Stadkantoor van belang voor Delft

Het nieuwe stadskantoor en stationshal zijn in de toekomst voor reizigers de eerste kennismaking met Delft. Het is niet alleen maar een stadskantoor, het is veel meer dan dat. Het is een unieke locatie in de stad waar door de spoorzone de verbinding tussen de oude binnenstad en de nieuwere wijken gelegd wordt. Het is een centraal punt in Delft, goed bereikbaar op het knooppunt van openbaar vervoer. En één huisvesting voor de gemeentelijke organisatie en één plek om zaken te regelen met de gemeente.