Universiteit Twente

UT-training Opbrengstgericht Werken groot succes

03 oktober 2011

De training Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback, die door de Universiteit Twente is ontwikkeld, blijkt een groot succes. De training blijkt in een grote behoefte te voorzien, de deelnemende scholen zijn enthousiast, en de eerste onderzoeksresultaten zijn positief. Momenteel volgen 2000 leraren, schoolleiders en interne begeleiders van ruim 100 scholen in teamverband de training. De Universiteit Twente heeft bovendien nog eens een onderzoeksubsidie van 475 duizend euro ontvangen, waardoor het project nog verder kan worden uitgebreid

Bij Opbrengstgericht Werken in het basisonderwijs benut een school de beschikbare informatie op leerling-, groeps- en schoolniveau, om de kwaliteit van het onderwijs te evalueren en verbeteren. Het is een van de kernthema's binnen het landelijke onderwijsbeleid. Bijna alle scholen hebben een leerlingvolgsysteem waaruit ze relevante informatie kunnen halen, maar de meeste scholen blijken deze informatie vaak nog weinig te benutten voor de verbetering van het onderwijs en de leerlingprestaties.

De Universiteit Twente heeft daarom de afgelopen jaren de training 'Opbrengstgericht Werken op basis van Prestatiefeedback' ontwikkeld. Tijdens deze training leren schoolleiders, leerkrachten en interne begeleiders om in teamverband gezamenlijk het rekenonderwijs op hun school te verbeteren met behulp van Opbrengstgericht Werken. De teams leren beschikbare informatie uit leerlingvolgsystemen correct te interpreteren, uitdagende doelen te stellen, en de didactiek op basis van de analyseresultaten beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften die hun leerlingen blijken te hebben. De training duurt twee jaar en is bestemd voor het volledige onderwijsteam van een school. Volgens Adrie Visscher, de coördinator van het project, is de training een succes. "Het mooie is dat wij de scholen een training kunnen aanbieden waarvoor zij ons betalen, en dat we op basis daarvan wetenschappelijk onderzoek kunnen doen naar de effecten van deze manier van schoolverbetering. Ons doel is om een proces van duurzame schoolontwikkeling op gang te brengen, waardoor scholen systematisch aan de optimalisatie van hun kwaliteit kunnen werken. We trainen daarbij de leraren, maar parallel daaraan bieden we handvatten aan om de school op het niveau van de schoolleiding en schoolorganisatie op het Opbrengstgericht Werken af te stemmen. Het wordt daardoor eigenlijk ook een proces van organisatieontwikkeling. Ik ben er van overtuigd dat de training voor de scholen toegevoegde waarde heeft, doordat scholen beter inzicht krijgen in de prestaties van hun leerlingen, doelgerichter leren werken, en weloverwogener instructiebeslissingen leren verbinden aan informatie over leerlingprestaties."

Focus II en Focus III
Vorig jaar zijn, in het kader van het Focus I project, 800 schoolteamleden met de training gestart. Dit jaar kreeg het project een vervolg (Focus II) en konden nog eens 1200 teamleden van ruim 100 scholen uit heel Nederland met de training starten. Het ministerie van OCW heeft daarnaast binnen het programma Onderwijs Bewijs nog eens een nieuwe financiering voor Focus III verstrekt. Daarom zullen volgend jaar nog eens 1000 teamleden de Focus training gaan volgen.

Momenteel werken vier onderzoekers en vijf trainers aan de Focus projecten. De onderzoekers kijken ondermeer wat de teamleden leren van de training, in hoeverre scholen opbrengstgerichter gaan werken, en of daardoor de leerlingprestaties van die scholen significant beter zijn dan die van scholen die de training niet gevolgd hebben. De eerste resultaten laten zien dat de kennis van de deelnemers met betrekking tot voor opbrengstgericht werken belangrijke activiteiten groeit (o.a. over de analyse van prestatiegegevens en het formuleren van goede doelen). Ook werken de Focus scholen opbrengstgerichter dan voor de training.

De training is ontwikkeld binnen de vakgroep Onderwijsorganisatie en
-management van de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. De SLO, het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, levert een belangrijke bijdrage aan het project (rekendidactiek). Hier vindt u meer informatie over het Focus project.