Consumentenautoriteit beboet vijf elektronicaondernemingen
Persbericht van Consumentenautoriteit
Consumentenautoriteit beboet vijf elektronicaondernemingen voor
misleiding consumenten over garantie
De Consumentenautoriteit heeft vijf elektronicaondernemingen boetes
opgelegd van EUR 90.000 per bedrijf voor het misleiden van consumenten
over hun garantierechten. De ondernemingen informeerden consumenten
onjuist en misleidend over hun rechten na afloop van de periode van
fabrieksgarantie.
Naar aanleiding van meldingen die bij ConsuWijzer binnen kwamen, heeft
de Consumentenautoriteit de bedrijfsvoering van
elektronicaondernemingen in Nederland onderzocht. Bedrijven zijn en
worden nader onderzocht, onder andere op de communicatie over en de
naleving van de garantieregels. En dat blijft de Consumentenautoriteit
komende tijd ook doen.
Voor nu is aan de volgende ondernemingen een boete van EUR 90.000
opgelegd:
1. BCC
2. De Block
3. De Harense Smid
4. Mikro Electro
5. Scheer & Foppen
De beboete ondernemingen hebben bezwaar aangetekend tegen de opgelegde
boetes
Last onder dwangsom
Een zesde bedrijf, Correct, heeft een last onder dwangsom opgelegd
gekregen om haar algemene voorwaarden op het punt van de vermelding van
de garantierechten aan te passen. Deze dwangsom bedroeg EUR 10.000 per
week, voor elke week waarin Correct niet aan de last zou voldoen; met
een maximum van EUR 250.000. Correct heeft inmiddels, tijdig, haar
algemene voorwaarden aangepast.
Schade
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Aan
consumenten zijn onjuiste mededelingen gedaan over hun wettelijke
rechten. Zij kunnen hierdoor schade hebben geleden, bijvoorbeeld omdat
zij onnodig voor reparaties moesten betalen. Wij ontvingen hierover
klachten van consumenten bij ConsuWijzer."
Onderzoek garantie
De Consumentenautoriteit heeft al vanaf de start in 2007 het onderwerp
'garantie' op de Agenda staan. Zij heeft consumenten en ondernemers
actief voorgelicht over de garantieregels. Daarnaast zijn onderzoeken
gestart naar de naleving van deze regels.
Uit onderzoek bleek dat de vijf beboete bedrijven gedurende de
onderzoeksperiode consumenten onjuiste of onvolledige informatie hebben
verstrekt over hun rechten m.b.t. garantie De Consumentenautoriteit
heeft geconcludeerd, dat deze bedrijven consumenten vaak ten onrechte
lieten weten dat zij na het verstrijken van de fabrieksgarantie geheel
of gedeeltelijk moesten betalen voor reparatie van het kapotte apparaat
en/of dat zij geen recht hadden op kosteloos herstel of vervanging.
Op grond van de wet heeft de consument in beginsel recht op kosteloos
herstel of vervanging als het apparaat eerder stuk gaat dan je in
redelijkheid mocht verwachten, mits de consument het apparaat op een
normale manier heeft gebruikt. Het valt niet uit te sluiten dat
consumenten door de informatie die de ondernemingen hadden gegeven,
toch betaald hebben voor reparaties waar dat niet nodig was geweest.
Initiatief branche
De brancheorganisatie Uneto-VNI, waarvan de vijf beboete ondernemingen
lid zijn, heeft inmiddels een gedragscode opgesteld, onder meer over
het correct informeren van de consument over hun garantierechten. Via
deze code probeert Uneto-VNI eenheid te brengen in de interpretatie van
de garantieregels en die op een juiste en uniforme wijze toe te passen.
De Consumentenautoriteit juicht dit initiatief toe.
ConsuWijzer 5 jaar
De Consumentenautoriteit zal ook de komende periode de meldingen bij
ConsuWijzer over garantie nauwgezet in de gaten houden. Om consumenten
actief te informeren over hun garantierechten en te ondersteunen bij
het halen van hun recht biedt ConsuWijzer.nl gerichte informatie en de
checklist 'terug naar de winkel'. ConsuWijzer bestaat deze maand vijf
jaar en zal komende week extra aandacht besteden aan het thema
'garantie'.
*
Links:
http://www.consumentenautoriteit.nl
Razende Robot Reporter