Persberichten

Comeback van toeristische topper Frankrijk als bestemming voor tweede huis

Publicatiedatum: 23-09-2011

Persbericht
Utrecht, 28 september 2011

Speciaal Frans Paviljoen op beurs Second Home International 2011

De verkoop van tweede huizen in Frankrijk heeft een paar jaar in een dip gezeten. De economische crisis zorgde niet alleen voor een prijsdaling, maar vooral voor een afwachtende houding onder potentiële kopers van die lieftallige boerderijtjes en karakteristieke dorpshuizen. Inmiddels maakt Frankrijk een comeback zeggen de experts en meer en meer Franse bedrijven krijgen oog voor de interessante Nederlandse doelgroep. Frankrijk is voor Nederlanders nog steeds het meest populaire land om een huis te kopen. Afgelopen voorjaar kwam 34% van alle bezoekers van de beurs Second Home International in Jaarbeurs Utrecht voor Frans aanbod. Ook op de komende najaarseditie van vrijdag 30 september tot en met maandag 2 oktober mag het land ongetwijfeld weer veel geïnteresseerden begroeten. De Frans-Nederlandse Kamer van Koophandel en de nieuwe overheidsorganisatie Atout France presenteren zich nadrukkelijk in een eigen Paviljoen.

Klimaat, cultuur, politiek
In deze presentatie kunnen de belangstellenden zich in aanvulling op de vaak technische informatie elders op de beurs uitgebreid informeren over zaken als het klimaat, de cultuur en de politieke situatie. Niet alleen Frankrijk, ook de Portugese Kamer van Koophandel en het nationale verkeersbureau Turismo de Portugal begroeten de beursbezoekers in een eigen Paviljoen.

Interessante doelgroep
Stefanie Aliwell van de Frans-Nederlandse Kamer van Koophandel: ,,Wij hebben dit jaar voor het eerst actief Franse makelaars en projectontwikkelaars benaderd voor deelname aan de beurs. Daar is vrij enthousiast op gereageerd, ook al willen de meeste bedrijven nu vooral eerst kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben. Veel Fransen zien Nederlanders vooral als toeristen met een caravan richting campings in het zuiden. Wat wij duidelijk hebben proberen te maken is dat veel van die mensen ook dromen van een vakantiewoning in Frankrijk en dus een potentieel interessante doelgroep vormen. Ik geloof wel dat dit gelukt is, want de animo onder Franse projectontwikkelaars en makelaars om in een kijkje te komen nemen op Second Home International is groot.''

Andere gebieden
,,Als KvK zijn wij er natuurlijk voor alle Nederlandse en Franse bedrijven die op elkaars markt willen werken. Daarom proberen we ook de onontdekte gebieden in Frankrijk onder de aandacht te brengen. De meeste Nederlanders die een tweede huis zoeken kijken simpelweg naar de Dordogne of de Provence en als ze het kunnen betalen naar de Côte d'Azur. Maar er zijn natuurlijk tal van andere regio's die erg de moeite waard zijn, met bovendien veel beter betaalbare huizen. Zelf vind ik Bretagne en Normandië erg de moeite waard, maar ook het zuidwesten, het gebied aan de Atlantische kust. Het is er schitterend en een stuk rustiger dan in de populaire streken. Frankrijk heeft voor elk wat wils en daarom geloof ik er ook in dat er in dit prachtige vakantieland altijd veel vraag naar mooie tweede woningen zal blijven bestaan.''

In trek
Maarten Bökkerink van exposant B&D France, gespecialiseerd in tweede huizen in Frankrijk, is het hiermee eens. ,,Frankrijk zal altijd in trek blijven, al was het maar omdat het nog altijd voor Nederlanders vakantieland nummer één is. Uiteraard heeft de tweedehuizenmarkt wat ingeleverd de afgelopen jaren, maar lang niet zo veel als bijvoorbeeld Spanje waar de prijzen veel sterker onder druk kwamen te staan. In Frankrijk werd recreatief onroerend goed gemiddeld zo'n 10 tot 15 procent goedkoper. Je bent dus minder geld kwijt dan pakweg vijf jaar geleden, maar dat kan per regio wel erg verschillen. De aankopen trekken in ieder geval flink aan ten opzichte van 2009 en 2010''.

'Opleuken'
,,Ik zie wel een verandering in de vraag. Waar mensen vroeger inderdaad zo'n leuk boerderijtje of stationnetje kochten om dat vervolgens helemaal te gaan opknappen, zie je nu dat mensen weliswaar nog een karakteristiek huis van 120 jaar oud willen, maar dat moet dan wel in goede staat zijn. Ik verkoop makkelijker een huis van zeven ton dat 'af' is dan een huis van twee ton waar nog voor twee ton aan verspijkerd moet worden. Dat komt misschien door het type klant dat naar Frankrijk wil. We zien veel vijftigplussers die binnen afzienbare tijd stoppen met werken en kritisch zijn. Die willen vooral genieten en hebben geen zin om eerst jaren in een verbouwing te zitten. Ze geven nog wel geld uit om een woning helemaal naar hun wensen in te richten, maar dat noem ik 'opleuken'. Dan gaat het vooral om een plaatsing van een nieuwe keuken of badkamer en niet om een fundamentele renovatie.''

Magere jaren
,,Na twee magere jaren gaat het bij ons echt weer de goede kant op. Dat was ook wel te verwachten, want Frankrijk zal altijd blijven trekken. Als je een heel leven lang in dit land op vakantie bent geweest en je hebt die hang naar het goede Franse leven dan willen velen er naartoe als het pensioen in zicht komt. Daarbij komt nog dat een vakantiewoning ook een vrij zekere belegging is. Je ziet momenteel grote pensioenfondsen hun posities in onroerend goed uitbreiden en je mag toch aannemen dat die grote financiële instellingen weten wat ze doen'', besluit Bökkerink.

30ste editie
De beurs Second Home International bundelt een actueel en gevarieerd internationaal aanbod onroerend goed en is in deze branche het langslopende evenement in Europa. De komende 30ste editie wordt mede gekenmerkt door een groot aantal exposanten uit Nederland. Experts van o.a. KPMG, Abeln advocaten, Van Lanschot en Frieslandbank informeren de bezoekers op het Adviesplein over internationale wettelijke, juridische en fiscale regels. Naast Frankrijk en Portugal is Oostenrijk prominent aanwezig. Nieuwkomers op de beurs zijn o.a. de Filipijnen, Malta en Albanië. De openingstijden van second Home International 2011 zijn dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. Zie www.secondhome.nl.

Noot voor de redactie (