Consumentenbond
DA Drogist voorbeeld voor tevreden klanten
* 29 september 2011
DA Drogist is het Klantvriendelijkste Bedrijf 2011, omdat de
drogisterijketen het beste voldoet aan de ` 5 gouden regels van
klantvriendelijkheid'. De drogisterijketen is daarmee een voorbeeld
voor alle bedrijven in Nederland, stelt de Consumentenbond. De
Consumentenbond maakt zich, in zijn campagne 'Klachten Zat? Los het
op.' hard voor betere klachtafhandeling in Nederland en prijst elk
initiatief dat leidt tot tevreden klanten. KVB is een initiatief van
MarketResponse, in samenwerking met Egbert-Jan van Bel, auteur van
diverse managementboeken.
Ruim 2500 consumenten zijn, door de initiatiefnemers, in aanloop naar
de uitverkiezing Klantvriendelijkste Bedrijf 2011 op 27 september 2011
ondervraagd over klantvriendelijke ervaringen in 2011. Consumenten
konden hun ervaringen beoordelen aan de hand van de vijf Gouden Regels
van klantvriendelijkheid zoals: wees beschikbaar als de klant daarom
vraagt, kom de belofte die je in reclame maakt na en geef je fouten toe
en los ze op juiste wijze op. Aspecten waar ook de Consumentenbond in
zijn campagne aandacht voor vraagt. Bart Combée, directeur
Consumentenbond, onderstreepte tijdens de verkiezing van het
klantvriendelijkste bedrijf (KVB) dat bedrijven steeds vaker inzien dat
het in hun eigen belang is om klachten snel en naar tevredenheid op te
lossen.
Serieus nemen
Veel klachten ontstaan doordat bedrijven consumenten met hun vragen en
probleem niet serieus nemen of afspraken niet nakomen. Van de ruim 3000
consumenten die meewerkten aan de enquête van de Consumentenbond had
meer dan de helft afgelopen jaar een klacht en ruim 61% is ontevreden
tot zeer ontevreden over afhandeling van deze klacht. De
Consumentenbond geeft consumenten tips voor het succesvol indienen van
een klacht om deze succesvol opgelost te krijgen op www.klachtenzat.nl
en wil samen met bedrijven hun klachtafhandeling structureel
verbeteren.