The talk of the town - vinden wat je niet zoekt
Persbericht van Intomart GfK
Intomart is begin jaren zestig in de vorige eeuw begonnen met
mediaonderzoek. Nu - vijftig jaar later - doen we dat nog steeds in
volle omvang. Ter gelegenheid van onze 50ste verjaardag hebben we samen
met de Vrije Universiteit en de Nederlandse Nieuwsmonitor onderzoek
gedaan niet alleen naar klassieke media (tv en kranten) maar ook naar
sociale media (FOK, GeenStijl, Twitter). Onze vraag was: waar wordt het
meest over geschreven, gesproken gepost en getweet? En ook: wie
beïnvloedt wie en in welke mate?
De totale dataset die we gebruikt hebben bevatte 25.564
krantenartikelen, 8.799 journaal-items, 4.344 items uit
actualiteitenprogramma's, een steekproef met 18.882 posts uit Fok.nl,
16.922 posts uit GeenStijl.nl, een steekproef met 22.954 tweets en
1.300 open antwoorden die we via wekelijks enqu(ee)teonderzoek
verzameld hebben. De dataverzameling is gestart op 16 mei en afgesloten
op 11 september.
Bij de zoektocht naar 'the talk of the town' wilden we niet zoeken met
termen en woorden die we zelf bedacht hadden, want dat is de manier om
zelfverstopte paaseieren te vinden. We wilden dominante onderwerpen
vinden zonder te sturen, ze uit de dataset zelf naar boven laten komen.
Die methode bestaat: Latente Dirichlet Allocatie. Je vindt wat je niet
bedacht hebt, maar wat wel feitelijk domineert in de media en de
publieke opinie. Het verschil tussen deze methode die bottom-up start
en de methode die top-down werkt met door onderzoekers bedachte
zoektermen is groot. Zoek je top-down naar woorden die bijvoorbeeld
vaak gebruikt worden samen met de ING dan kom je niet verder dan een
oppervlakkige reeks met namen van andere banken en algemene financiele
woorden, bij de bottom-up benadering vinden we veel inhoudelijke
associaties zoals de rentelasten van Italië, stresstest en
beursfluctuaties. Dát zijn de echte themata die rond de ING spelen.
In figuur 1 is weergegeven waarmee de samenleving via de klassieke en
sociale media en via zichzelf mee is geconfronteerd in de kader van de
meest recente Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer. Wilders staat
centraal en zijn thema's domineren: zijn aanval op Cohen, zijn 'doe
eens normaal' richting de premier en zijn al langer lopende discussie
met Cohen. De Griekse crisis is slechts met een dun lijntje verbonden
met de poedeldiscussie en met geen enkele politicus. Middenin de
misschien wel ergste crisis ooit, is dit het mediabeeld naar aanleiding
van de Politieke Beschouwingen.
De tweede vraag: hoe komt nieuws tot stand, hoe beïnvloeden de
verschillende media elkaar? We hebben het uitgezocht voor een zevental
'issues' .Het meest dominante medium is de tv. Als een item op tv is
geweest, is er een gerede kans dat kranten er over gaan schrijven en
dat andere tv-programma's er ook aandacht aan gaan besteden. De invloed
van de krant op de tv is ook groot - zij het iets minder dan die van de
tv op de kranten. Kranten beïnvloeden ook elkaar. Zowel de tv als de
kranten beïnvloeden de onderwerpen die in de sociale media worden
besproken, zij het dan de lijnen dun zijn en dus de invloed gering.
Kranten hebben inmiddels oog voor de sociale media, want onderwerpen
die in de sociale media geagendeerd zijn worden soms ook opgenomen door
kranten. De sociale media hebben nog geen invloed op de agenda van de
tv. Zowel de tv, als de kranten, als de sociale media hebben invloed op
wat er omgaat in de publieke opinie. De lijnen zijn niet dik, maar hier
speelt ook een rol dat we slechts naar een periode van 4 maanden hebben
gekeken. We weten namelijk dat communicatie met de samenleving gedijt
bij kwadratische herhaling. De publieke opinie heeft enige invloed op
de items van de tv, niet op de krant.
Deze jubileumstudie is niet af. Het is een begin. Op zoek naar wat er
echt aan de hand is, voorbij de oppervlakte en subjectiviteit, en zo
diep als nodig is om te groeien door kennis.
Nadere informatie over dit onderzoek kunt u verkrijgen bij Tom van Dijk
0653185743 / 035 6258411
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
*
*
Links:
http://www.intomartgfk.nl
Razende Robot Reporter