Groen!

Dringend nood aan een impact- en mobiliteitsstudie voor het Neo project op de Heizelsite

door Annemie Maes (Brussels parlementslid) op 5 oktober 2011 in "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"

In de commissie Ruimtelijk Ordening heeft minister-president Picqué de nieuwe plannen voor de Heizelsite uiteengezet. Groen! is over het algemeen tevreden over de globale urbanistische aanpak met veel groene ruimtes, gemengde functies en een herwaardering van expo â58 erfgoed. Tegelijkertijd vrezen de groenen de mobiliteitsimpact van het project.

De plannen voor de Heizel lijken de goede kant op te gaan: vooral het feit dat het Koning Boudewijnstadion (voorlopig) blijft is goed nieuws. Een nieuw stadion op Schaarbeek-Vorming is voor de groenen geen optie. Dat het gewest beslist heeft dat er geen extra kantoren op de Heizel komen, terwijl de Stad Brussel hier oorspronkelijk wel voor opteerde, is eveneens een goede zaak. Bovendien wordt het Neo-project een gewestelijke in plaats van gemeentelijke verantwoordelijkheid, na de interne staatshervorming. Ook dat is positief.

Toch blijven er een aantal onduidelijkheden over. Wat vooral mankeert is een mobiliteitsvisie voor de site. Annemie Maes: "Er komt een groot congrescentrum voor 3500 plaatsen bij, een concertzaal voor 15.000 toeschouwers, 750 woningen, een winkelwandelgebied,... In combinatie met andere activiteiten aan de Heizelpaleizen zal dit alles bij elkaar voor enorme extra mobiliteitsstromen zorgen. Op dit moment heeft men nog steeds geen enkel idee van de impact hiervan, en de oplossingen ervoor: hoeveel extra gemotoriseerd verkeer zal dit creëren? Legt men nieuwe tram of buslijnen aan? Komen er fietspaden?"

Groen! vraagt om naar analogie van nieuwe stadsontwikkeling bv. in Denemarken om eerst te zorgen dat het aanbod aan openbaar vervoer voldoende uitgebreid is, en er deftige fietspaden komen vóór er extra mobiliteitsstromen georganiseerd worden. Een impactstudie over mobiliteit, leefomgeving en economische haalbaarheid is nodig, bij voorkeur in samenwerking met het Vlaams Gewest.

Ten slotte houdt Groen! een pleidooi voor een scheiding van afval-en regenwater en maximale waterdoorlaatbaarheid van de bebouwbare oppervlakte op de Heizelsite. Tijdens de laatste grote onweersbuien van augustus dreven er in Laken en Jette auto's rond, onder andere door de huidige betonwoestijn van het Heizelplateau.

IFRAME:
//www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=276556572364194&href=http%3A %2F%2Fgroen.be%2Factualiteit%2FNieuwsflash-dringend-nood-aan-een-impact
--en-mobiliteitsstudie-voor-het-neo-project-op-de-heizelsite_2349.aspx& send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=recommend&c olorscheme=light&font&height=80

Contact: Annemie Maes -