Persbericht

Divitec-coureur 5de en 8ste op Belgisch supercircuit Carlo Kuijer mist topsnelheid tijdens
Dutch Supercar Challenge op Spa

Dongen, 3 oktober 2011 - Over het beroemde asfalt van Spa-Francorchamps racen, is voor elke coureur een droom. ,,Maar helaas is onze auto niet gebouwd voor zulke hoge snelheidsbanen'', stelde Carlo Kuijer, nadat hij afgelopen weekend de Dutch Supercar Challenge-races met een 5de en 8ste klassering in de Supersport I-divisie had afgesloten. ,,Ik kijk vol vertrouwen uit naar de finaleraces, die over drie weken in Assen zijn. Op het TT-circuit presteren we altijd bovengemiddeld goed.''

De Dutch Supercar Challenge is een mooie, grote en bonte stoet aan dikke racebakken. Terwijl de Vipers, Corvettes en Ferrari's dol zijn op het ultrarappe Spa-Francorchamps, kan de SF 11 van Carlo Kuijer beter overweg op de relatief langzamere en meer technische omlopen.

Persoonlijk sneller
,,Hoewel het probleem aan de schakelcomputer van de laatste race op Zolder prima verholpen was, zagen we al snel dat het gebrek aan puur motorvermogen een groot nadeel was'', stelde Kuijer. ,,Hoewel ik persoonlijk een volle seconde sneller was dan de vorige keer dat ik op Spa actief was, reden de bolides voor me vele malen rapper. Op de lange rechte stukken was er geen houden aan.''

Race 1
Tijdens de kwalificatie was Kuijer binnen de Supersport I dan ook niet verder gekomen dan P10. ,,Ik had mezelf vooraf aan de eerste race even wat moed ingesproken. Ik zat midden in het supervolle veld van in totaal zo'n 60 auto's, maar de start was zeker bemoedigend'', zag de Team Divitec Racing-coureur. ,,Ik boekte in de eerste bocht al wat progressie en wist die lijn door te trekken. Hetgeen me bij de finish na ruim een uur racen in de klasse een 5de klassering opleverde.''

Race 2
Ook in de tweede heat kende Carlo Kuijer een voortvarende aanvang van de manche. Ik kwam in een leuk groepje terecht, dat streed voor de plaatsen 3 tot en met 7. Daarom was het zo jammer dat ik halfweg koers erg veel tijd verloor. Tijdens de verplichte pitstop wilde mijn auto niet meer in de eerste versnelling en moesten de monteurs dit probleem handmatig oplossen. Dat

kostte, mede door het verwijderen en daarna weer aanbrengen van het bodywork, zo'n twee minuten. Dan ben je in een snelheidssport natuurlijk gezien. Hoewel ik in het vervolg steady tijden kon neerzetten, eindige ik in het klassement als 8ste.''

Vermaken
Hoewel de resultaten wat minder waren dan Kuijer gewend is, had hij zich wel degelijk vermaakt. ,,We hadden op zondag zo'n honderd gasten over de vloer. Die waren allemaal speciaal naar Spa-Francorchamps gekomen. Het is hartstikke leuk om de mensen over de auto, de techniek, het circuit en de Dutch Supercar Challenge te vertellen. Dat spreekt de mensen erg aan.''

Finale in zicht
Wat Kuijer zelf ook aanspreekt, is het TT-circuit van Assen. Aangezien dit op 22 en 23 oktober de plaats van handeling is voor de finaleraces van het DSC-seizoen 2011, kijkt hij vol vertrouwen vooruit. ,,Hoewel ik in theorie nog 3de kan worden in het eindklassement van de Supersport I, is het reëler om mijn huidige 4de plek van het tussenklassement te consolideren. Dat ga ik proberen te bewerkstelligen met een podiumplek in Assen'', zegt Kuijer. ,,Bovendien willen we de races op Drentse bodem beide uitrijden. We zijn dit seizoen immers nog geen enkele keer uitgevallen en dat record hopen we te behouden. Als dat lukt, is dat heel goed voor het imago van de auto. De SF 11 is gewoon erg betrouwbaar gebleken dit jaar!''