UNETO-VNI hekelt boetes voor elektroretailers
Persbericht van UNETO - VNI
UNETO-VNI hekelt de boetes die de Consumentenautoriteit heeft opgelegd
aan vijf elektroretailers. Vandaag is naar buiten gekomen dat de
Consumentenautoriteit deze vijf partijen beboet heeft, omdat zij
consumenten in de periode 2008/2009 onjuist zouden hebben geïnformeerd
over hun wettelijke rechten na afloop van de fabrieksgarantie. De
branchevereniging noemt de besluiten onterecht, niet proportioneel en
niet constructief. Volgens UNETO-VNI is onduidelijkheid in de huidige
wetgeving met betrekking tot wettelijke
(garantie-)rechten de kern van het probleem voor retailers. Bovendien
treft de zaak de hele branche en niet alleen de vijf nu beboete
bedrijven. De gedragscode die UNETO-VNI vorige week op eigen initiatief
introduceerde moet structureel uitkomst bieden voor elektroretailers in
Nederland hoe consumenten voorgelicht moeten worden omtrent hun
wettelijke (garantie-)rechten. Overigens hebben de vijf
elektroretailers al direct na kennisneming van de onderzoeksrapporten
van de Consumentenautoriteit op individuele basis maatregelen getroffen
om de informatievoorziening aan consumenten te verduidelijken.
De vijf elektroretailers (BCC, De Block, De Harense Smid,
Mikro-Electro, Scheer & Foppen) hebben inmiddels bezwaar aangetekend
tegen de besluiten van de Consumentenautoriteit. Zij hadden daarnaast
een verzoek neergelegd bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank
Rotterdam om openbaarmaking van het besluit te schorsen, in afwachting
van het oordeel van de rechter over de opgelegde boetes. De
Voorzieningenrechter wees vandaag die verzoeken helaas af.
Onduidelijke wetgeving
UNETO-VNI neemt publiekelijk afstand van de besluiten van de
Consumentenautoriteit. 'De onduidelijkheid in de wetgeving is een zaak
die de gehele branche al jaren negatief raakt,' zo stelt haar
woordvoerder. 'Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan deze boetes is
daarentegen beperkt gebleven tot slechts deze vijf bedrijven. Het is
dus niet terecht dat zij nu als voorbeeld worden gesteld voor een
probleem dat onze hele branche treft en feitelijk bij de wetgever ligt.
Onze leden hebben, binnen de wettelijke kaders en ieder op zijn eigen
manier, altijd getracht klanten zo goed mogelijk voor te lichten. Het
betreft bovendien onderzoeken die al uit 2008/2009 dateren.'
Gedragscode
Elektroretailers kampen al jaren met onduidelijkheid in de huidige
regelgeving met betrekking tot (garantie-)rechten van consumenten. Het
gebrek aan duidelijkheid was voor UNETO-VNI dan ook aanleiding om
vorige week na meer dan een jaar voorbereiding een eigen gedragscode te
introduceren. UNETO-VNI: 'Het feit dat de Consumentenautoriteit nu
onterecht een precedent schept, toont eens te meer aan dat de
ontwikkeling van een gedragscode, onderschreven door onze leden,
essentieel was. De code, die wij samen met onze leden hebben opgesteld,
geeft nu eindelijk invulling aan de abstracte wettelijke criteria waar
de Consumentenautoriteit haar eigen invulling aan heeft gegeven.'
Uniforme voorlichting
Met de gedragscode willen de leden van UNETO-VNI consumenten in de
toekomst op uniforme wijze voorlichten over de inhoud van hun
(garantie-)rechten bij aankoop van elektronicaproducten. Voor de inhoud
van de code heeft UNETO-VNI zelfs advies gevraagd aan de
Consumentenautoriteit. Bij de vereniging aangesloten deelnemers voeren
de gedragscode vanaf 1 januari 2012 in hun winkels door.
*
Links:
http://www.uneto-vni.nl
Razende Robot Reporter