Gemeente Breda

30sep
Via Breda: start realisatie
Gepubliceerd op 30 september 2011
De ontwikkelingen in het programma Via Breda stonden de afgelopen periode in het teken van de start van de realisatie en het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor de gebiedsontwikkeling van het Stationskwartier. Dit alles tegen de achtergrond van veranderende marktomstandigheden die het gevolg zijn van de huidige economische ontwikkelingen. Dit staat te lezen in de zesde `Voortgangsrapportage' Via Breda die door het College van Burgemeester en Wethouders aan de Bredase gemeenteraad is aangeboden.

Wethouder Arbouw: "Ik ben blij te constateren dat we in 2011 samen met alle partijen een flinke sprong voorwaarts hebben kunnen maken in de ontwikkeling van Via Breda. Die betrokkenheid van alle partijen blijft ook de komende jaren nodig om in de huidige turbulente tijden onze doelen te realiseren en een kwaliteitsimpuls te geven aan dit deel van Breda. Naast kwaliteit staan tijdens de uitvoering van de werkzaamheden veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid voorop, net als goede communicatie met bewoners en ondernemers in het Via Breda-gebied. Het spreekt voor zich dat alle ontwikkelingen zich binnen een verantwoord risicoprofiel voor de gemeente Breda moeten afspelen".

Realisatiefase gestart

Op het gebied van de realisatie zijn het afgelopen jaar flinke stappen gezet. Het gunningproces van het nieuwe Station Breda is nagenoeg afgerond. Begin september maakte ProRail het voornemen bekend om de bouw van het nieuwe station te gunnen aan de aannemerscombinatie Ballast Nedam/Hurks. Het werk omvat de oorspronkelijke scope van het stationsgebouw met alle kwaliteitseisen die daarin zijn aangegeven. De aannemer start nog dit jaar met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van het nieuwe station.

Stationslaan

Begin september startte de aanleg van de Stationslaan. In eerste instantie wordt deze weg aan de noordkant van het spoor aangelegd als bouwweg naar het nieuwe station. Uiteindelijk wordt de Stationslaan de hoofdontsluiting van Station Breda; een brede laan met een kwaliteit die recht doet aan de bestaande wijk Belcrum en het nieuwe Stationskwartier. De Stationslaan loopt aan de noordkant van het spoor vanaf de Belcrumweg in het westen tot de Doornboslaan in het oosten van de stad.

Drie Hoefijzers

In Drie Hoefijzers Zuid werden dit jaar de appartementen in het complex Den Hertogh officieel in gebruik genomen. Tevens startte de realisatie van 21 herenhuizen tussen de Ceresstraat en de Oranjesingel. Eerder werden in Drie Hoefijzers al de uitbreiding van de Sint Josephschool en de woningen in het Oranjekwartier geopend.

De uitdaging is de komende jaren een groot aantal projecten binnen Via Breda parallel tot uitvoering te brengen. Zowel ten aanzien van de tijdige voorbereiding en het krijgen van de noodzakelijke vergunningen, alsmede een bereikbare, leefbare en veilige situatie tijdens de uitvoering.

Actuele markt

De actuele marktomstandigheden vormen een punt van aandacht. De gemeente houdt rekening met een iets langere realisatietermijn van het Stationskwartier. Uitgangspunt bij de ontwikkelingen blijft een kwaliteitsimpuls en het toevoegen van (internationaal) topniveau aan de stad, waarbij een verantwoord risicoprofiel voor de Gemeente Breda leidend is. Binnen de programmaorganisatie van Via Breda is daartoe een speciaal team `Markt en Programmering' ingericht.

Nieuwe verhoudingen

NS Poort maakte in 2011 een koerswijziging bekend. De vastgoedtak van NS blijft volledig betrokken bij de realisatie van het nieuwe Station Breda. Voor de gebiedsontwikkeling van het Stationskwartier worden mogelijkheden onderzocht om deze met nieuwe partijen op te pakken. Een drietal marktpartijen krijgt van de gemeente de gelegenheid nader haalbaarheidsonderzoek te doen. Het gaat om voorstellen aan de Spoorstraat, tussen het nieuwe Station en het nieuwe Gerechtsgebouw en een gebied aan de noordkant van de nieuwe Stationslaan.

Andere ontwikkelingen

In januari 2011 opende het Informatiecentrum Via Breda haar deuren. In dit centrum aan de Willemstraat 5 kunnen belangstellenden alle informatie over het project vinden. Het informatiecentrum is tevens de plaats waar de rondleidingen door het Via Breda-gebied starten.

Vanaf 4 april rijdt de Fyra en is Breda daarmee aangesloten op het net van hogesnelheidstreinen. Daarmee zijn de reistijden van en naar Schiphol (51 minuten) en Amsterdam (iets meer dan een uur) aanzienlijk verkort.

Breda, 30 september 2011