Ingezonden persbericht


EUROPESE REKENKAMER

PERSBERICHT
Luxemburg, 28 oktober 2011 ECA/11/ 29

ERK publiceert Speciaal verslag nr. 8/2011 over terugvorderingen van onverschuldigde betalingen in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) De Europese Unie besteedt ongeveer 55 miljard euro per jaar aan landbouw en plattelandsontwikkeling en een deel daarvan wordt ten onrechte betaald vanwege onregelmatige of onjuiste declaraties of andere fouten. In dit speciaal verslag worden de procedures voor de terugvordering van onverschuldigd betaalde bedragen onderzocht. De aandacht gaat vooral uit naar de terugvorderingen door de autoriteiten van de lidstaten en de toezichthoudende rol van de Commissie. Bij deze doelmatigheidscontrole van de Europese Rekenkamer (ERK) werd de doeltreffendheid onderzocht van de door de lidstaten opgezette en gehanteerde systemen om vastgestelde schulden terug te vorderen, en het toezicht op het proces door de Commissie. De controle was gericht op de volgende vragen: Verwerken en boeken de lidstaten schulden op correcte wijze? Slagen de lidstaten erin vastgestelde onverschuldigd betaalde bedragen terug te vorderen? Schrijven de lidstaten oninbare schulden terecht af? Oefent de Commissie doeltreffend supervisie en toezicht uit op terugvorderingen? Uit de controle bleek dat: · de lidstaten schulden voor het merendeel verwerken en registreren in overeenstemming met de regels en voorschriften. Er bestaan soms echter grote verschillen in de interpretatie van de verordeningen: schulden worden op verschillende momenten vastgesteld, de gemelde gegevens zijn niet vergelijkbaar, rente wordt niet consistent in rekening gebracht en de datum waarop en de omstandigheden waaronder schulden worden afgeschreven, variëren sterk; · de lidstaten nu een groter gedeelte van de nieuwe schulden invorderen, hoewel de Rekenkamer daarbij aantekent dat de bedragen die worden geboekt als nieuwe schulden, afgenomen zijn; · de lidstaten schulden in het algemeen in overeenstemming met de regels afschrijven, hoewel een gebrek aan duidelijkheid in deze regels ertoe leidt dat er grote verschillen bestaan in de omstandigheden waaronder dit gebeurt. Met name het moment in de insolventieprocedure waarop de afschrijving plaatsvindt, kan variëren per lidstaat; · ongeveer 90 % van de in de EU-jaarrekeningen als "terugvordering van onverschuldigd betaalde bedragen" geboekte bedragen door de Commissie bij de lidstaten in mindering gebrachte inhoudingen betrof, en geen daadwerkelijke terugvorderingen van de onverschuldigd betaalde steun van de begunstigden. Hierdoor worden ongetwijfeld de financiële belangen van de EU beschermd, maar er is geen sprake van de volle afschrikkende werking van een terugvordering bij een begunstigde die ten onrechte een betaling ontving. In het algemeen blijven bepaalde tekortkomingen bestaan, hoewel de terugvordering van nieuwe schulden door de lidstaten en het toezicht door de Commissie zijn verbeterd sinds de invoering van de nieuwe regelgeving in 2006. De ERK doet in haar speciaal verslag een reeks aanbevelingen om de schuldterugvordering te verbeteren, waaronder de aanbevelingen dat de Commissie de wijze waarop schulden in de lidstaten worden beheerd en gerapporteerd verder moet verbeteren om een consistente behandeling ervan in alle lidstaten te verzekeren, en dat de Commissie moet bezien hoe een groter deel van de onverschuldigd betaalde bedragen van de begunstigden kan worden teruggevorderd.

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven van het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag dat beschikbaar is op haar internetsite (www.eca.europa.eu) en tevens is gepubliceerd in gedrukte vorm, verkrijgbaar bij de Rekenkamer.


Ingezonden persbericht