30sep
Via Breda: start realisatie
Gepubliceerd op 30 september 2011
De ontwikkelingen in het programma Via Breda stonden de afgelopen
periode in het teken van de start van de realisatie en het verkennen
van nieuwe mogelijkheden voor de gebiedsontwikkeling van het
Stationskwartier. Dit alles tegen de achtergrond van veranderende
marktomstandigheden die het gevolg zijn van de huidige economische
ontwikkelingen. Dit staat te lezen in de zesde `Voortgangsrapportage'
Via Breda die door het College van Burgemeester en Wethouders aan de
Bredase gemeenteraad is aangeboden.
Wethouder Arbouw: "Ik ben blij te constateren dat we in 2011 samen met
alle partijen een flinke sprong voorwaarts hebben kunnen maken in de
ontwikkeling van Via Breda. Die betrokkenheid van alle partijen blijft
ook de komende jaren nodig om in de huidige turbulente tijden onze
doelen te realiseren en een kwaliteitsimpuls te geven aan dit deel van
Breda. Naast kwaliteit staan tijdens de uitvoering van de werkzaamheden
veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid voorop, net als goede
communicatie met bewoners en ondernemers in het Via Breda-gebied. Het
spreekt voor zich dat alle ontwikkelingen zich binnen een verantwoord
risicoprofiel voor de gemeente Breda moeten afspelen".
Realisatiefase gestart
Op het gebied van de realisatie zijn het afgelopen jaar flinke stappen
gezet. Het gunningproces van het nieuwe Station Breda is nagenoeg
afgerond. Begin september maakte ProRail het voornemen bekend om de
bouw van het nieuwe station te gunnen aan de aannemerscombinatie
Ballast Nedam/Hurks. Het werk omvat de oorspronkelijke scope van het
stationsgebouw met alle kwaliteitseisen die daarin zijn aangegeven. De
aannemer start nog dit jaar met de voorbereidende werkzaamheden voor de
bouw van het nieuwe station.
Stationslaan
Begin september startte de aanleg van de Stationslaan. In eerste
instantie wordt deze weg aan de noordkant van het spoor aangelegd als
bouwweg naar het nieuwe station. Uiteindelijk wordt de Stationslaan de
hoofdontsluiting van Station Breda; een brede laan met een kwaliteit
die recht doet aan de bestaande wijk Belcrum en het nieuwe
Stationskwartier. De Stationslaan loopt aan de noordkant van het spoor
vanaf de Belcrumweg in het westen tot de Doornboslaan in het oosten van
de stad.
Drie Hoefijzers
In Drie Hoefijzers Zuid werden dit jaar de appartementen in het complex
Den Hertogh officieel in gebruik genomen. Tevens startte de realisatie
van 21 herenhuizen tussen de Ceresstraat en de Oranjesingel. Eerder
werden in Drie Hoefijzers al de uitbreiding van de Sint Josephschool en
de woningen in het Oranjekwartier geopend.
De uitdaging is de komende jaren een groot aantal projecten binnen Via
Breda parallel tot uitvoering te brengen. Zowel ten aanzien van de
tijdige voorbereiding en het krijgen van de noodzakelijke vergunningen,
alsmede een bereikbare, leefbare en veilige situatie tijdens de
uitvoering.
Actuele markt
De actuele marktomstandigheden vormen een punt van aandacht. De
gemeente houdt rekening met een iets langere realisatietermijn van het
Stationskwartier. Uitgangspunt bij de ontwikkelingen blijft een
kwaliteitsimpuls en het toevoegen van (internationaal) topniveau aan de
stad, waarbij een verantwoord risicoprofiel voor de Gemeente Breda
leidend is. Binnen de programmaorganisatie van Via Breda is daartoe een
speciaal team `Markt en Programmering' ingericht.
Nieuwe verhoudingen
NS Poort maakte in 2011 een koerswijziging bekend. De vastgoedtak van
NS blijft volledig betrokken bij de realisatie van het nieuwe Station
Breda. Voor de gebiedsontwikkeling van het Stationskwartier worden
mogelijkheden onderzocht om deze met nieuwe partijen op te pakken. Een
drietal marktpartijen krijgt van de gemeente de gelegenheid nader
haalbaarheidsonderzoek te doen. Het gaat om voorstellen aan de
Spoorstraat, tussen het nieuwe Station en het nieuwe Gerechtsgebouw en
een gebied aan de noordkant van de nieuwe Stationslaan.
Andere ontwikkelingen
In januari 2011 opende het Informatiecentrum Via Breda haar deuren. In
dit centrum aan de Willemstraat 5 kunnen belangstellenden alle
informatie over het project vinden. Het informatiecentrum is tevens de
plaats waar de rondleidingen door het Via Breda-gebied starten.
Vanaf 4 april rijdt de Fyra en is Breda daarmee aangesloten op het net
van hogesnelheidstreinen. Daarmee zijn de reistijden van en naar
Schiphol (51 minuten) en Amsterdam (iets meer dan een uur) aanzienlijk
verkort.
Breda, 30 september 2011
Gemeente Breda