Groen!
Dringend nood aan een impact- en mobiliteitsstudie voor het Neo project op de
Heizelsite
door Annemie Maes (Brussels parlementslid) op 5 oktober 2011 in "Ruimtelijke
ordening en stedelijkheid"
In de commissie Ruimtelijk Ordening heeft minister-president Picqué de
nieuwe plannen voor de Heizelsite uiteengezet. Groen! is over het
algemeen tevreden over de globale urbanistische aanpak met veel groene
ruimtes, gemengde functies en een herwaardering van expo â58 erfgoed.
Tegelijkertijd vrezen de groenen de mobiliteitsimpact van het project.
De plannen voor de Heizel lijken de goede kant op te gaan: vooral het
feit dat het Koning Boudewijnstadion (voorlopig) blijft is goed nieuws.
Een nieuw stadion op Schaarbeek-Vorming is voor de groenen geen optie.
Dat het gewest beslist heeft dat er geen extra kantoren op de Heizel
komen, terwijl de Stad Brussel hier oorspronkelijk wel voor opteerde,
is eveneens een goede zaak. Bovendien wordt het Neo-project een
gewestelijke in plaats van gemeentelijke verantwoordelijkheid, na de
interne staatshervorming. Ook dat is positief.
Toch blijven er een aantal onduidelijkheden over. Wat vooral mankeert
is een mobiliteitsvisie voor de site. Annemie Maes: "Er komt een groot
congrescentrum voor 3500 plaatsen bij, een concertzaal voor 15.000
toeschouwers, 750 woningen, een winkelwandelgebied,... In combinatie
met andere activiteiten aan de Heizelpaleizen zal dit alles bij elkaar
voor enorme extra mobiliteitsstromen zorgen. Op dit moment heeft men
nog steeds geen enkel idee van de impact hiervan, en de oplossingen
ervoor: hoeveel extra gemotoriseerd verkeer zal dit creëren? Legt men
nieuwe tram of buslijnen aan? Komen er fietspaden?"
Groen! vraagt om naar analogie van nieuwe stadsontwikkeling bv. in
Denemarken om eerst te zorgen dat het aanbod aan openbaar vervoer
voldoende uitgebreid is, en er deftige fietspaden komen vóór er extra
mobiliteitsstromen georganiseerd worden. Een impactstudie over
mobiliteit, leefomgeving en economische haalbaarheid is nodig, bij
voorkeur in samenwerking met het Vlaams Gewest.
Ten slotte houdt Groen! een pleidooi voor een scheiding van afval-en
regenwater en maximale waterdoorlaatbaarheid van de bebouwbare
oppervlakte op de Heizelsite. Tijdens de laatste grote onweersbuien van
augustus dreven er in Laken en Jette auto's rond, onder andere door de
huidige betonwoestijn van het Heizelplateau.
IFRAME:
//www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=276556572364194&href=http%3A
%2F%2Fgroen.be%2Factualiteit%2FNieuwsflash-dringend-nood-aan-een-impact
--en-mobiliteitsstudie-voor-het-neo-project-op-de-heizelsite_2349.aspx&
send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=recommend&c
olorscheme=light&font&height=80
Contact: Annemie Maes -