The talk of the town - vinden wat je niet zoekt

Persbericht van Intomart GfK

Intomart is begin jaren zestig in de vorige eeuw begonnen met mediaonderzoek. Nu - vijftig jaar later - doen we dat nog steeds in volle omvang. Ter gelegenheid van onze 50ste verjaardag hebben we samen met de Vrije Universiteit en de Nederlandse Nieuwsmonitor onderzoek gedaan niet alleen naar klassieke media (tv en kranten) maar ook naar sociale media (FOK, GeenStijl, Twitter). Onze vraag was: waar wordt het meest over geschreven, gesproken gepost en getweet? En ook: wie beïnvloedt wie en in welke mate?
De totale dataset die we gebruikt hebben bevatte 25.564 krantenartikelen, 8.799 journaal-items, 4.344 items uit actualiteitenprogramma's, een steekproef met 18.882 posts uit Fok.nl, 16.922 posts uit GeenStijl.nl, een steekproef met 22.954 tweets en 1.300 open antwoorden die we via wekelijks enqu(ee)teonderzoek verzameld hebben. De dataverzameling is gestart op 16 mei en afgesloten op 11 september.

Bij de zoektocht naar 'the talk of the town' wilden we niet zoeken met termen en woorden die we zelf bedacht hadden, want dat is de manier om zelfverstopte paaseieren te vinden. We wilden dominante onderwerpen vinden zonder te sturen, ze uit de dataset zelf naar boven laten komen. Die methode bestaat: Latente Dirichlet Allocatie. Je vindt wat je niet bedacht hebt, maar wat wel feitelijk domineert in de media en de publieke opinie. Het verschil tussen deze methode die bottom-up start en de methode die top-down werkt met door onderzoekers bedachte zoektermen is groot. Zoek je top-down naar woorden die bijvoorbeeld vaak gebruikt worden samen met de ING dan kom je niet verder dan een oppervlakkige reeks met namen van andere banken en algemene financiele woorden, bij de bottom-up benadering vinden we veel inhoudelijke associaties zoals de rentelasten van Italië, stresstest en beursfluctuaties. Dát zijn de echte themata die rond de ING spelen.

In figuur 1 is weergegeven waarmee de samenleving via de klassieke en sociale media en via zichzelf mee is geconfronteerd in de kader van de meest recente Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer. Wilders staat centraal en zijn thema's domineren: zijn aanval op Cohen, zijn 'doe eens normaal' richting de premier en zijn al langer lopende discussie met Cohen. De Griekse crisis is slechts met een dun lijntje verbonden met de poedeldiscussie en met geen enkele politicus. Middenin de misschien wel ergste crisis ooit, is dit het mediabeeld naar aanleiding van de Politieke Beschouwingen.

De tweede vraag: hoe komt nieuws tot stand, hoe beïnvloeden de verschillende media elkaar? We hebben het uitgezocht voor een zevental 'issues' .Het meest dominante medium is de tv. Als een item op tv is geweest, is er een gerede kans dat kranten er over gaan schrijven en dat andere tv-programma's er ook aandacht aan gaan besteden. De invloed van de krant op de tv is ook groot - zij het iets minder dan die van de tv op de kranten. Kranten beïnvloeden ook elkaar. Zowel de tv als de kranten beïnvloeden de onderwerpen die in de sociale media worden besproken, zij het dan de lijnen dun zijn en dus de invloed gering. Kranten hebben inmiddels oog voor de sociale media, want onderwerpen die in de sociale media geagendeerd zijn worden soms ook opgenomen door kranten. De sociale media hebben nog geen invloed op de agenda van de tv. Zowel de tv, als de kranten, als de sociale media hebben invloed op wat er omgaat in de publieke opinie. De lijnen zijn niet dik, maar hier speelt ook een rol dat we slechts naar een periode van 4 maanden hebben gekeken. We weten namelijk dat communicatie met de samenleving gedijt bij kwadratische herhaling. De publieke opinie heeft enige invloed op de items van de tv, niet op de krant.

Deze jubileumstudie is niet af. Het is een begin. Op zoek naar wat er echt aan de hand is, voorbij de oppervlakte en subjectiviteit, en zo diep als nodig is om te groeien door kennis.

Nadere informatie over dit onderzoek kunt u verkrijgen bij Tom van Dijk 0653185743 / 035 6258411

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*
*
*

Links:
http://www.intomartgfk.nl



Razende Robot Reporter